صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

ترس از تکرار کابوس جام جهانی در جام ملت‌ها برای کاپیتان پرسپولیس

قلعه نویی با رودربایستی از امیری دعوت می‌کند؟

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
در آخرین لیست تیم ملی نام 5 بازیکن پرسپولیسی دیده می‌شود. 5 بازیکن از پست دروازه‌بان، دفاع میانی، هافبک میانی و هافبک کناری. هر 5 بازیکن به خاطر پتانسیل‌های فنی و نمایش‌های کم‌نوسان‌شان شایستگی حضور در تیم ملی را داشتند و دارند. البته که هواداران متعصب و چندآتشه پرسپولیس همیشه در موعد اعلام لیست تیم ملی معتقدند باید نفرات بیشتری از تیم محبوب‌شان دعوت می‌شد اما واقعیت اینکه بیشتر از این تعدادی که نام‌شان در تازه‌ترین لیست دیده می‌شود بازیکن دیگری نمی‌توانست برای دو بازی آینده دعوت شود.
به عبارتی اگر چهار بازی گذشته ملاک باشد همین 5 نفر شایستگی دعوت شدن را داشته‌اند و چنانچه قلعه‌نویی و کادرش یک پروسه چند ماهه را در نظر گرفته باشند باز هم بازیکنی بیشتر از این 5 نفر از پرسپولیس نمی‌توانست برای مصاف با بلغارستان و آنگولا ملی‌پوش شود.
 
نگرانی بزرگ برای جام ملت‌ها
دعوت شدن به تیم ملی یک چیز است، بازی کردن در ترکیب تیم ایران یک چیز دیگر. مسأله‌ای که در مورد پرسپولیسی‌ها ناامیدکننده به نظر می‌رسد.
پرسپولیس در هفت فصل گذشته لیگ برتر، شش فصل قهرمان شده و قدرت بلامنازع لیگ فوتبال ایران در دهه اخیر به حساب می‌آید و قاعدتاً باید در ترکیب اصلی تیم ملی سهم داشته باشد اما قلعه‌نویی هم مثل کی‌روش غالباً به لژیونرها چشم دوخته است و معدود ستاره‌های لیگ خودمان جای ثابتی در ترکیب اصلی تیم ملی ندارند.
بیرون ماندن ستاره‌های پرسپولیس از ترکیب تیم ملی شاید الان و در حین بازی‌های تدارکاتی چندان به چشم نیاید و برای آنها و باشگاه‌شان نکته‌ای منفی تلقی نشود اما از آنجایی که حدود چهار ماه دیگر به جام ملت‌های آسیا باقی مانده، به نظر می‌رسد سهم پرسپولیس در ترکیب تیم ملی برای جام ملت‌های آسیای 2024 بسیار ناچیز باشد و در بهترین حالت سرخ‌ها 2 بازیکن در ارنج یازده نفره قلعه‌نویی خواهند داشت.
 
در 6 بازی تحت هدایت قلعه‌نویی چه گذشت؟
تیم ملی تحت هدایت امیر قلعه‌نویی و کادر فنی جدید 5 بازی از ابتدای سال جاری انجام داده که در این 5 بازی سهم بازیکنان پرسپولیس در ترکیب اصلی تیم ملی ناچیز بوده است.
در دو بازی ابتدای سال مقابل روسیه و کنیا با در نظر گرفتن اینکه محمدحسین کنعانی‌زادگان در آن مقطع بازیکن الاهلی قطر به حساب می‌آمد تنها بیرانوند در ترکیب اصلی قرار گرفت. بیرو در مصاف با روسیه فیکس بود و در دیدار با کنیا روی نیمکت نشست. در بازی با روسیه که اولین دیدار تیم ملی تحت هدایت قلعه‌نویی در دوره جدید بود میلاد سرلک روی نیمکت حضور داشت اما به میدان نرفت.
در دومین بازی با اینکه هیچ پرسپولیسی در ترکیب اصلی نبود اما مهدی ترابی و میلاد سرلک از شروع نیمه دوم به میدان رفتند. در بازی‌های تورنمنت کافا و بازی با افغانستان باز هم هیچ بازیکنی از پرسپولیس فیکس نبود و ترابی از دقیقه 67 به میدان رفت.
در بازی دوم مقابل قرقیزستان اما بیرانوند، پورعلی‌گنجی و مهدی ترابی در ترکیب اصلی قرار داشتند که ترابی دقیقه 75 جای خود را به شهاب زاهدی داد که البته او هم آن زمان به پرسپولیس نپیوسته بود. امیری هم از دقیقه 75 وارد میدان شد.
در فینال تورنمنت کافا مقابل ازبکستان بیرانوند و پورعلی‌گنجی در ارنج اصلی تیم ملی بودند که بیرو دقیقه 6 تعویض شد و وحید امیری هم از دقیقه 46 به میدان رفت.
 
جای کاپیتان پرسپولیس در تیم ملی کجاست؟
به نظر می‌رسد غیر از بیرانوند و کنعانی‌زادگان و شاید تا حدودی پورعلی‌گنجی هیچ بازیکنی از پرسپولیس جایی در ترکیب اصلی تیم ملی نداشته باشد و ستاره‌هایی مثل سرلک، ترابی و امیری در دو بازی تدارکاتی آینده و در افقی دورتر در جام ملت‌های آسیا یا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند یا به عنوان بازیکن ذخیره به میدان خواهند رفت.
مهم‌ترین سؤال اما در خصوص وحید امیری کاپیتان خوش‌اخلاق و توانمند پرسپولیس است که انگار جایی در تفکرات قلعه‌نویی ندارد و دعوت از او به نوعی در حالت رودربایستی صورت می‌گیرد. امیری همین حالا 35 سال و 5 ماه سن دارد و در جام ملت‌ها در آستانه 36 سالگی خواهد بود اما اگر قرار باشد یک بازیکن 36 ساله در لیست جام ملت‌ها باشد و بازی نکند برای چه دعوت می‌شود؟
امیری فصل قبل یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیس بود همانطور که در فصول قبل‌تر یکی از تأثیرگذارترین‌های تیمش به حساب می‌آمد. با این وجود قلعه‌نویی از ستاره پرسپولیس در سه دیدار مقابل روسیه، کنیا و افغانستان اصلاً استفاده نکرد و او فقط در 15 دقیقه پایانی بازی قرقیزستان و نیمه دوم بازی با ازبکستان به میدان رفت. در واقع سهم کاپیتان پرسپولیس از 5 بازی90 دقیقه‌ای اخیر تیم ملی فقط 60 دقیقه بوده که مشخص می‌کند امیری از ترکیب اصلی تیم ملی فاصله زیادی دارد.
قلعه‌نویی که بیشتر تیم ملی را با سیستم 1-3-2-4 یا 1-1-4-4 آرایش می‌دهد در 6 بازی گذشته به ترتیب از محبی و قلی‌زاده (روسیه)، محبی و جهانبخش (کنیا و افغانستان)، ترابی و جهانبخش (قرقیزستان) و محبی و قایدی (ازبکستان) به عنوان هافبک‌های کناری یا وینگر چپ و راست استفاده کرده است. از آنجایی که امیری در پرسپولیس به عنوان مهاجم کاذب درخشیده و در فصل گذشته و چهار بازی اخیر در این پست مورد استفاده قرار گرفته این پست در تیم ملی در اختیار مهدی طارمی یا یکی از مهاجمان لژیونر بعد از او خواهد بود. از آنجایی که امیری در دوره قلعه‌نویی به دفاع چپ نرفته و از آن پست فاصله گرفته تنها محل همان هافبک کناری یا وینگر است اما ترکیب اصلی 5 بازی قبلی تیم ملی نشان می‌دهد جهانبخش، قلی‌زاده، محبی، قایدی و ترابی 5 بازیکنی هستند که نسبت به امیری به بازی در این دو پست نزدیک‌ترند.
یادمان نرود امیری با چه فشاری به جام جهانی رسید و در این تورنمنت حتی یک دقیقه هم بازی نکرد. حالا به نظر می‌رسد همان احتمال برای جام ملت‌ها هم قابل پیش بینی است و شاید اگر امیری 35 ساله فقط به اردوهای ملی برود و بازی نکند، پرسپولیس لطمه ببیند چرا که یکی از مهم‌ترین نیروهایش را به خاطر خستگی ناشی از تمرینات فشرده، سفر و مسابقه از دست خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی