صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

مشکل پرسپولیس خلق موقعیت است یا کمبود گلزن؟

یاسین و ریگی فیکس شوند

پرسپولیس در خط میانی و حمله در مقابل ذوب‌آهن مشکل داشت شاید به همین دلیل بود که در بازی خانگی‌اش متوقف شد. به بهانه بررسی مشکلات فنی پرسپولیس با کارشناسان و بازیکنان سابق این تیم صحبت‌هایی داشتیم. مشکلی که شاید بیشتر به‌دلیل خلق موقعیت و استفاده نکردن از همان فرصت‌ها برای گلزنی بود. در رابطه با ضعف خط میانی پرسپولیس با محسن عاشوری و حمید درخشان دو تن از شاخص‌ترین هافبک‌های تاریخ فوتبال صحبت کردیم. در این بین البته نظراتشان تا حدودی با یکدیگر متفاوت بود.

ناصر قراگزلو
روزنامه‌نگار
بازی در زمین بی‌طرف، دیدار خانگی محسوب نمی‌شود
محسن عاشوری در ابتدای صحبتش گفت: دو امتیاز مقابل ذوب‌آهن از دست دادیم اما زمانی که تماشاگر نیست انگار در زمین بی‌طرف بازیکن می‌کنید و عملاً بازی خانگی معنایی پیدا نمی‌کند. درست است که پرسپولیس به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی نباید امتیاز از دست می‌داد اما هفته سوم معمولاً جزو هفته‌هایی است که شاید تیم‌ها مشکلاتی را داشته باشند. پرسپولیس باید ارزیابی بهتری داشته باشد تا مشکلاتش کمتر شود اما اگر مشکلات تکرار شد باید نگران بود.

جایگیری اول بیرانوند روی گلی که خورد درست بود
روی گلی که پرسپولیس از حریف دریافت کرد جایگیری اول بیرانوند درست بود و زمانی که نعمتی می‌خواست اوت را پرتاب کند به سمت او رفت اما زمانی که نعمتی توپ را به بیرانوند نداد حتماً باید می‌آمد و بین توپ و دروازه قرار می‌گرفت اما محو بازی شد و فکر نمی‌کرد که سروش به او پاس بدهد و پاس سروش هم انصافاً خیلی شدت داشت به همین دلیل هم بیرانوند و هم سروش مقصر بودند. علیرضا هم دیر حرکت کرد. به نظرم هر دو بازیکن روی گل خورده مقصر بوند اما آن روز، روز سروش نبود.

چند جا بد ضربه خوردیم
روز بازی مقابل ذوب‌آهن، روز بد سروش بود. بازی که بر خلاف همیشه پاس‌های خوبی نداد و قدرت خط میانی‌ هم خوب نبود به همین دلیل به نوعی چند بار ضدحمله‌های بدی خوردیم و سروش برخلاف بقیه بازی‌هایی که از او دیدیم در نیمه اول پاس‌های خوبی نداد و در این امر ناموفق بود.

ریگی و سلمانی خیلی خوب بودند
در نیمه دوم یحیی تعویض‌های خوبی را در خط میانی انجام داد و حضور یاسین و ریگی خیلی به پرسپولیس کمک کرد و منجر به این شد که استحکام خط میانی بیشتر شود و از زمانی که یاسین هم آمد قدرت خط میانی و خط حمله‌مان بیشتر شد. یاسین را از زمان سپاهان خیلی خوب می‌شناسم، بازیکنی که توانایی‌های فنی خیلی خوبی دارد به همین دلیل و از آنجا که شناخت خیلی خوبی از این بازیکن داشتم پیشنهاد حضورش را در تیمم خوشه طلایی داشتم اما امیر قلعه‌نویی مربی وقت سپاهان با پیشنهادم مخالفت کرد. به نظرم یاسین سلمانی بهترین خرید پرسپولیس است. بازیکنی که اگر اوج بگیرد سالیان سال می‌تواند برای پرسپولیس بازیکن خوبی باشد، بازیکنی که در کارهای نفوذی خوب اضافه می‌شود و خیلی خوب چهارچوب را می‌شناسد و می‌تواند به نوعی خلأ حضور یک مهاجم خوب را در پرسپولیس پوشش دهد.

شهاب تکنیکی نیست اما کاملاً در خدمت تیم است
شهاب بازیکن تکنیکی نیست اما کاملاً در خدمت تیم است. بازیکنی که خیلی زحمت می‌کشد. این مسأله موجب می‌شود بازیکنی که در کنار او بازی می‌کند از فضایی که شهاب می‌سازد بهترین استفاده ممکن را ببرد. شهاب پرس شدیدی را روی تیم حریف انجام می‌دهد و خیلی به دفاع حریف فشار می‌آورد.

فتح‌آبادی هم سبکی مانند شهاب داشت
قبلاً و زمان بازیگری خودم در پرسپولیس ما بازیکنی به‌ نام فتح‌آبادی را داشتیم که سبک بازی‌اش مانند شهاب بود البته سرزن‌تر بود هر چند او هم در ابتدا در پرسپولیس با مشکلاتی مواجه بود اما کمی بعد در تیم جا افتاد. شاید شهاب هم به زمان بیشتری نیاز داشته باشد که در خط حمله کارایی بهتری داشته باشد به همین دلیل خیلی امیدوارم شهاب هر چه زودتر توانایی‌اش را نشان دهد.

بازی مقابل فولاد سخت است
بازی با فولاد سخت است و جدا از شوک تغییر سرمربی قطعاً آب و هوای گرم خصوصاً شرجی وحشتناک اهواز در این مقطع زمانی خیلی پرسپولیس را اذیت خواهد کرد.

گاهی برای هر خط میانی افت فنی پیش می‌آید
حمید درخشان هافبک اسبق پرسپولیس و تیم ملی هم در رابطه با افت خط میانی پرسپولیس نظرش تا حدودی با محسن عاشوری متفاوت است و در این رابطه معتقد است افت برای هر خط میانی در یک بازی ممکن است پیش بیاید و هر چهار بازیکن خط میانی پرسپولیس مانند دو بازی اول کارآیی نداشتند و اشتباهات زیادی در پاس دادن و حفظ توازن بین خط دفاع و حمله داشتند. این مسأله ممکن است برای هر تیمی پیش بیاید و در یک بازی ممکن است نظم و شکل کار به هم بخورد و موجب می‌شود خط هافبک تیم سازماندهی لازم را نداشته باشد. نکته‌ای که در نیمه اول خیلی در تیم پرسپولیس مشهود بود اما نیمه دوم با تغییراتی که در خط میانی انجام شد شکل کار تیمی خط میانی بهتر شد.

یاسین مهاجم نیست
روی یاسین سلمانی حتی در شرایطی که پرسپولیس با کمبود فوروارد مواجه است نمی‌توان به‌عنوان مهاجم حساب کرد. یاسین هافبک نفوذی و گلزن است به همین دلیل حتماً باید دو سانتر فوروارد داشته باشیم که گلزن باشند و اگر ما گلزن نداریم بازهم به نظرم کار یاسین گلرنی نیست.

اول مهاجم نوک را پیدا کنیم بعد به مهاجم سایه بپردازیم
ما بازیکن تخصصی در خط حمله نداریم و نباید اینگونه فکر کنیم که مشکل شهاب با زدن گل اول حل می‌شود چون او به نوعی سانترفوروارد نیست و پرسپولیس فعلاً باید در وهله نخست مهاجم اصلی‌اش را پیدا کند و بعد به این مسأله بپردازد که از شهاب به‌عنوان مهاجم سایه استفاده کند.

جابه‌جایی با دست زدن به ترکیب فرق می‌کند
در نیمه دوم مقابل تیم ذوب‌آهن چند تغییر در ترکیب پرسپولیس انجام شد اما این مسأله دلیلی نمی‌شود که شاکله تیم به هم بخورد چون در هر صورت ممکن است مربی در یک بازی جابه‌جایی و دو سه تغییر در ترکیب خودش داشته باشد به همین دلیل شاید برای بازی مقابل فولاد تیم با دو سه تغییر به میدان برود.

استفاده از یک مدافع به‌عنوان مهاجم در ترکیب ثابت امکانپذیر نیست
درست است که گولسیانی در مقابل ذوب‌آهن موفق به گلزنی شد اما این موضوع که گفته می‌شود در این کمبود مهاجم باید در ترکیب اصلی به‌عنوان فوروارد بازی کند نظریه درستی نیست. در واقع گولسیانی تنها در 10 دقیقه آخر در صورت تشخیص سرمربی تیم می‌تواند درخط حمله برای تیمش مفید واقع شود.

جستجو
آرشیو تاریخی