دعوای پرسپولیس و سازمان لیگ بر سر چیست؟
درآمد نداریم، دنبال عدالت هستیم
محمد قراگزلو
روزنامهنگار
باشگاه پرسپولیس میگوید تمام راههای درآمدزایی بر این باشگاه بسته شده و حق هم دارد. پرسپولیس مثل تمام تیمهای فوتبال ایران سالهاست که دنبال حق پخش تلویزیونی هستند اما هیچگاه به این حقوق حقه خود دست نیافتهاند و صدای باشگاهها به جایی نرسیده است. از طرفی بحث فروش پیراهن، البسه و اقلام هواداری به خاطر عدم رعایت قانون کپیرایت در کشور هیچوقت شرایط را برای رسیدن به درآمدزایی پایدار باشگاههای بزرگ فراهم نکرده است. از سوی دیگر با توجه به مشکلات ورزشگاهها طی سه سال اخیر که ابتدا بحث بیماری کرونا مطرح بود و حالا مشکلات مربوط به بازسازی ورزشگاه آزادی پیش آمده، درآمدزایی پرسپولیس از طریق بلیت فروشی در بازیهای خانگی هم از این باشگاه سلب شده است.
در چنین شرایطی پرسپولیس دلخوش به گرفتن حق تبلیغات محیطی در بازیهای خانگی است اما مناقشه ایجاد شده بین این باشگاه – و البته استقلال – با سازمان لیگ فعلاً رسیدن به درآمد از این طریق را در بنبست قرار داده است. از یک سو رضا درویش هر روز روی این مسأله تأکید میکند و باشگاهش هم به این موضوع معترض است اما از آن سو سازمان لیگ دلایل خودش را مطرح میکند و میگوید در این زمینه باید حقوق بقیه تیمهای لیگ برتر هم رعایت شود.
پرسپولیس: حتی پول صوت را هم از ما میخواهند!
باشگاه پرسپولیس طی دو فصل گذشته همکاری نسبتاً مسالمتآمیزی با سازمان لیگ داشت و از تبلیغات محیطی پول نسبتاً خوبی به دست آورد. از دو فصل پیش این همکاری وجود داشته است. فرمول این همکاری بدین صورت بوده که 70 درصد درآمدهای تبلیغات دور زمین برای پرسپولیس باشد و 30 درصد دیگر به سازمان لیگ برسد. دو فصل قبل باشگاه پرسپولیس به ازای آن 30 درصد، پول پرداخت کرده بود اما فصل قبل به جای پول، ثانیه پرداخت کرد. پرسپولیس میگوید این فرمول، فرمول مناسبی بود اما امسال سازمان لیگ زورگویی میکند و میگوید نه تنها برای تبلیغات دور زمین نمیتوانید تبلغ کنید بلکه برای سکوها هم حق تبلیغ نخواهید داشت. پرسپولیس میگوید در حالی که برای هر بازی 520 تا 540 میلیون تومان به ورزشگاه آزادی پرداخت میکنند نه درآمدی از بلیت فروشی این ورزشگاه دارند نه بوفه ورزشگاه دراختیار آنهاست. باشگاه پرسپولیس اعلام کرده سازمان لیگ حتی روی صدایی که به عنوان صدای هواداران در ورزشگاه آزادی پرداخت میشود دست گذاشته و میگوید باید پول اجاره صوت را هم بپردازید!
سازمان لیگ به باشگاههای دیگر خط داده!
باشگاه پرسپولیس میگوید اینکه بقیه باشگاهها مخالف پرداخت حق تبلیغات محیطی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند را خود سازمان لیگ از باشگاهها خواسته مخالفت کنند و به نوعی به آنها خط داده است. پرسپولیس میگوید یا حق تبلیغات محیطی را به ما بدهید یا مزایده بگذارید. در عین حال باشگاه پرسپولیس از اینکه حتی اجازه تبلیغ روی سکوها هم به آنها داده نمیشود نیز شاکی است. پرسپولیس میگوید تبلیغات روی سکوها باید در اختیار باشگاهها باشد اما سازمان لیگ هم میگوید درآمد این تبلیغات باید عادلانه تقسیم شود. باشگاه پرسپولیس برای در اختیار گرفتن مجدد حقوق خود از تبلیغات محیطی بارها با قنبرزاده، کشوریفر و حتی مهدی تاج مکاتبه کرده اما نتیجهای به دنبال نداشته است.
ما تمام تعهداتمان را انجام دادیم
باشگاه پرسپولیس میگوید سازمان لیگ در حالی با ما راه نمیآید که طی دو فصل گذشته این باشگاه تمام تعهدات خود را انجام داده است. این در حالی است که باشگاه استقلال نتوانست تعهد خود را انجام دهد و بعد از قولی که مصطفی آجورلو درباره پرداخت 39 میلیارد برای 13 بازی خانگیشان داد چک اول این باشگاه پاس شد، چک دومشان 6 ماه بعد پاس شد و حالا باشگاه استقلال مبلغ عمدهای به سازمان لیگ بدهکار است. باشگاه پرسپولیس میگوید نباید به آتش بدعهدی استقلال بسوزد و از آنجایی که به تمام تعهدات خود عمل کرده باید با فرمولی که درآمد مناسبی به این باشگاه برسد دوباره از این حق برخوردار شود.
سازمان لیگ: حق تیمهای بدون تماشاگر هم باید داده شود
سازمان لیگ میگوید در کمیسیون مالی معاملاتی این سازمان تصمیمسازی میشود اما تصمیمگیری صورت نمیگیرد. کار این کمیسیون ارائه پیشنهاد و تصمیمها به هیأت رئیسه سازمان لیگ است. هیأت رئیسه هم منتخب مجمعی است که از تمام باشگاههای لیگ برتر تشکیل شده. در واقع مدیرانعامل سایر باشگاهها عضو این مجمع هستند و آنها هم باید از این تبلیغات محیطی سهم داشته باشند.
اینکه باشگاههای پرطرفدار باعث بیشتر شدن تماشاگر تلویزیونی و تماشاگر روی سکوها میشوند به زعم مدیران سازمان لیگ هم حرفی منطقی است اما حق نقش کتکخور فیلم (همان تیمهای کمطرفدار و بدون تماشاگر) هم باید داده شود.
سازمان لیگ مدعی است اگر شرکت ثالثی پا پیش بگذارد و کل داستان تبلیغات محیطی را در دست بگیرد برای این سازمان هم بهتر است. سازمان لیگ میگوید از اسفند تا فروردین ماه سه بار مزایده گذاشته اما هیچ باشگاهی جلو نیامده و هر باشگاهی هم که پا پیش گذاشته، تضمین نمیدهد.
در عین حال شاید اگر دو سال قبل استقلال به تعهدش عمل میکرد حتی تیمهایی که سقوط کردهاند هم با مشکلات مالی کمتری روبهرو میشدند و عدالت بیشتری رعایت میشد ضمناً اعتماد سازمان لیگ از باشگاههای بزرگ سلب نمیشد.
تغییرات در فرمول پرداختیها
سازمان لیگ امسال هم به تمام باشگاهها نامه داد که هر باشگاهی که پول بیشتری میتواند برای این منظور پرداخت کند پا پیش بگذارد اما استقلال و پرسپولیس فقط خواستار گرفتن تبلیغات محیطی در بازیهای خانگی خود شدند.
از سوی دیگر در دوران کرونا بحث حق تبلیغات روی سکوها هم پیش آمد و سازمان لیگ اعلام کرد 70 درصد این حق را برمیدارد و 30 درصد را به باشگاه میزبان پرداخت میکند. از این 70 درصد هم حق باشگاهها به صورت 50-50 داده میشد و تیمهای اول تا شانزدهم هیچ تفاوتی با هم نداشتند اما امسال قرار است تغییراتی صورت بگیرد.
در مورد تبلیغات محیطی و دور زمین هم امسال شاهد تغییر فرمول بودهایم و ظاهراً تیمهای اول تا سوم جدول ضریب متفاوتی در دریافتیها خواهند داشت که این مسأله باید به صورت رسمی از سوی خزانهداری سازمان لیگ اعلام شود.
پرسپولیس برای سال اول هیچ کاری نکرد
سازمان لیگ مشخصاً درباره قرارداد با پرسپولیس گفته آنها سال اول هیچ کاری نکردند. آنها میگویند باشگاه پرسپولیس ایرانسل را به عنوان اسپانسر گرفته بود و پولی که باید بابت حق تبلیغات پرداخت میکرد را از این طریق تهاتر کرد.
ماجرا از این قرار است که در فصل 1401-1400 پرسپولیس در بازیهای خانگی خودش 3 میلیارد تومان پرداختیاش را با تبلیغات ایرانسل که دور زمین پخش میشد تهاتر کرد. فصل قبل اما هیچ توافقی که منجر به پرداخت پول شود وجود نداشت و عددی مشخص در میان نبود بلکه قرار شد پرسپولیس به ازای هر بازی هزار ثانیه زمان به سازمان لیگ بدهد.با این حساب پرسپولیس از فصل قبل به سازمان لیگ بدهکار است که ظاهراً 15-14 میلیارد تومان میشود.
خواسته پرسپولیس
خلاف آییننامه است
سازمان لیگ میگوید پرسپولیس از آنها خواسته تبلیغات دور زمین را رایگان به ما بدهید اما این کار خلاف آییننامه است. سازمان لیگ میگوید تمام باشگاهها باید به قوانین، مقررات و قراردادهای تجاری، رادیویی و... سازمان لیگ احترام بگذارند. آنها میگویند طبق ماده 22 آییننامه برگزاری مسابقات 24 ساعت قبل از بازی ورزشگاه در اختیار نهاد برگزارکننده قرار بگیرد.
سازمان لیگ میگوید این مسأله که پرسپولیس تبلیغاتش را روی سکوها پهن میکند بابت درج ایرانسل یا بیمه دات کام که اسپانسرهای روی آن پیراهن بزرگ هستند پول جداگانهای دریافت نمیکند چون قراردادی با آنها ندارد. سازمان لیگ مدعی است اگر قراردادی در میان باشد باید باشگاه ارائه بدهد تا سهمش پرداخت شود.
نمیتوانیم به 14 باشگاه خط بدهیم
سازمان لیگ تأکید دارد که هیچ مقابلهای با تیمهای پرطرفدار مثل پرسپولیس ندارد و به حقوق آنها واقف است اما نمیتواند حقوق دیگر باشگاهها را در نظر نگیرد و دنبال عدالت است. آنها میگویند برخلاف آنچه باشگاههای بزرگ و مسئولان پرسپولیس میپندارند نمیتوانند به 14 باشگاه خط بدهند. در واقع آنقدر بین باشگاهها برش ندارند تا خط بدهند. سازمان لیگ به این موضوع واقف است که راههای درآمدزایی پرسپولیس بسته شده اما باید عدالت بین کوچکترین باشگاه و پرطرفدارترین تیمها رعایت شود.
ZOOM
باشگاههای بزرگ دنبال حق پخش تلویزیونی باشند
سازمان لیگیها میگویند کل درآمد تبلیغات محیطی 220 تا 230 میلیارد تومان میشود که اگر کل این مبلغ هم بین پرسپولیس و استقلال تقسیم شود دردی از آنها دوا نمیکند. آنها به باشگاههای بزرگی مثل پرسپولیس پیشنهاد میکنند دنبال حقوق بزرگتر باشگاهها مثل حق پخش باشند. یکی از مسئولان سازمان لیگ مثال جالبی میزند و میگوید وقتی فردی قلبش درد میکند و انگشتش زخم شده طبیعتاً اول دنبال علاج قلبش میرود. به زعم مسئولان سازمان لیگ، پرسپولیس حق دارد که به عنوان یک باشگاه حاضر در لیگ قهرمانان آسیا سهم خود را بخواهد و درد این باشگاه را با پوست و جانشان میپذیرند اما بهتر است این باشگاه دنبال درآمدهای مهمتر و کلانتر مثل حق پخش تلویزیونی باشد که البته اقدامات مؤثری در این خصوص از سوی ریاست فدراسیون فوتبال صورت گرفته و قرار است بالاخره اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.