صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

فرگوسن در آبردین با شکست رئال بزرگ شد

النصر می‌تواند سکوی پرتاب یحیی باشد

ناصر قراگزلو
روزنامه‌نگار
شاید برای خیلی این سؤال مطرح باشد که مدافعان پرسپولیس که در خط مقدم مقابله با ستاره‌های تیم النصر یعنی رونالدو، سادیو مانه و بروزوویچ و یکی دوستاره دیگر تیم النصر و الدحیل قرار دارند چگونه در رقابت‌های لیگ قهرمانان می‌خواهند از پس مقابله با بازیکنان بزرگ و ستاره‌ها برآیند و اصلاً چقدر در این رابطه موفق خواهند شد.
آنچه که مشخص است قطعاً یحیی به ترکیب خط دفاعی‌اش نمی‌تواند دست بزند. ترکیبی که با همان صلابت و قدرت سال‌های قبل در این فصل با کمترین تغییر به کار خودش ادامه می‌دهد. هیچ مربی در آستانه بازی‌های بزرگ به ساختار خودش دست نمی‌زند و تغییری در آن به وجود نمی‌آورد نمونه بارز این امر در اروپا و در سطح اول فوتبال اروپا شاید گواردیولا باشد که در ساختار دفاع شاخص‌ترین تیم اروپا فقط یک تغییر نسبت به فصل قبل داشته و حتی در ترکیب اصلی‌اش هم نسبت به فصل گذشته تنها دو تغییر داشته است. این به ان معناست که مربیان خیلی سخت دست به ساختار تیمشان می‌زنند.
 
یحیی هم ساختار دفاعی‌اش را تغییر نخواهد داد
قدر مسلم یحیی هم در خط دفاعی خود تغییر آنچنانی به وجود نخواهد آورد و اگر بخواهد نعمتی را از ترکیب بیرون گذاشته و امیری را برای حملات بیشتر و توازن بین جناح راست و چپ‌اش در ترکیب قرار دهد که شاید این تغییر را هم به دلیل قدرت دفاعی بیشتر نعمتی انجام ندهد. در رابطه با مدافعان میانی هم به نوعی این قضیه صدق می‌کند چون او به ترکیب مدافعان میانی‌اش هم دست نخواهد زد. مدافعانی که فقط یک گل در چهار هفته روی اشتباه متحمل شده‌اند که آن یک گل هم بیشتر به خاطر اشتباه سروش و بیرانوند بود به همین دلیل می‌توان خط دفاعی را از هرگونه تقصیری مصون دانست.

تصویرسازی مدرن از ستاره‌های بزرگ
برای مهار ستاره‌های بزرگ حتماً با یارگیری من تو من انجام نخواهد شد مگر آنکه پای ضربات ایستگاهی در میان باشد که در آن صورت سرمربی به هر یک از مربیان در این رابطه شرح وظیفه مشخصی را تعیین خواهد کرد. جدا از این مسأله اما دفاع حتماً برای مهار ستاره‌ها به صورت منطقه‌ای خواهد بود.
 
رونالدو مثل دوران اوجش نیست
مدافعان پرسپولیس در سرزنی و سایر موارد می‌توانند از پس مهار ستاره اصلی النصر یعنی رونالدو برآیند به این دلیل که شاید رونالدو دیگر آن بازیکن زهردار و گلزن چند سال قبل نیست اما با این وجود حتماً خیلی مهم است که به شکل منطقه‌ای چطور بتوان رونالدو را مهار کرد و اجازه گلسازی و طراحی در کارهای خطرناک هجومی را از او گرفت به همین دلیل مدافع نمی‌آید به شکل یک به یک مأمور مهار رونالدو یا دیگر بازیکنان بزرگ النصر شود.

معمای ترابی
در فوتبال روز دنیا این مسأله خیلی مهم است که مهاجم علاوه بر گلزنی به نوعی باید یک توپگیر خیلی خوب هم محسوب شود. نمونه‌اش هم مهدی طارمی است که در فاز توپگیری بسیار خوب کار می‌کند ضمن اینکه گلزنی قهار هم محسوب می‌شود. شاید به همین دلیل است که طارمی در فاز تهاجمی مهره ثابت تیم ملی می‌شود اما ترابی برخلاف باشگاهش که مهره‌ای ثابت محسوب می‌شود در بازی‌های دشوارتر تیم ملی جایگاه ثابتی ندارد و حتی گاهی پیش می‌آید که اصلاً به تیم ملی هم دعوت نمی‌شود. در فوتبال روز دنیا همه بازیکنان به نوعی تعیین‌کننده هستند به شکلی که حتی شاهدیم زمانی که کار به ضربات پنالتی کشیده می‌شود یک دروازه‌بان با زدن پنالتی آخر تیمش سند پیروزی و صعود تیمش را امضا می‌کند.
 
خطر ضدحمله‌ها
در فوتبال روز دنیا هم این موضوع ممکن است در لحظاتی حتی برای تیم‌های بزرگ هم رخ دهد که تیم حمله‌کننده در صورت ضدحمله خوردن و فرصت گل از دست دادن با برتری عددی بازیکنان تیم حریف مواجه شود و دروازه‌اش به خطر افتد که در این صورت هم بازیکن خط دفاعی می‌تواند با عقب‌تر رفتن و با استفاده از هوش و ذکاوت خودش و انجام تمرینات وِیژه که برای چنین مواقعی طراحی می‌شود در ضدحمله‌ها و زمان برتری عددی تیم حریف غافلگیر نشود. در این رابطه حتماً بازیکنان پرسپولیس تصویرسازی لازم را در خصوص ستاره‌های تیم النصر انجام خواهند داد.
 
در کارهای روحی روانی برانکو استاد بود
جدا از مسائل تاکتیکی شاید آماده‌سازی بازیکنان به لحاظ روانی و ذهنی برای بازی‌های بزرگ برای یک مربی ارزش زیادی داشته باشد که در این بین برانکو به نحو احسن خصوصاً در زمان مشکلات این مهم را در خصوص بازیکنانش انجام می‌داد و به طور مثال دائم از این مسأله صحبت می‌کرد که ما قهرمان می‌شویم و با پرسپولیس هم بارها و بارها در عمل این مهم را انجام داد. سرمربی کروات پرسپولیس در صحبت کردن و مصاحبه خیلی جلو بود و در بحران‌ها هم خیلی راحت با آنها مقابله می‌کرد. مثلاً زمانی که رامین را کنار گذاشت و خیلی‌ها پرسیدند که چرا این اقدام را انجام داده، پروفسور خیلی راحت به آنها گفت که رامین را بیشتر دوست دارید یا پرسپولیس را. این در حالی است که خیلی از مربیان ما با این روش آشنا نیستند در حالی که هر چه با تیم مطرح‌تر می‌شوید باید با دانش‌تر و به نوعی به مسائل روانی آشنایی بیشتری پیدا کنید.

یحیی باید در سختی‌ها خودش را ثابت کند
به هر حال اتفاقات همه در دست ما نیست و هر اتفاقی که می‌خواهد رخ دهد ما در ایران هستیم و برای بازی با النصر باید جلو برویم تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. شاید یکی از مسائل به این موضوع بازگردد که ما در ورزشگاه آزادی میزبان رونالدو و همبازیانش خواهیم بود یا در کشور ثالث به مصاف تیم پرستاره عربستانی خواهیم رفت اما در هر صورت باید با این نکته کنار بیاییم و یحیی هم در این روزهای سخت باید خودش را نشان دهد و شاید این بازی است که می‌تواند سکوی پرتاب یحیی به عنوان یک مربی لژیونر شود، جایی که ما سال‌هاست در آن ضعف داشتیم و در واقع بازیکن لژیونر زیاد داشتیم اما در سال‌های اخیر هیچ مربی لژیونری نداشته‌ایم. بازی با النصر برای یحیی می‌تواند شروعی جدید برای بزرگی باشد چه بسا زمانی که هنوز الکس فرگوسن چندان نامی برای خودش دست و پا نکرده بود با تیم آبردین اسکاتلند موفق شد رئال مادرید را شکست دهد. بازی که در سال 1983 برگزار شد و شاید سرالکس بزرگ را در مسیر افسانه‌ای دنیای مربیگری قرار داد.
 
قدرتمند در فاز دفاع و حمله
پرسپولیس در فاز حمله با وجود نداشتن فوروارد تخصصی قادر است که از سد مدافعان و دروازه‌بان نه چندان مستحکم النصر بگذرد و وقتی با بیرانوند و بهترین مدافعان ایران یکی از بهترین خطوط آسیا را در اختیار داریم قادر هستیم که حملات النصر را خنثی ساخته و با برنامه‌ریزی در فاز حمله به خواسته خودمان برسیم.

جستجو
آرشیو تاریخی