صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

ستاره‌های تیم‌های همگروه نمایندگان ایران

کهکشـــــان راه شیـــــــری

امیررضا همایون
خبرنگار
روز پنجشنبه هفته گذشته قرعه‌کشی مرحله گروهی یکی از پرستاره‌ترین دوره‌های لیگ قهرمانان آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد. تیم‌های ایرانی هم مانند دیگر تیم‌ها رقبای خودشان را شناختند. رقبایی که بسیاری از آنها در لیگ عربستان حضور دارند و در طول چند ماه گذشته ستاره‌های بسیاری از فوتبال اروپا مانند کریس رونالدو، کریم بنزما، انگولو کانته و... را خریده‌اند. آنچه باعث می‌شود کار تیم‌های ایرانی برای کسب موفقیت در این دوره بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا بسیار سخت‌تر از گذشته دنبال شود. به همین بهانه در ادامه مهم‌ترین ستاره‌های رقبای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را مرور می‌کنیم.

نساجی

نیمار جونیور
عضو خط حمله مخوف بارسلونا در سال 2015 پس از اینکه در سالیان اخیر آن نمایش همیشگی را در ترکیب پاری سن ژرمن نداشت، تابستان امسال با پیشنهاد رؤیایی الهلال عربستان روبه‌رو شد. پیشنهادی که او را تبدیل به گرانترین بازیکن تاریخ می‌کرد. ستاره برزیلی که تنها یک فصل از قراردادش با تیم فرانسوی باقی مانده بود، پیشنهاد الهلال را قبول کرد تا تجربه حضور و بازی در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا کند.
 
یاسین بونو
تیم ملی مراکش در جام جهانی 2022 قطر تاریخ‌سازی کرد و به مقام چهارم مهمترین تورنمنت فوتبال مردان جهان رسید. شاگردان ولید رکراکی در راه رسیدن به این عنوان یک مرد آهنی داشتند؛ مردی به نام یاسین بونو که در قفس توری مراکش حضور داشت و هر توپی که به سمت دروازه‌اش می‌آمد را با مهارت فوق‌العاده دور می‌کرد. ادامه درخشش بونو پس از جام جهانی قطر در ترکیب سویا و بخصوص در بازی نهایی لیگ اروپا در فصلی که گذشت باعث شد سران الهلال برای جذبش دست به کار شوند. الهلالی‌ها با ارائه پیشنهاد 21 میلیون دلار بونو را از بندر سویل اسپانیا به ریاض آوردند.
 
کالیدو کولیبالی
کالیدو کولیبالی مدافع سابق تیم‌های ناپولی و چلسی که نقش بسزایی در رسیدن تیم ملی سنگال به عنوان قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا در سال 2022 داشت، در تابستان امسال با پیشنهاد جذاب الهلال روبه‌رو شد. موضوعی که باعث شد او هم از قاره سبز به فوتبال آسیا بیاید. این بازیکن و رفقایش در تیم الهلال باید مقابل نساجی صف‌آرایی کنند. تقابلی که جذابیت‌های زیادی را برای فوتبالدوستان ایرانی به ارمغان خواهد آورد.
 
الکساندر میتروویچ
بازیکن سابق فولام در فوتبال انگلستان و یکی از نفرات تأثیرگذار تیم ملی فوتبال صربستان در دو دوره اخیر جام جهانی فوتبال و رقابت‌های جام ملت‌های اروپا هم با قراردادی به الهلال پیوست تا این تیم پرستاره‌تر از قبل کارش را دنبال کند.
 
سرگی میلینکویچ ساویچ
دیگر بازیکن صربستانی مشهور الهلال سرگی میلینکویچ ساویچ است. هافبک فصل گذشته لاتزیو که در اسپانیا به دنیا آمده اما برای تیم ملی فوتبال صربستان بازی می‌کند و پس از میتروویچ دومین صربستانی الهلال در این فصل است. این بازیکن جزو نسل طلایی فوتبال صربستان است. تیمی که در جام جهانی زیر 20 سال در سال 2015 به میزبانی کشور نیوزیلند با عبور از تمام رقبایش به مدال طلایی بازی‌ها رسید.
با وجود خریدن این همه ستاره از تیم‌های اروپا شاکله اصلی الهلال را همچنان بازیکنان عربستانی مانند سالم الدوساری، محمد العویس و یاسر الشهرانی تشکیل می‌دهند. ستاره‌هایی که فوتبال ایران در سالیان اخیر سابقه تقابل با آنها را در قالب تیم‌های باشگاهی داشته. نکته‌ای که بسیار عجیب است و باید دید این موضوع با گذشت زمان و جلو رفتن فصل تغییر می‌کند یا اینکه این تیم همچنان کارش را با حضور پرتعداد بازیکنان بومی ادامه می‌دهد.

پرسپولیس

کریس رونالدو
کریس رونالدو فوق ستاره پرتغالی فوتبال جهان بدون شک مشهور‌ترین بازیکنی است که در لیگ حرفه‌ای عربستان حضور دارد. او پس از اخبار‌های ضد و نقیضی که پیش از جام جهانی 2022 قطر از پیوستنش به تیم النصر به گوش می‌رسید، سرانجام راهی صحرای حجاز شد. با وجود اینکه رونالدو این اخبار را بارها تکذیب کرده بود، چند هفته پس از پایان مهم‌ترین تورنمنت فوتبال جهان با النصر قرارداد امضا کرد. از جمله مهم‌ترین افتخارات رونالدو در فوتبال اروپا می‌توان به کسب لیگ قهرمانان اروپا، بهترین بازیکن سال فیفا و توپ طلا اشاره کرد. او البته بجز رئال مادرید در تیم‌های دیگری همچون یوونتوس و منچستریونایتد هم بازی کرده. او از زمان پیوستن به النصر نوسان‌های زیادی را تجربه کرده، با وجود این اما با زردهای شهر ریاض به مقام قهرمانی جام باشگاه‌های کشورهای عربی رسید.
 
سادیو مانه
زوج طلایی محمد صلاح در خط حمله لیورپول، پس از اینکه در تابستان گذشته از جمع شاگردان کلوپ جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست، با مصدومیت‌های سریالی مواجه شد. این اتفاقات و همچنین حواشی‌ای که برای مونیخی‌ها ساخته بود، سبب شد پس از یک فصل حضور از جمع مونیخی‌ها جدا شود. پس از جدایی، باشگاه النصر عربستان با پیشنهادی او را جذب کرد تا مانه پس از تجربه بازی با صلاح و مولر تجربه حضور کنار یکی از بهترین بازیکنان تاریخ را هم به دست بیاورد.
 
آیمریک لاپورت
آیمریک لاپورت مدافع میانی سابق تیم فوتبال منچسترسیتی جدیدترین شکار تیم‌های عربستانی محسوب می‌شود. او که جزو تیم قهرمان لیگ قهرمانان اروپای فصل گذشته بود، در تابستان به مانند بسیاری از ستاره‌های بزرگ تیم‌های اروپایی و فوتبال جهان با پیشنهاد تیم‌های عربستانی روبه‌رو شد. پیشنهادی که او با قبول آن با قراردادی سه ساله به تیم النصر رقیب پرسپولیس در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا پیوست. تیمی که با توجه به ستاره‌هایی که خریداری کرده تا دندان مسلح است و سرخپوشان تهرانی مقابل آنها کار بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت.
 
معز علی
تیم ملی فوتبال قطر در راه قهرمانی جام ملت‌های آسیا 2019 یک اسلحه داشت. مهاجم جوانی به نام معز علی که موفق شد با به ثمر رساندن 8 گل در یک دوره جام ملت‌های فوتبال آسیا رکورد بیشترین گل زده در یک دوره را بشکند. آقای گل جام ملت‌ها مشهورترین و شناخته شده‌ترین ستاره تیم فوتبال الدحیل برای فوتبالدوستان ایرانی است. تیمی که با شاگردان یحیی گل‌محمدی طبق قرعه‌کشی در یک گروه قرار گرفته. این بازی به نوعی تکرار مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در سال 2020 است. مسابقاتی که مراحل حذفی آن به علت شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان به صورت متمرکز در کشور قطر برگزار شد. باید دید پس از گذشت کمی بیش از 3 سال از آن روزها حالا کدام تیم دست بالا را در این بازی حیثیتی دارد.


با توجه به آنچه پیش‌تر مرور کردیم
 مرحله گروهی این دوره لیگ قهرمانان فوتبال آسیا بخصوص در منطقه غرب قاره آسیا به لطف سرمایه‌گذاری‌های عربستان یکی از پرستاره‌ترین دوره‌ها را سپری می‌کند. آنچه باعث می‌شود کار نمایندگان ایران و سایر کشورها مانند ازبکستان، تاجیکستان و هند برای رسیدن به مرحله حذفی در سخت‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد. البته باید گفت فوتبال و ورزش غیرقابل پیش‌بینی است و امکان رخ دادن هر اتفاقی در آن وجود دارد.

سپاهان

کریم بنزما
برنده توپ طلای فرانس فوتبال در سال 2022 میلادی پس از کریس رونالدو دومین شکار عربستانی‌ها بود. بازیکنی که تا آخرین لحظات حضورش در فوتبال عربستان تکذیب شد اما پیشنهاد سران الاتحاد به مهاجم وفادار کهکشانی‌ها آنقدر زیاد بود که عبور از آن کار هیچ کسی نبود. بنزما پس از پایان فصل به صورت رسمی به عربستان سفر کرد و قرارداد جدیدش با این باشگاه یعنی الاتحاد را به امضا رساند. باید دید بنزما می‌تواند همانگونه که رئال مادرید را یک تنه قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کرد، الاتحاد را با وجود رقبای قدرتمندی که دارد، به جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برساند یا اینکه اختلاف نونو اسپریتو سانتو با فوق‌ستاره فرانسوی مانع رخ دادن این اتفاق بزرگ می‌شود.
 
انگولو کانته
عضو تیم ملی فرانسه در جام جهانی 2018 روسیه که با خروس‌ها به مقام قهرمانی مهم‌ترین تورنمنت فوتبال جهان رسید و بازی‌های قطر 2022 را با یک بدشانسی به نام مصدومیت از دست داد، پس از افت عملکرد در چلسی و مصدومیت‌های سریالی که در این تیم تجربه کرد تابستان امسال به لیگ فوتبال عربستان آمد و به تیم فوتبال الاتحاد پیوست.
 
همام طارق
همام طارق ستاره عراقی تیم نیرو هوایی به واسطه حضورش در استقلال طی فصل‌های گذشته شناخته شده‌ترین بازیکن حاضر در گروه تیم سپاهان است. بازیکنی که البته به جز نیرو هوایی و استقلال سابقه حضور در تیم‌های الظفره و شباب‌الاهلی را هم در کارنامه کاری خودش دارد.
 
سیاوش حق نظری
یکی دیگر از تیم‌هایی که با سپاهان در یک گروه قرار گرفته، تیم آلمالیق ازبکستان است. تیمی که نسبت به نیرو هوایی و الاتحاد ستاره‌های شناخته شده چندانی ندارد. این تیم اما یک بازیکن ایرانی به نام سیاوش حق نظری در ترکیب خودش دارد. بازیکنی که در پست هافبک هجومی بازی می‌کند و به نظر می‌رسد مقابل سپاهان هم در ترکیب اصلی این تیم ازبکستانی باشد. نکته جالب درباره این بازیکن این است که او در ملوان هم سابقه عضویت داشته است.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی