صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دریافتی آبی‌ها: منفی 45 درصد

اعتصاب، سایه به سایه استقلال!

رضا حمیدی
روزنامه‌نگار

بعد از بازی با سپاهان درحالی که همه نگاه‌ها به سمت و سوی اشتباهات داوری و مباحث مربوط به آن بود اما ماجرای دیگری نگاه‌ها را به خود جلب کرد.
مسأله این است که در استقلال می‌توان هر لحظه منتظر امتناع بازیکنان از حضور در تمرینات بود. حال اینکه اسمش را اعتصاب بگذاریم یا اعتراض تفاوتی نمی‌کند؛ مهم این است که خلف وعده‌های مکرر مسئولان این باشگاه در قبال بازیکنان و اعضای کادر فنی به نقطه‌ای رسیده که کاسه صبر بازیکنان لبریز شده است.
اینکه به برخی بازیکنان استقلال دستمزدهای بی‌حساب و کتاب داده شده، انتقاد برانگیز است و باید پیرامون آن بحث شود اما به هرحال مدیران سابق این باشگاه تعهداتی داده‌اند و پای قراردادها را امضا کرده‌اند و امروز اگر مدیران جدید باشگاه استقلال نتوانند از عهده تعهدات برآیند، بی‌شک با شرایط دشواری مواجه خواهند شد و بازیکنان اقداماتی در راستای گرفتن حقوق خود انجام خواهند داد.
یکی از همین اقدامات نرفتن به محل تمرین است. گرچه این تصمیم سخت ممکن است منجر به اتخاذ تصمیماتی تند از سوی باشگاه علیه بازیکنان شود اما در تاریخ باشگاه استقلال بارها اتفاق افتاده که بازیکنان به دلیل بدقولی مسئولان از حضور در تمرین خودداری کرده‌اند.
این بار نیز بعید نیست علی خطیر که اکنون در تنگای مالی قرار گرفته و خود را در مقابل وعده‌های مالی مستأصل می‌بیند، با واکنش سریع بازیکنان مواجه شود و نتواند در مقابل اعتصاب یا اعتراض آنها اقدامی انجام دهد.
اوج بحران آنجا است که باشگاه استقلال تا‌کنون نتوانسته حتی مبلغی را به عنوان پیش پرداخت فصل جدید به بازیکنان خود پرداخت کند. این وضعیت بیش از همه گریبان بازیکنانی را گرفته که از فصل پیش با استقلال بودند. آنهایی که حتی قرارداد فصل پیش خود را نیز تسویه نکرده‌اند. حال شاید قدری وضعیت بازیکنان جدید متفاوت باشد و آنها مبالغی را به عنوان پیش‌قرارداد از باشگاه گرفته باشند، اما بازیکنان فصل پیش از بدقولی به ستوه آمده‌اند.
***
برخی بازیکنان استقلال که نمی‌خواهند نام‌شان در رسانه‌ها فاش شود وقتی با این سؤال مواجه می‌شوند که باشگاه به لحاظ پرداختی چه عملکردی داشته با ناراحتی می‌گویند: «ما در این فصل هیچ پولی نگرفتیم. صفردرصد! از قراردادهای فصل قبل هم 45 درصد باقی مانده و باشگاه پولی به ما نداده است.»
این صحبت‌ها نشان می‌دهد که باشگاه استقلال از لحاظ مالی وضعیت بغرنجی را در مقابل بازیکنان تجربه می‌کند و ماه‌ها است حقوق جدیدی به بازیکنان خود پرداخت نکرده است. مبالغی هم که حدود یک ماه پیش به بازیکنان پرداخت شد میانگین به 10 درصد می‌رسید که پرداخت این مبلغ درنهایت منجر به آن شده که کل مجموع دریافتی از فصل قبل به 55 درصد برسد. درواقع نیمی از قرارداد فصل قبل پرداخت نشده و درباره فصل جدید هم که اوضاع کاملاً روشن است و باشگاه استقلال با صفر درصد پرداختی قصد دارد کار را جلو ببرد و شگفت‌انگیز اینکه برخی مسئولان در این باشگاه صحبت از قهرمانی هم می‌کنند.
در همین راستا باید به اظهارات ماندگار علی خطیر اشاره داشت که گفته بود: «تیم خوب را باید ساخت!» حال اینکه او چه طور توقع دارد جواد نکونام تیم مورد نظر او را بدون پرداختی بساز، روشن نیست. اما چنین توقعی هرگز نمی‌تواند منطقی باشد و دست‌کم باشگاهی که می‌خواهد به سوی موفقیت حرکت کند، دست‌کم باید دستمزدهایی که فصل قبل تعهده کرده بود را پرداخت می‌کرد اما مدیرعامل باشگاه استقلال توقع دارد با این حجم از بدقولی‌ها تیمش نتایجی به دست آورد که دلخواه هواداران این باشگاه باشد.
***
تکمله: اعتصاب، اعتراض، خودداری از تمرین و یا هرچیزی شبیه به این را باید در استقلال جدی گرفت. این یک هشدار بزرگ است به تصمیم‌گیران باشگاه استقلال که ظاهراً از یاد برده‌اند باید به تعهدات مالی خود عمل کنند تا تیم به آتش زیرخاکستر تبدیل نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی