صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

مقایسه ارزش بازیکنان در ترانسفرمارکت

النصر 14 برابر پرسپولیس!

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
پرسپولیس به همراه النصر، الدحیل و استقلال تاجیکستان در گروه چهارم لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته اما با در نظر گرفتن قیمت و هزینه‌ای که دو تیم عربستانی و قطری این گروه برای بازیکنان‌شان بخصوص ستاره‌های خارجی صرف کرده‌اند جدال با این دو تیم مثل فصول اخیر و شدیدتر از آن یک جدال نابرابر به حساب می‌آید.
سایت ترانسفرمارکت که در زمینه نقل و انتقالات فوتبال تمام آمار و ارقام را ثبت می‌کند شاید مرجع مناسب و دقیقی برای تعیین بها یا ارزش کلی بازیکنان یک تیم نباشد چرا که به صورت حدودی رقم ارزش بازیکنان را اعلام می‌کند و نمی‌توان عدد درست هزینه یک باشگاه برای اسکواد تیم اولش را دقیقاً فهمید اما متأسفانه همین سایت تنها مرجع است و خیلی از رسانه‌ها به این سایت رجوع و تیم‌ها را با هم مقایسه می‌کنند. مقایسه بین ارقام در نظر گرفته شده از سوی ترانسفرمارکت بین بازیکنان پرسپولیس و النصر و حتی الدحیل حاوی تفاوت‌های چشمگیر است اما وقتی رقم قرارداد واقعی را بدانیم این اختلاف بسیار بیشتر می‌شود.
طبق آمار ترانسفرمارکت، پرسپولیس در اسکواد 26 نفره خود با میانگین سنی 3/26 سال تنها دو بازیکن خارجی دارد و با در اختیار داشتن یک ورزشگاه 78116 نفری (که البته متعلق به خودش نیست) و 10 بازیکن ملی‌پوش در مجموع 30/14 میلیون یورو رقم کلیه بازیکنانش شده که البته نمی‌تواند درست باشد. در این فهرست کنعانی‌زادگان با دو میلیون یورو گران‌ترین بازیکن پرسپولیس ذکر شده در حالی که همه می‌دانند پرسپولیس حاضر نشد به این مدافع ملی‌پوش رقمی بالاتر از سقف قراردادش پرداخت کند و شاید قرارداد او با آپشن نهایتاً به 18 میلیارد تومان برسد که با عدد دو میلیون یورو(حدود 100 میلیارد تومان) اختلاف بسیاری دارد.
گفتنی است همین چند روز قبل باشگاه پرسپولیس مجموع رقم قرارداد 25 بازیکن خود را اعلام کرد که بالغ بر 326 میلیارد تومان است که 5/6 میلیون یورو می‌شود. یعنی کمتر از نصف رقمی که ترانسفرمارکت اعلام کرده است!
در نقطه مقابل همین سایت ارزش کلیه بازیکنان النصر را 8/204 میلیون یورو اعلام کرده است که چیزی بیشتر از 14 برابر رقم بازیکنان پرسپولیس می‌شود. طبق اطلاعات این سایت، النصر در اسکواد 30 نفره خود، 19 بازیکن ملی‌پوش دارد و از 10 بازیکن خارجی سود می‌برد. میانگین سنی النصر 9/27 سال ذکر شده و آنها از یک استادیوم اختصاصی به نام «اول پارک» که 25 هزار نفر گنجایش دارد سود می‌برند.
اما ارقام قرارداد بازیکنان این تیم نکته دارد. برای مثال آنها ارزش احتمالی مارسلو بروزوویچ که به تازگی از اینتر به النصر آمده را 25 میلیون یورو اعلام کرده‌اند در حالی که رقم انتقالش 18 میلیون یورو بوده یا ارزش سوکو فوفانا 32 میلیون یورو ذکر شده در حالی که او با 25 میلیون یورو به عنوان هزینه انتقال به النصر پیوسته است. در نقطه مقابل ارزش سادیو مانه دیگر ستاره شاخص النصر در این سایت 25 میلیون یورو اعلام شده اما رقم جابه‌جایی او 30 میلیون یورو است. برای اوتاویو هم 35 میلیون یورو در نظر گرفته‌اند اما رقم ترانسفر او 60 میلیون یورو بوده است. عجیب‌تر اینکه ارزش کریستیانو رونالدو را 15 میلیون یورو ذکر کرده‌اند در حالی که النصر برای این بازیکن هر فصل 200 میلیون دلار هزینه می‌کند.
سایت ترانسفرمارکت ارزش احتمالی بازیکنان الدحیل قطر را نیز 90/37 میلیون یورو ذکر کرده است که این عدد هم حدوداً 5/2 برابر ارزش احتمالی بازیکنان پرسپولیس خواهد شد. دحیل با اسکواد 29 نفره و 13 ملی‌پوش، 8 بازیکن خارجی دارد و میانگین سنی‌اش 3/25 سال ذکر شده است. آنها یک استادیوم شیک اما کوچک به نام بن‌خلیفه دارند که 9 هزار نفری است. اسکواد این تیم مثل النصر نیست اما چند بازیکن دو، سه میلیون دلاری مثل ادمیلسون بلژیکی دارد. یکی از گران‌ترین بازیکنان دحیل ایبرا بامبا اهل ساحل عاج است که ارزش او 7 میلیون یورو ذکر شده و 9 میلیون یورو هم هزینه ترانسفرش بوده است. ارزش ابراهیمو دیالو هم 7 میلیون یورو ذکر شده اما ارزشمند‌ترین بازیکن این تیم از نظر سایت ترانسفرمارکت مایکل اولونگا کنیایی است که ارزش او را 9 میلیون یورو تخمین زده‌اند.
ارزان‌ترین اسکواد این گروه هم متعلق به استقلال تاجیکستان است که 5 میلیون و 8 هزار یورو ارزش احتمالی بازیکنانش ذکر شده. در اسکواد 27 نفره این تیم 12 ملی‌پوش و 7 بازیکن خارجی حضور دارند. میانگین سنی آنها 24 سال است و جوان‌ترین تیم گروه به حساب می‌آیند. آنها یک ورزشگاه 24 هزار نفری در شهر دوشنبه به نام جمهوری دارند. ارزشمندترین بازیکن این تیم هم رستم یتیموف دروازه‌بان‌شان است که 750 هزار یورو قیمت‌گذاری شده اما قطعاً خیلی ارزان‌تر از این حرف‌ها است.

جستجو
آرشیو تاریخی