صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سیاهه گلایه‌های تمام نشدنی یحیی گل‌محمدی

انتقادات کار چاق کنی!

حامد حسینی
خبرنگار
یحیی گل‌محمدی را می‌توان موفق‌ترین سرمربی ایرانی 10 سال اخیر تیم فوتبال پرسپولیس دانست که بجز قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا به تمام افتخارات ممکن رسیده. گل‌محمدی اما برخلاف آن چهره به ظاهر آرام، یک مرد همیشه معترض است که از زمین و زمان گلایه دارد و انتقادات بدل به ترجیع‌بند مصاحبه‌هایش شده. انتقاداتی که به جای اینکه با آن برخورد شود، سبب بی‌پروایی او شده.
به عبارت دیگر می‌توان گفت انتقادات گل‌محمدی در نشست‌های خبری به نوعی کار چاق کن او هستند! آنچه صدای سایر سرمربیان تیم‌های لیگ برتری را در آورده.
به گونه‌ای که آنها می‌گویند اگر ما مانند یحیی گل‌محمدی از فدراسیون و دیگر ارکان انتقاد می‌کردیم، ممنوع‌الکار می‌شدیم اما یحیی گل‌محمدی دارای مصونیت است و به کارش ادامه می‌دهد و هیچ برخوردی هم از سوی نهادهای مسئول با او صورت نمی‌گیرد. مرور انتقادات جنجالی سرمربی سرخپوشان تهرانی در چند سال اخیر تصویر تازه‌ای از چهره همیشه شاکی فوتبال را به تصویر می‌کشد.
 
نمی‌گذارند ما قهرمان شویم
یکی از کلید‌واژه‌های مهم یحیی گل‌محمدی و اعضای تیم فوتبال پرسپولیس در سالیان اخیر «نمی‌گذارند ما قهرمان شویم» بود. به گونه‌ای که این تیم هر زمان به مشکل مالی برخورد می‌کرد، یکی از اعضای تیم در مصاحبه‌اش به این موضوع اشاره می‌کرد. نکته جالب در این باره این است که هر بار گل‌محمدی و مدیرعامل باشگاه به این موضوع اشاره کردند، در پایان فصل جام قهرمانی در ویترین باشگاه پرسپولیس بود!
 
حمله به داوری
انتقاد سرمربیان تیم‌های لیگ برتری به شرایط داوری در چند سال اخیر تبدیل به یک امر مرسوم در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران شده. اتفاقی که در رقم زدن آن گل‌محمدی هم به طرز قابل ملاحظه‌ای دخیل بوده. به گونه‌ای که او برای توجیه شکستش بخصوص مقابل تیم‌های بزرگ و شناخته شده، همیشه ماجرا را تقصیر داور می‌انداخته. اگرچه در بسیاری از مواقع هم داوران مقصر بوده‌اند اما او همیشه دست بالا را در انتقادات داشته. گل‌محمدی حتی یکی از بدترین اعتراضات به داوری در تاریخ لیگ برتر را رقم زده. در دربی 98 که او می‌خواست رسماً با سیدعلی داور بازی دست به یقه شود و تا آستانه زد و خورد پیش رفت.
 
جام شرف!
جنجالی‌ترین نشست خبری فصل گذشته یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس به 13 بهمن‌ماه 1401 باز‌می‌گردد.
جایی که او با متهم کردن تمام اعضای فدراسیون، سازمان لیگ فوتبال ایران و سایر نهادهای مرتبط مدعی شد تیمش در بازی آینده با بازیکنان امید باشگاه به میدان می‌رود. وعده‌ای که هرگز از سوی سرمربی سرخپوشان محقق نشد و ادعای عبثی بیش نبود.
یحیی در این نشست با طرح ادعای توطئه گفت: «قضیه اصلاً فوتبالی پیش نمی‌رود. متأسفانه اتفاقات خیلی بودار و مشکوک است. شاید اگر من سرمربی این تیم نبودم، این اتفاقات نمی‌افتاد. آقای تاج، آقای افشاریان، آقایان سازمان لیگ، آقای مهدی و آقای درویش، ما جام اصلی را هفته هفتم گرفتیم. این جام‌های فلزی را زیاد در باشگاه داریم. ما احتیاجی به این جام‌های فلزی نداریم. ما جام شرف را برده‌ایم و بازیکنان ما ثابت کرده‌اند بهترین هستند، ثابت کردند باشرفند.»
 او در پایان این نشست بار دیگر گفت تا زمانی که او روی نیمکت پرسپولیس نشسته نمی‌گذارند این تیم قهرمان شود.
 جالب است که پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی در پایان فصلی که گذشت، سه‌گانه  قهرمانی ‌فوتبال ایران (لیگ برتر، جام حذفی و سوپر‌کاپ) را به کارنامه خودش اضافه کرد و درخشان‌ترین فصل عمرش به عنوان سرمربی رقم خورد. آنچه این پرسش کلیدی را به اذهان متبادر می‌کند که اگر به قول سرمربی تیم پرسپولیس برخی نمی‌خواستند این تیم با هدایت او قهرمان شود، پس چرا سرخپوشان در پایان فصل بیست و دوم یکی از موفق‌ترین دوره‌های خودشان در لیگ برتر و فوتبال ایران را پشت سر گذاشتند و سه‌گانه رؤیایی فوتبال ایران را به دست آوردند؟
 
نیش و کنایه به مدیریت باشگاه
یکی از راهکارهای گل‌محمدی برای فرار از باخت در چند سال گذشته انتقاد از مدیریت باشگاه بوده. به گونه‌ای که او هرگاه تیمش در مسابقه‌ای موفق به کسب پیروزی یا نتیجه دلخواهش نمی‌شود، در نشست خبری انتقادات نیشداری را علیه مدیریت باشگاه مطرح می‌کند. از نداشتن آب معدنی سر تمرین تیمش گرفته تا لیستی که مدیران در پنجره نقل و انتقالات تابستانی و زمستانی برای او جذب نکرده‌اند. جالب اینکه باز هم مانند آنچه پیش‌تر مرور کردیم، تمام مشکلات یک شبه و پس از انتقاد آقای سرمربی حل می‌شود. انتقاد یحیی گل‌محمدی از مدیریت باشگاه در روزهای سخت عادت همیشگی او است و تکرار این کار بارها از آقای سرمربی دیده شده است.
آخرین و جنجالی‌ترین انتقاد گل‌محمدی در نشست‌های خبری به مصاحبه‌اش پیش از بازی با ذوب‌آهن در هفته گذشته لیگ برتر باز‌می‌گردد. جایی که او برخی از منتقدان سازمانی را مفت‌خور قلمداد کرد و اعلام کرد که فوتبالیست‌ها مفت‌خور نیستند. جمله‌ای که واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت و به نظر می‌رسد تیر خلاص گل‌محمدی به خودش پس از صحبت‌هایی که در نشست خبری 13 بهمن 1401 بیان کرد، است.
***
به نظر می‌رسد بهتر است یحیی گل‌محمدی به جای انتقاد از داور، مدیریت باشگاه و سایر ارگان‌ها تمرکزش را روی مسائل فنی قرار بدهد. شاید هم گل‌محمدی می‌خواهد با مطرح کردن چنین صحبت‌هایی خودش و تیمش را در صدر اخبار ورزشی ایران نگه دارد. آنچه به نظر می‌رسد ادامه دادنش تنها به تیمش ضربه بزند و آنها را از شرایط آرمانی دور کند.

جستجو
آرشیو تاریخی