صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

لنگر بسکتبال در ساحل ناکامی

المپیک پرید!

رضا عباسپور
روزنامه نگار
 تیم نسبتاً مسن و عصبی بسکتبال ایران در دومین بازی پر حرف و حدیث خود با پذیرش شکست مقابل حریف آفریقایی نه چندان مطرحش یعنی ساحل عاج، نه تنها ثابت کرد که حرفی در بین تیم‌های مطرح بسکتبال دنیا برای گفتن ندارد، بلکه با این ناکامی، شانس کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس را نیز از دست داد. ملی‌پوشان بسکتبال ایران در بازی دوم خود مقابل ساحل عاج (اگرچه پیش‌بینی می‌شد در این دیدار برنده بازی ما باشیم) مخصوصاً در ثانیه‌های پایانی این بازی به قدری عصبی و از هم گسیخته بازی کرد که حتی نتوانستیم از اندک امتیازات بیشتری که نسبت به حریف خود داشتیم دفاع کرده و نهایتاً با برد زمین مسابقه را ترک کنیم. در نهایت شرایط نابسامانی که در کوارتر پایانی بر بازی ما مقابل ساحل عاج حکم فرما بود، باعث شد تا تیم ملی بسکتبال ایران فقط با دو امتیاز اختلاف کمتر نسبت به حریف آفریقایی خود شکست خورده و شانس صعود به المپیک را به عنوان بهترین تیم آسیایی در جام جهانی از دست دهد.
 
عصبی شدن دمیر تمرکز تیم را بهم ریخت!
تیم ملی بسکتبال ایران، در دومین بازی خود از سری رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۳، روز گذشته به مصاف تیم ملی ساحل‌عاج رفت که تیمی از غرب قاره آفریقا است. ساحل عاجی که تا قبل از شروع بازی تقریباً اغلب کارشناسان و اهالی فن در حوزه بسکتبال معتقد بودند که ما اگر تمرکز خوبی روی بازی خود داشته باشیم، می‌توانیم از سد این حریف نسبتاً گمنام در دنیای بسکتبال عبور کرده و با این پیروزی صعود خود را به بازی‌های المپیک 2024 پاریس جشن بگیریم. اما دقیقاً همان اتفاقی که نباید رخ می‌داد، در دقایق حساس و سرنوشت‌ساز پایانی کوارتر چهارم برای بسکتبال ایران رخ داد و در شرایطی که ما از رقیب آفریقایی خود چند امتیاز سرنوشت‌ساز پیش بودیم، به‌خاطر عصبی شدن بی‌مورد و فریادهای بی‌دلیل هاکان دمیر(سرمربی تیم ملی بسکتبال) تمرکزمان بهم ریخت و توپ و میدان را به حریف خود واگذار کردیم. همین چند ثانیه حیاتی برای حریف آفریقایی کافی بود تا آنها با استفاده از فرصت طلایی به دست آمده در دقایق پایانی دفاع روی تور ایران را برهم زده و نهایتاً با نتیجه نزدیک و میلیمتری ۷۱ بر ۶۹ شکست را به بچه‌های بسکتبال ایران تحمیل کنند. بی‌تردید اگر در ثانیه‌های پایانی کوارتر چهارم بازی، هاکان دمیر و دستیاران او به جای شلوغ کاری و عصبی شدن، دنبال آرامش و تزریق تمرکز بیشتر بین ملی‌پوشان داخل زمین بودند، هیچ وقت به این راحتی ساحل عاج نمی‌توانست از ما عبور کرده و داغ رسیدن به سهمیه المپیک پاریس را به دلمان بگذارد. حالا و با توجه به اینکه بسکتبال ایران شانس چندانی در بازی سوم مقابل اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی جهان ندارد، باید از حالا شانس صعود به المپیک ۲۰۲۴ پاریس را فراموش کنیم و بیشتر به فکر جمع و جورکردن تیم برای بازی حیثیتی با اسپانیا باشیم.
 
توقع زیاد از حدادی کار دستمان داد
جلال آقامیری، حسن علی‌اکبری، محمد امینی، پیتر گیرگوریان و بهنام یخچالی بازیکنان اصلی تیم هاکان دمیر بودند که از ابتدای بازی مقابل ساحل عاج قرار گرفتند. البته حامد حدادی نیز از کوارتر دوم به بعد با نظر سرمربی تیم ملی برای اینکه حملات را به سمت تور حریف بکشاند و قدرت دفاع و هجومی تیم ایران را نسبت به حریف آفریقایی افزایش دهد، به بازی اضافه شد. با شروع نیمه دوم بازی و حضور حدادی باتجربه در جمع بازیکنان ایران، روند دفاعی ما بهتر شد. قطعاً با درخشش حدادی در ریباندها و پرتاب‌های سه امتیازی مشایخی و یخچالی، ایران تا اواخر کوارتر چهارم نیز شرایط خوبی نسبت به حریف خود داشت. اما با توجه به سن و سال بالای حدادی و پایین آمدن قوای بدنی او، هرچه به ثانیه‌های پایانی بازی نزدیک شدیم شرایط رفته رفته به ضرر ما و سود رقیب تغییر کرد. از روند بازی و بهم ریختگی برنامه‌های سرمربی تیم ملی بسکتبال بعد از خروج حدادی از زمین، مشخص بود که کادرفنی بیش از اندازه توقعش را از حدادی پا به سن گذاشته بالا برده است. همین موضوع هم باعث افت توان بدنی حدادی در بازی مقابل ساحل عاج شد، هم اینکه توان بازی و خلاقیت سایر ستاره‌های تیم ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد. به هرحال تمامی عوامل منفی که بر تیم ملی بسکتبال ایران در بازی با ساحل عاج حاکم بود، موجب شد تا نهایتاً نتوانیم از امتیازات مهم و سرنوشت‌ساز خود دفاع کرده و برنده از زمین بازی خارج شویم. با توجه به اینکه ژاپن موفق شد فنلاند را شکست دهد، تا این لحظه بهترین تیم آسیایی در جام جهانی ۲۰۲۳ است و تک سهمیه المپیک قاره آسیا در این مسابقات را به دست آورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی