صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

علامت سؤال‌های لیست سوم امیر

تقلید از فرگوسن؛ اپیزود اول

امیر رضا همایون
خبرنگار
سومین لیست تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی از سوی فدراسیون فوتبال برای بازی تیم ملی مقابل بلغارستان در صوفیه و آنگولا در تهران اعلام شد. این لیست به مانند سایر فهرست تیم‌های ملی نکات ریز و درشت و همچنین موافق و مخالفان بسیاری داشت. غایب بزرگ لیست جدید تیم ملی محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافع تیم پرسپولیس است. آنچه به نظر می‌رسد به علت موارد انضباطی نامش در فهرست منتخبان قرار نگرفته است. از سوی دیگر این لیست چند نام جدید مانند محمد دانشگر و محمدحسین مرادمند را هم دارد که به نوعی نفرات تازه‌وارد در اردوی تیم ملی هستند. بررسی این نکات و نفرات ورودی و خروجی می‌تواند تحلیل بهتری از لیست جدید تیم ملی را پیش روی ما قرار دهد.

محمد دانشگر

بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال که در قهرمانی بدون شکست این تیم با فرهاد مجیدی عضو تیم استقلال بود، پس از پیوستن به سپاهان موفق نشد آن عملکرد رؤیایی که با آبی‌پوشان داشت را ادامه دهد. با وجود این امیر او را برای بازی‌های پیش رو به اردوی آماده‌سازی تیم ملی دعوت کرده تا نام محمد دانشگر در زمره علامت سؤال‌های لیست جدید تیم ملی فوتبال ایران قرار می‌گیرد.
 
کاکوی زرد
دانشگر دوران فوتبالش را با حضور در تیم فجرسپاسی آغاز کرد. او با عقد قراردادی در سال 2012 به این تیم پیوست. حضور دانشگر در جمع فجری‌ها تا سال 2015 ادامه داشت و او در این مدت 16 بازی برای این تیم شیرازی انجام داد و در این مدت 1 گل هم به ثمر رساند. پس از اتمام قراردادش با فجر او هم به مانند بسیاری از ستاره‌های نوظهور فوتبال ایران در آن سال که نفت تهران انتخاب اول‌شان بود، برای حضور در این تیم شیراز را به مقصد پایتخت ایران ترک کرد. دانشگر 2 فصل در جمع نفتی‌های تهران حضور داشت و در 39 بازی 2 بار هم دروازه رقبای این تیم را باز کرد. او پس از جدا شدن از جمع شاگردان منصوریان در تابستان 2017 به سایپا، دیگر تیم بازیکن‌ساز پایتخت پیوست. او در مدت حضورش در سایپا در طول مدت یک فصل، یک گل در 26 بازی به ثمر رساند. نمایش دانشگر در قلب خط دفاع سایپا فوق‌العاده بود. به گونه‌ای که او در تابستان سال 2018 با پیشنهاد باشگاه استقلال روبه‌رو شد و با عقد قراردادی 4 ساله تا سال 2022 به آبی‌پوشان تهرانی ملحق شد. محمد دانشگر در این مدت برای آبی‌ها در 92 بازی به میدان رفت و در نهایت 9 بار هم دروازه حریفان این تیم را باز کرد. در تابستان سال گذشته و در شرایطی که دانشگر با آبی‌ها قرارداد داشت، با حضور در سازمان لیگ فوتبال ایران قراردادش را یکطرفه فسخ کرد و برای مذاکره با طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود به اصفهان رفت. سرانجام مذاکره دانشگر با سپاهان به عقد قرارداد منجر شد. او از ابتدای فصل گذشته تا به امروز برای شاگردان ژوزه مورایس 29 بازی انجام داده و 1 گل هم به ثمر رسانده است.
 
حرکت عجیب مقابل پرسپولیس
آخرین حاشیه جنجالی مدافع سپاهان به بازی فصل گذشته طلایی‌پوشان مقابل پرسپولیس بازمی‌گردد. جایی که او با نظر ژوزه مورایس از ابتدا در ترکیب سپاهان قرار داشت و با انجام حرکتی عجیب و زشت به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران فراخوانده شد و در نهایت هم با تشخیص این کمیته از حضور در 2 بازی پایانی سپاهان در فصل گذشته در رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی محروم شد.
 
اخراج توسط مجیدی
پس از بازی استقلال با پیکان در فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران اعلام شد محمد دانشگر تا اطلاع ثانوی از حضور در تمرینات و بازی‌های استقلال محروم است. تصمیمی که به علت برهم زدن نظم از سوی فرهاد مجیدی اتخاذ شد. اتفاقی که در آن زمان جنجال‌های بسیاری را به پا کرد و واکنش‌های متفاوتی از سوی هواداران باشگاه استقلال داشت.

محمدحسین کنعانی‌زادگان

کنعانی‌زادگان یکی از پرحاشیه‌ترین بازیکنان چند سال اخیر تیم ملی فوتبال بوده است. بازیکنی که با اشتباه عجیب و بی‌موقعش شانس رسیدن تیم ملی پس از سال‌ها به فینال رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال آسیا را از ایران گرفت. رفتاری که او پس از چند سال در فینال رقابت‌های آسیای مرکزی موسوم به کافا آن را دوباره تکرار کرد. اتفاقی که به نظر می‌رسد دلیل اصلی غیبتش در فهرست جدید یوزها برای دو بازی تدارکاتی مقابل بلغارستان و آنگولا باشد. با این شرایط باید دید امیر قلعه‌نویی نام او را در فهرست بازیکنان منتخبش برای سفر به قطر جهت حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 قرار می‌دهد یا اینکه اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
 
یاغی رفت و برگشت
کنعانی‌زادگان فوتبال حرفه‌ای را از سال 2013 با تیم پرسپولیس آغاز کرد. او در مدت کوتاهی که در اولین مقطع پیراهن پرسپولیس را به تن کرد در یک مسابقه برای سرخپوشان تهرانی به میدان رفت. او در شرایطی که با پرسپولیس قرارداد داشت، به طور قرضی به فوتبال پرتغال رفت و به تیم بیرامار که در شمال این کشور قرار دارد، پیوست. مدافع جنجالی فوتبال ایران برای این تیم ناشناخته پرتغالی در طول یک فصلی که عضویت این تیم را داشت، هیچ‌گاه بازی نکرد. اتفاقی که باعث شد پس از یک فصل و در تابستان 2014 به صورت قرضی به تیم فوتبال ملوان بپیوندد. حضور کنعانی در جمع قوهای سپید انزلی 2 فصل ادامه پیدا کرد. او در این مدت برای ملوانان فوتبال ایران در 47 بازی 2 گل به ثمر رساند. پس از پایان مدت قراردادش با ملوان از پرسپولیس جدا شد و در یک نقل و انتقالات جنجالی به عضویت دیگر تیم پایتخت یعنی استقلال درآمد تا تبدیل به یکی از یاغی‌های فوتبال ایران شود. او در پیراهن استقلال در طول یک فصل تنها 2 بازی برگزار کرد و پس از انجام دومین بازی با پارگی رباط صلیبی روبه‌رو شد تا دوران حضورش در استقلال به همان 2 بازی محدود شود. کنعانی پس از سپری کردن یک فصل ناموفق با آبی‌ها به سایپا پیوست و در طول یک فصلی که در جمع نارنجی‌پوشان تهرانی حضور داشت، در 7 مسابقه 3 بار دروازه رقبای نارنجی‌پوشان تهرانی را باز کرد. پس از اتمام قرارداد با سایپا، کنعانی‌زادگان تهران را به مقصد تبریز ترک کرد و پیراهن ماشین‌سازی را بر تن کرد. مدافع جنجالی یک فصل در ترکیب ماشین‌سازی حضور داشت و در 27 مسابقه 1 گل به ثمر رساند. در طول این یک فصل عملکرد کنعانی‌زادگان به گونه‌ای بود که از سوی کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی به اردوی تیم ملی دعوت شد و پیراهن تیم ملی را در جام ملت‌های آسیا 2019 امارات به تن کرد. پس از سپری کردن این فصل فوق‌العاده، پرسپولیس پس از سال‌ها بار دیگر به سراغش آمد. او از سال 2019 تا 2021 به مدت 2 فصل پیراهن سرخپوشان تهرانی را به تن کرد و در 51 مسابقه 2 گل برای این تیم به ثمر رساند. مهمترین افتخارات کنعانی‌زادگان در مقطع دوم حضورش در پرسپولیس کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا در سال 2020 و همچنین قهرمانی‌های متعدد لیگ برتر بود. پس از سال 2021، کنعانی که در بهترین شرایط فنی‌اش قرار داشت، با پیشنهاد باشگاه الاهلی قطر مواجه شد تا لژیونر شود و به لیگ ستارگان قطر رفت. حضور کنعانی‌زادگان که با زوج طلایی‌اش در پرسپولیس یعنی شجاع خلیل‌زاده به این تیم رفته بود، در فوتبال باشگاهی قطر پس از 2 فصل به پایان رسید و این بازیکن پس از انجام 41 مسابقه و به ثمر رساندن 7 گل به فوتبال ایران بازگشت و در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان امسال پس از 2 فصل دوری بار دیگر با امضای قراردادی به جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی ملحق شد.
 
حمله نافرجام به داور
مهمترین حاشیه کنعانی‌زادگان در تیم ملی فوتبال ایران به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات در بهمن ماه 1397 باز‌می‌گردد. جایی که بازیکنان ژاپن در محوطه جریمه ایران یک خطا انجام دادند و بازیکنان ایران هم در شرایطی که داور هنوز سوت نزده بود، بازی را رها کرده و برای اعتراض دور داور حلقه زدند. در این شرایط بازیکنان ژاپن بازی را به درستی ادامه دادند و گل اول را به ثمر رساندند تا کمر تیم ایران بشکند. آغاز کننده حمله به داور محمدحسین کنعانی‌زادگان بود. اتفاقی که شاید اگر رخ نمی‌داد، ژاپن به گل اول نمی‌رسید و تیم کشورمان پس از سال‌ها به بازی نهایی مهمترین تورنمنت ملی فوتبال قاره‌کهن می‌رسید.
 
اتوبوس گیت
یکی از مهمترین حاشیه‌های دوران دراگان اسکوچیچ در تیم ملی را کنعانی‌زادگان رقم زد؛ همان داستان معروف اتوبوس ! پس از آن هم با منتشر شدن یک فیلم از درون اتوبوس حواشی زیادی برای تیم ملی در آن مقطع درست شد. ماجرایی که البته با یک محرومیت نمایشی از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مبنی بر محرومیت کنعانی در 2 بازی تدارکاتی به پایان رسید.
 
پر انتقاد در قطر
کنعانی‌زادگان در سال 2021 به همراه شجاع خلیل‌زاده به تیم الاهلی قطر پیوست. فصل آخر حضور آنها در این تیم با اشتباهات مهلک از سوی این بازیکن در خط دفاع همراه بود. آنچه باعث شده بود بسیاری از کارشناسان و هواداران فوتبال در قطر آنها را به باد انتقاد بگیرند. موضوعی که باعث ایجاد حواشی بسیاری برای او شد.
 
تکرار تاریخ در کافا
کنعانی‌زادگان یکی از مدافعان فیکس تیم ملی در بازی نهایی رقابت‌های آسیای میانه و مرکزی (کافا) بود. بازیکنی که در دقایق پایانی فینال، اشتباه مهلکش در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 را دوباره تکرار کرد. اتفاقی که اگرچه مانند دفعه اول منجر به باز شدن دروازه تیم ملی و شکست نشد اما حواشی بسیاری را برای آقای مدافع درست کرد. پس از این اتفاق بسیاری از طرفداران فوتبال و کارشناسان اعتقاد داشتند جای بازیکنی که از اشتباهاتش درس نمی‌گیرد، در تیم ملی نیست. موضوعی که باعث شد امیر قلعه‌نویی او را از فهرست جدید تیم ملی کنار بگذارد.

محمدحسین مرادمند

محمدحسین مرادمند شاید یکی از بی‌حاشیه‌ترین بازیکنانی باشد که در لیگ برتر به میدان رفته. مرادمند در طول دو سال گذشته روزهای سخت و عجیبی را پشت سر گذاشت اما این اتفاقات باعث نشد او وارد حاشیه‌های زیادی شود.
 
آقای بی‌حاشیه
محمدحسین مرادمند فوتبال را از تیم سپاهان آغاز کرد. او سال 2012 به عضویت این تیم درآمد و تا سال 2015 در این تیم بازی کرد. مرادمند که در پست مدافع میانی بازی می‌کند، در این مدت برای سپاهان در 16 بازی یک گل به ثمر رساند. آماری که البته با توجه به پست او و سنی که مرادمند داشت، قابل قبول بود. او از سال 2015 تا سال 2020 به مدت 5 سال در تیم فوتبال شهر خودرو عضویت داشت و در این مدت با مربیان زیادی کار کرد. مهمترین و تأثیرگذارترین سرمربی مرادمند در مدت زمان حضورش در شهر خودرو، یحیی گل‌محمدی بود. سرمربی‌ای که موفقیت‌های بسیاری را برای شهر خودرو در رقابت‌های مختلف به ارمغان آورد. صعود این تیم به لیگ قهرمانان آسیا 2020 مهمترین دستاورد مرادمند و رفقایش در سال‌های پایانی حضورش در این تیم بود.
این مدافع اهل اصفهان فوتبال ایران در 5 سال حضورش در مشهد 119 بار پیراهن شهر خودرو را به تن کرد و 6 بار هم دروازه رقبای این تیم را باز نمود. پس از درخشش با تیم مشهدی در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ، استقلال به او پیشنهاد همکاری داد. پیشنهادی که مورد قبول مرادمند قرار گرفت. او با قراردادی به جمع آبی‌پوشان تهرانی پیوست. مرادمند در مدت زمان حضورش در استقلال برای این تیم در 51 بازی به میدان رفته و 6 گل هم به ثمر رسانده. اگرچه او در شرایطی که در آرمانی‌ترین فرم خودش قرار داشت، به علت سربازی به طور قرضی از استقلال به تیم فوتبال ملوان که در آن سال برای قهرمانی در لیگ آزادگان و صعود به لیگ برتر ایران می‌جنگید، پیوست.
 
قول‌های بی‌نتیجه سردار
محمدحسین مرادمند بازیکن کم‌حاشیه‌ای در فوتبال ایران است. مهمترین حاشیه و جنجال او در فوتبال مربوط به زمان سربازی‌اش می‌شود. زمانی که مدیریت باشگاه استقلال برعهده مصطفی آجرلو بود و او به مرادمند و یزدانی 2 سرباز استقلال در آن مقطع قول داده بود کارهای معافیت‌شان را انجام بدهد. روندی که پس از کش و قوس‌های فراوان و سپری کردن حواشی بسیار پیرامون این 2 بازیکن هیچ سرانجامی نداشت و این 2 مدافع که در آن زمان امیدهای بسیاری برای حضور در جام جهانی قطر داشتند، مجبور شدند برای سپری کردن دوران سربازی به ملوان بروند تا قول‌های سردار مبنی بر حل کردن مشکل این دو بازیکن بی‌نتیجه بماند. به عبارت دیگر می‌توان گفت تیر سردار آجرلو به سنگ خورد و تنها تیمش را وارد حاشیه کرد.
***
اردوی تیم ملی از دیروز به میزبانی کمپ تیم‌های ملی فوتبال ایران آغاز شد و باید دید تیم ملی در دو بازی تدارکاتی پیش‌رو چه عملکردی خواهد داشت. البته باید گفت محمدحسین کنعانی‌زادگان تنها غایب فهرست جدید تیم ملی نیست و بازیکنانی مانند سردار آزمون که به تازگی به تیم فوتبال رم پیوسته و با هماهنگی فدراسیون در این اردو حضور ندارد و همچنین سیدحسین حسینی، محمدامین حزباوی، اللهیار صیادمنش و سامان فلاح که با تصمیم کادر فنی تیم امید فوتبال ایران را در این مقطع همراهی می‌کنند، مهم‌ترین غایبان لیست جدید امیر قلعه‌نویی هستند. امیر قلعه‌نویی هفته گذشته در نشست مطبوعاتی‌اش گفت در تیم ملی از سبک الکس فرگوسن افسانه‌ای پیروی می‌کند. اتفاقی که با توجه به تصمیمات بحث‌برانگیزی که گرفته شده، تنها یک شوخی قلمداد می‌شود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی