صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

به افتخار تیمی که مالکانه بازی کرد و مالکانه گل زد

اولین مشت گره‌کرده یحیی در فصل جدید

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
شاید کمی دیر اما بالاخره یحیی به سیستم بدون مهاجم بازگشت. قبل از بازی ذوب‌آهن به نظر می‌رسید گل‌محمدی با توجه به ناکارآمدی شهاب زاهدی در سیستم تیمش، به بازی بدون مهاجم برگردد اما شاید نتیجه نگرفتن در آن مسابقه لازم بود تا یحیی یک هفته بعد به این سیستم رجوع کند.
پرسپولیس بدون مهاجم نوک در اهواز چیده شد و مطابق انتظار محمد عمری و وحید امیری نزدیکترین نفرات به دروازه حریف بودند با این تفاوت‌ها عمری مثل زاهدی مهاجم نوک نبود و بعضاً مثل یک وینگر یا هافبک میانی از عقب توپ می‌گرفت و اضافه می‌شد.
مهم‌ترین حسن استفاده از این سیستم آنجایی است که تمام توپ‌رسانی‌ها به یک نقطه به عنوان هدف ختم نمی‌شود و با در نظر گرفتن اینکه مهاجم هدفی در کار نیست هر کدام از هافبک‌های کناری مثل ترابی و صادقی مانند عمری و امیری می‌توانند در آنی از زمان مسابقه مثل یک مهاجم نوک در موقعیت گلزنی قرار بگیرند و البته فضا را برای گلزنی دیگر بازیکنان تیم مهیا کنند.
با وجود شرایط سخت آب و هوایی و بازی در خانه حریف، پرسپولیس نمایش برتری نسبت به تیم فولاد داشت و در شرایطی که حریف کاملاً در زمین خودی متمرکز شده بود و چند لایه دفاع می‌کرد اما باز شدن قفل دروازه کنت قابل پیش‌بینی بود.
پرسپولیس در این مسابقه فوتبال مالکانه‌اش را به رخ حریف کشید و 70 درصد زمان بازی صاحب توپ بود. بازیکنان پرسپولیس حدود سه برابر تیم حریف پاس سالم دادند (641 به 214) و طبیعتاً دقت پاس‌های‌شان هم به مراتب بهتر از فولاد بود (87 به62 درصد).
اتفاق ویژه ناشی از همین بازی مالکانه گل دوم پرسپولیس بود که حالا ویدئوی آن در فضای مجازی وایرال شده. گلی که با 19 پاس متوالی به ثمر می‌رسد و تقریباً تمام بازیکنان پرسپولیس در آن سهیمند چرا که توپ بین تمام آنها رد و بدل می‌شود و احتمالاً این همان گلی است که باعث شده تا یحیی برای اولین بار در این فصل مشتش را بالا ببرد و به تیمش افتخار کند.
پرسپولیس در فاز حمله عملکرد بدی نداشت اما آمار موقعیت‌های گل قطعی این تیم نشان می‌دهد بی‌دقتی و مهارت پایین در زدن ضربات نهایی فعلاً مشکل بزرگتری نسبت به خلق موقعیت در چنین بازی‌هایی است. هرچند با توجه به دفاع فشرده فولاد پیدا کردن راه نفوذ به دروازه این تیم سخت بود اما پرسپولیس 21 شوت زد که 7 تا از آنها (یک سوم کل شوت‌های زده) در چهارچوب بود. از این تعداد شوت دقیق 5 موقعیت گل حتمی خلق شد که البته شاید با این میزان از برتری سنخیت نداشته باشد.
اما شرایط فاز دفاعی در این بازی بسیار امیدوارکننده بود. هر چند فولاد بحران زده به نظر می‌رسید و سرمربی نداشت اما چنانچه سازمان دفاعی پرسپولیس کمی به خود می‌لرزید فولاد با آن عطش زیاد برای برون‌رفت از این وضعیت، از بحران خارج می‌شد. با این وجود پرسپولیس در این بازی حدوداً 100 دقیقه‌ای اجازه خلق حتی یک موقعیت گل جدی به حریف نداد و میزبان تنها 4 شوت زد که هیچ‌کدام از آنها داخل چهارچوب نبود.
برد در اهواز غیر از این نکته‌های فنی چند نکته مثبت دیگر هم داشت. اول اینکه بعد از مساوی مقابل ذوب‌آهن هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی در اهواز قبل از تعطیلی لیگ می‌توانست گل‌محمدی و تیمش را وارد حاشیه کند، دوم اینکه نبردن در اهواز فاصله با سپاهان را در همین شروع فصل زیاد می‌کرد. نکته سوم حضور درخشان دو خرید پرسپولیس در این بازی بود. فعلاً هر چقدر که زاهدی ناکارآمد و بی‌تأثیر به نظر می‌رسد ریگی و سلمانی امیدوارکننده‌اند. ریگی که رفیعی را نیمکت‌نشین کرده در ریتم و میدانداری عالی بود، شوت زد و پاس گل هم داد. سلمانی نیز مثل بازی قبل با وجود دقایق کمی که در زمین بود گل زد و درخشید.
هرچند پرسپولیس با هدایت افشین قطبی سابقه 4 برد از 4 بازی ابتدایی را دارد اما در شرایط فعلی با در نظر گرفتن کمبودهای این تیم کسب 10 امتیاز از 4 بازی هم برای تیم یحیی آمار خوبی است و گل‌محمدی دکمه «خاموش» را در شرایطی فشرد که دوباره همه به تیمش امیدوار شدند و مهم‌تر اینکه خودش چیزهایی در تیمش دید که می‌تواند نسبت به آینده خوشبین نگهش دارد.

ZOOM
10 روز تمرین بدون
8 ملی‌پوش
با توجه به تعطیلی لیگ برتر و جام حذفی پرسپولیس دو هفته برای بازی با النصر تمرین خواهد کرد در حالی که 8 بازیکن ملی‌پوش خود را در اختیار نخواهد داشت.
5 بازیکن پرسپولیس به تیم ملی بزرگسالان دعوت شده‌اند، یاسین سلمانی همراه تیم امید خواهد بود و گولسیانی و هنانوف دو بازیکن خارجی پرسپولیس به تیم‌های ملی کشورشان دعوت شده و برای آنها بازی خواهند کرد. بدین ترتیب حداقل 10 روز پرسپولیس این 8 بازیکن را در اختیار نخواهد داشت و کار یحیی برای آماده‌سازی تیمش قبل از اولین مسابقه آسیایی بسیار دشوار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی