صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پایان حمکرانی اتیوپی در ماراتن

هت‌تریک طلایی موندو

امیررضا همایون
خبرنگار
رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان که از 29 مرداد ماه به میزبانی شهر بوداپست پایتخت مجارستان آغاز شده به روزهای پایانی خودش نزدیک می‌شود. به همین بهانه نگاهی به اتفاقات رخ داده در بوداپست داریم.

دوپلانتیس بازهم طلایی شد
تکراری‌ترین قهرمانی در دوومیدانی طی چند سال گذشته را آرماندو دوپلانتیس پرنده امریکایی‌الاصل تیم ملی دوومیدانی سوئد در ماده پرش با نیزه به‌دست می‌آورد. پرنده جوانی که پیش از آغاز مسابقات هم پیش‌بینی می‌شد بوداپست را با مدال طلای پرش بانیزه ترک کند، شنبه شب در ورزشگاه اصلی مسابقات با به جا گذاشتن رکورد 6.10 به مدال طلای این ماده رسید. این نتیجه او را برای سومین سال متوالی به مدال طلای یک تورنمنت مهم رساند. دوپلانتیس در سال 2021 مدال طلای المپیک را کسب کرد. در سال 2022 قهرمان پرش بانیزه مسابقات جهانی اورگان ایالات متحده شد و امسال هم مطابق انتظار به مدال طلای مسابقات جهانی بوداست رسید. البته این پرنده جوان مدت‌ها است که موفق به شکستن رکورد خودش نشده است. باید دید دوپلانتیس می‌تواند فراتر از رکورد 6.21 متر که در تور نقره‌ای فدراسیون جهانی در موناکو فرانسه ثبت کرد را بزند یا خیر.

تامبری تاریخ‌ساز شد
بازی‌های المپیک توکیو اتفاق غیرمنتظره در خودش زیاد داشت. یکی از جالب‌ترین اتفاقات اما در فینال ماده پرش ارتفاع رقابت‌های دوومیدانی رخ داد، جایی که نمایندگان ایتالیا و قطر رکوردشان با یکدیگر برابر شده و پس از آن طبق توافق دو ورزشکار، فدراسیون جهانی به هر دو پرنده مدال طلای بازی‌ها را اهدا کرد. حالا و پس از گذشت کمی بیش از سه سال از آن روزها جانمارکو تامبری پرنده ایتالیایی که در المپیک دوم شده بود اما با تصمیم ورزشکار قطری به مدال طلا رسیده بود، موفق شد با ثبت رکورد 2.36 به مقام قهرمانی این ماده در رقابت‌های جهانی برسد. تامبری به اولین ایتالیایی در این ماده تبدیل شد که هم طلای المپیک و هم طلای جهان را به‌دست می‌آورد. نکته جالب رقابت‌های پرش ارتفاع در مسابقات جهانی بوداپست اینکه موتاز عیسی پرنده قطری که در المپیک مقام اول را کسب کرد در این رقابت‌ها به مدال برنز و مقام سوم رسید.

دونده سودانی‌الاصل
قهرمان 800 متر
آروپ که در سودان به دنیا آمد و در پنج سالگی به علت جنگ داخلی مجبور شد از این کشور به کانادا مهاجرت کند در مسابقات جهانی امسال با پرچم کانادا در رقابت‌ها شرکت کرد. جالب اینکه او موفق شد تمام رقبایش را در ماده 800 متر مردان پشت سر بگذارد و با ثبت رکورد 1:44:53 به مقام قهرمانی برسد، مقامی که به نظر می‌رسد شروع افتخارآفرینی این دونده سودانی‌الاصل برای تیم ملی دوومیدانی کانادا باشد.  از رقابت‌های جهانی 2013 مسکو به این سو در بازی‌های بین‌المللی دوومیدانی شاهد قهرمانی دوندگان اتیوپی در دو ماراتن بودیم اما ویکتور کیپلنگات اوگاندایی به این روند پایان داد و پس از چند دوره کسب مدال نقره به مدال طلای این ماده رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی