نگاهی نزدیک به یکی از مدعیان اصلی جام جهانی بسکتبال

آمریکا اسبش را برای قهرمانی زین کرد

علی رضایی
روزنامه نگار

جام جهانی بسکتبال برای تیم ملی کشورمان خوب پیش نرفت اما جذابیتش همچنان برای علاقه‌مندان به بسکتبال بالاست. مخصوصاً در گروه سوم مسابقات که تیم‌های آمریکا، یونان، نیوزیلند و اردن که در گروه C قرار داشتند و آمریکایی‌ها در این گروه به هیچ تیمی رحم نکردند و یکی پس از دیگری را شکست دادند با اقتدار به مرحله بعد راه یافتند کما اینکه بهترین بازی این تیم مقابل اردن بود که آتشبازی آمریکایی مقابل اردنی‌ها گل کرده بود و این تیم را با شکست سختی یعنی با نتیجه 110 بر 62 مواجه کردند. تیم اردن قبلاً در هیچ رویداد بسکتبالی با تیم آمریکا مسابقه نداده بود. بازی‌ای که بین این دو تیم برگزار شد از این لحاظ یکی از بازی‌های خاص بود. هر چند که پیروزی و باخت اردن هیچ تأثیری برای صعود این کشور خاورمیانه‌ای نداشت. وسام السوس سرمربی تیم اردن بعد از بازی و تاکتیکی که برای رو‌در‌رویی آمریکا برنامه‌ریزی کرده بود، گفت: «تیم ما می‌خواست در تمام دقایق بازی، مقابل آمریکا مفید بازی کند چون این بازی برای اولین بار بین تیم اردن و آمریکا اتفاق افتاده بود. ما تمام تلاش خودمان را انجام دادیم. هر چند تیم ما نتیجه را واگذار کرد ولی این تجربه خیلی خوبی برای من و بازیکنان تیم بود.»
تیم آمریکا در مرحله بعد هم با تیم‌های مونته نگرو، لیتوانی و بازهم یونان (نتایج بازی‌های مرحله اول در دور دوم لحاظ می‌شوند) همگروه شده که دیروز مقابل مونته نگرو با نتیجه 85 بر 73 به پیروزی رسید. استیوکر سرمربی تیم آمریکا از عملکرد بازیکنانش برابر اردنی‌ها  و تیم مونته نگرو راضی بود و بعد از بازی با رسانه‌ها و خبرنگاران ورزشی کلی شوخی کرد و با لبخند به همه خبرنگاران جواب می‌داد. بعد از استیوکر، رسانه‌ها این‌بار به سراغ آنتونی ادواردز بازیکن مطرح تیم آمریکا رفتند و از او راجع به بازی با حریف بعدی (لیتوانی) در مرحله دوم سؤال کردند و او هم در جواب گفت: «فکر می‌کنم مقابل لیتوانی تیم ما برنده شود، تیم ما تا حالا شکست نخورده است و به همین خاطر ما شانس این را داریم که برابر لیتوانی پیروز شویم، تیم ما سندیکای با تجربه، کادر فنی و سرمربی با تجربه‌ای مثل استیوکر دارد. همچنین تیم آمریکا دارای بازیکنان بزرگی است و به همین خاطر ما اصلا نگران بازی با لیتوانی نیستیم. اما وظیفه من در هر بازی دفاع از مهاجمان و قرار دادن توپ در سبد تیم‌های حریف است.»
استیوکر درباره بازی آنتونی ادواردز گفت: «ما آنتونی را به خاطر عملکردش بی‌نهایت دوست داریم. حرکات ادواردز برای تماشاگران تا حد زیادی تماشایی و هیجان‌آور است البته برای تیم ما هم طراوت و جذاب است. او بدون ترس بازی می‌کند. تمرکز روی توپ ادواردز فوق‌العاده است و او می‌تواند در آینده یکی از بهترین بازیکنان NBA شود. هر چند که کادر مربیگری تیم آمریکا از اجرای مهارت دفاع اصولی او هیجان‌زده می‌شوند.»
براندون اینگرام یکی از بازیکنان با تجربه تیم آمریکا در این جام جهانی است. عملکرد او در ادامه این بازی‌ها برای کادر فنی آمریکا تقریباً مفید نبوده. یکی از مهم‌ترین عوامل حذف او در ترکیب اصلی همین ارائه بازی‌های ضعیف او است. البته اینگرام در هر ترکیبی قرار بگیرد تمایل دارد در نقش گارد رأس بازی کند و همه حمله‌ها برای کسب امتیاز، پیرامون او و از او شروع شود. اینگرام هنوز به خوبی در ترکیب اصلی جا نیفتاده است. او در حال حاضر با تیم دوم یعنی پنج نفر ذخیره به میدان می‌رود. او در مدت 15 دقیقه 5 پاس منجر به گل داده است که به نظر می‌رسد در ادامه بازی‌ها هم همیشه در ترکیب 5 نفر دوم به میدان برود. کما اینکه از نظر بال هندلینگ (دریبل) شاید در نبود براندون در ترکیب اصلی، کار برای آستین ریوز و تایریز هالیبرتون سخت شود، هر چند که این دو بازیکن در اکثر بازی‌ها بهترین دفاع تیمی را پوشش داده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی