روایت بوکسور ملی پوش از مبارزه در رینگ حرفه‌ای ها

شه‌بخش: با دو برد به اندازه تمام عمرم پول درآوردم

با قزاقستان و ازبکستان اردو بگذاریم، مدال المپیک می‌گیریم

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی بوکس ترکیب 5 نفره خود را برای حضور در بازی‌های هانگژو اعلام کرد. پرچمدار این تیم دانیال شه‌بخش تنها مدال‌آور تاریخ بوکس ایران در جهان است. بوکسوری که بعد از کسب اولین مدال جهانی پنجره جدیدی را به روی خودش باز کرده و حالا در بوکس نیمه‌‌حرفه‌ای فعالیت می‌کند. کاری سخت که به دوران حرفه‌ای خیلی از بوکسورهای خوب ایران پایان داد. احسان روزبهانی و سجاد محرابی از جمله این بوکسورهای خوب و توانای ایران بودند که وارد بوکس حرفه‌ای شدند اما به دلیل تفاوت مسابقه و همچنین تمرینات بوکس آماتور و بوکس نیمه‌‌حرفه‌ای، موفقیت‌های زیادی را نتوانستند کسب کنند و حالا این نگرانی وجود دارد که شاید تیم ملی بوکس هم از این بابت آسیب بخورد. دانیال کمتر از یک ماه پیش در لیگ نیمه‌حرفه‌ای مسابقه داد و دومین بردش را کسب کرد و حالا باید خودش را برای حضور در بازی‌های آسیایی آماده کند.
از بوکس حرفه‌ای ضربه نمی‌خورم
این‌که او بتواند چنین شرایطی را تحمل کند و در این فاصله برای دو رویداد مهم و متفاوت از هم مهیا شود، نگران کننده است اما دانیال نظر دیگری دارد و معتقد است شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند: «دو مسابقه رفتم که بین این دو مسابقه یک سال فاصله بود. ضمن اینکه شرایط من با احسان روزبهانی و سجاد محرابی متفاوت است. قبول دارم که آنها کمی از حضور در لیگ نیمه‌حرفه‌ای آسیب خوردند اما من برای حضور در مسابقات نیمه‌حرفه‌ای فقط در مسابقات چهار راندی شرکت می‌کنم که این به بوکس آماتور نزدیک است.»
شه‌بخش ادامه داد: «حضور در بوکس حرفه‌ای آرزوی بزرگم است و می‌خواهم یک روزی در این مسابقات چنان بدرخشم که بتوانم با بزرگان این رشته روی رینگ بروم. بوکس آماتور سه راند سه دقیقه‌ای است اما در مسابقاتی که در نیمه‌حرفه‌ای حضور داشتم 4 راند 3 دقیقه‌ای بود و تصمیم ندارم فعلاً در مسابقات 6 و یا 8 راندی شرکت کنم.»
 
پول زیادی درآوردم
شه‌بخش درباره میزان درآمدش از حضورش در مسابقات نیمه‌حرفه‌ای گفت: «نمی‌خواهم رقم دقیقی در این‌باره بدهم اما با همین دو مسابقه هم به اندازه تمام درآمدی که از حضور در اردوهای تیم ملی در این سال‌ها داشتم، درآورده‌ام. اولین مدال تاریخ بوکس را گرفتم اما تجلیلی ندیدم ولی با حضور در این مسابقات کلی از مشکلات مالی‌ام حل شد.»
تنها دارنده مدال برنز جهان در بوکس با اشاره به اینکه پول مهمترین دغدغه بوکسورها برای ورود به مسابقات نیمه‌حرفه‌ای است، گفت: «من عشق و علاقه ورود به بوکس نیمه‌حرفه‌ای را دارم. واقعاً بسیاری به خاطر همین درآمد کلانش این راه را انتخاب می‌کنند. اگر توجه در داخل به اندازه کافی باشد، کسی به این بوکس ورود نمی‌کند و سعی می‌کند که حداقل تا پایان دوران قهرمانی فقط به تیم ملی فکر کند اما مشکلات به حدی زیاد است که ورزشکاران قبل از تکمیل شدن افتخاراتشان وارد بوکس نیمه‌حرفه‌ای می‌شوند و بعضاً به دلیل تغییرات تمرینات و فشرده شدن کار به دوران قهرمانی خود پایان می‌دهند و نه در آماتور موفق می‌شوند و نه در حرفه‌ای.»
 
در آسیایی رقیب جهانی داریم
شه‌بخش با اشاره به تمریناتش در اردوی تیم ملی بوکس ادامه داد: «مدتی است که در تمرینات منظم حضور دارم. فدراسیون هم سعی کرده که در این مدت اخیر برنامه‌ریزی دقیقی را داشته باشد. اردوهای مشترک و خوبی داشتیم و سعی کردیم که برای بازی‌های آسیایی در اوج آمادگی باشیم.»
او در پاسخ به اینکه می‌تواند بوکس ایران را بعد از طلای سال 2006 یک بار دیگر به مدال برساند؟ گفت: «این توانایی هر 5 نفر عضو تیم ملی است و امیدوارم که واقعاً به آن برسیم. قبل از ما هم خیلی‌ها بودند که این توانایی را داشتند که در بازی‌های آسیایی به مدال طلا برسند اما کمی بی‌توجهی‌ها و عدم تدارک مناسب تیم را از رسیدن به مدالی که حقش بود، باز داشت. در این دوره هم کار سختی داریم و بوکس در آسیا واقعاً سخت است و کمتر از مسابقات قهرمانی جهان نیست. تمام رقبای سرسخت ما در مسابقات قهرمانی جهان اهل آسیا هستند؛ از هند و چین گرفته تا ازبکستان و قزاقستان و همین کار را سخت می‌کند ولی تلاش می‌کنیم که حداقل دست خالی بر‌نگردیم.»
 
به اردوی مشترک با ازبک و قزاق نیاز داریم
ملی‌پوش تیم ملی بوکس با اشاره به امیدواری که برای کسب مدال المپیک دارد، از تلاش برای رسیدن به المپیک پاریس خبر داد: «مهمترین کاری که باید در بازی‌های آسیایی این دوره انجام بدهیم، گرفتن سهمیه المپیک پاریس است. در این دوره سهمیه المپیک پاریس توزیع می‌شود و باید بتوانیم اول کار گرفتن سهمیه را تمام کنیم و بعد به مدال فکر کنیم. رسیدن به مدال المپیک مهمترین و بزرگترین آرزوی من است و امیدوارم که در پاریس به آن برسم.»
شه‌بخش همچنین خواهان اتخاذ یک استراتژی خاص برای رسیدن به مدال المپیک شد: «برای رسیدن به مدال المپیک دیگر اردوی مشترک با عراق و ترکیه جواب نمی‌دهد. باید با ازبکستان و قزاقستان و دیگر ابر‌قدرت‌های دنیا اردوی مشترک بگذاریم و مسابقه دوستانه برگزار کنیم. این مهمترین هدف ما باید باشد و مطمئن هستم که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانیم به این مهم برسیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی