صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

اعتماد به نفس زیاد او کار دستش داد

عزیزیان: بیرانوند دو اشتباه مرگبار داشت

پرسپولیس یک دروازه بان دیگر هم بیاورد

سعید عزیزیان دروازه‌بان اسبق پرسپولیس و تیم ملی که سال‌ها سابقه دروازه‌بانی و مربیگری در سطح اول فوتبال ما را دارد به بهانه اشتباه بیرانوند دروازه‌بان اول فوتبال کشورمان در دیدار مقابل ذوب‌آهن و سایر مسائلی که پیرامون قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا و دیگر موارد وجود دارد نقطه نظرات خودش را بیان داشت.

مسعود قراگزلو
روزنامه‌نگار
‌بعضی‌ها معتقدند که دروازه‌بان اول پرسپولیس به‌دلیل آنکه رقیبی ندارد آن اشتباه بزرگ مقابل ذوب‌آهن را مرتکب شد!
به نظر من هر تیمی خصوصاً تیم‌های بزرگ باید دو گلر خوب داشته باشند تا رقابت موجب ارتقای کار فنی دو دروازه‌بان شود. بیرانوند هم گلر خوبی است اما به نظرم اعتماد به نفس زیاد بعضی وقت‌ها کار دستش می‌دهد. دروازه‌بانی که باید در صحنه‌ای که سروش به او پاس داد در چهارچوب قرار داشت نه اینکه چند متر آن طرف‌تر باشد و به آن شکل مرتکب اشتباه شود.
‌در آن صحنه خاص فکر می‌کنید بیشتر تقصیر بر گردن بیرانوند بود یا سروش؟
هر دو بازیکن سهل‌انگاری کردند اما مقصر اصلی بیرانوند بود چون چهارچوب دروازه تیمش را رها کرده و بیرون آمده بود هر چند ضربه سروش هم کمی شدت داشت.
‌بیرانوند معمولاً در خیلی از بازی‌ها از چهارچوب بیرون می‌آید.
بله بیرانوند بازیسازی را به شکل خوبی از عقب انجام می‌دهد و درون چهارچوب هم ترسی ندارد اما به نظرم اعتماد به نفس کاذب زیادی موجب شده تا بیرانوند از آن طرف بوم بیفتد چون او عملاً دروازه‌بان دیگری به‌عنوان رقیب در کنار خودش ندارد و فکر می‌کند در هر حالتی حتی اگر اشتباه هم کند کسی نیست که جای او را بگیرد. بیرانوند بهترین دروازه‌بان ایران است اما گلر و یا هر بازیکن دیگری هر گاه که احساس کند بی‌رقیب است و کسی وجود ندارد که حضورش را به چالش بکشد شاید ناخودآگاه بعضی وقت‌ها دچار اعتماد به نفس کاذب و اشتباهات بدی مانند اشتباهی که بیرانوند در مقابل ذوب‌آهن انجام داد شود. در هر حال جدا از این موارد فنی به نظرم پرسپولیس حتماً باید یک دروازه‌بان خوب و قوی دیگر جذب کند. اگر در ایران هم دروازه‌بانی وجود ندارد که البته دارد مسئولان پرسپولیس می‌توانند با نظر یحیی یک دروازه‌بان خوب خارجی و امتحان پس‌داده را بگیرند تا گلر اصلی تیمشان همیشه این احساس را نداشته باشد که اگر هر اشتباهی هم داشته باشد باز هم دروازه‌بان اول پرسپولیس است و سنگربان دیگری در پرسپولیس نیست که او را به چالش بکشد.
‌خود شما به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌ها در رابطه با حیطه وظایف گلری چه مواردی را به آنها گوشزد کردید؟
همیشه به گلرهایی که با آنها کار ‌کردم تأکید داشتم توپی که از سوی بازیکن خودی می‌آید افت دارد و بازیکن هم سرش پایین است و بر روی او فشار وجود دارد، از این‌رو دروازه‌بان نباید از دروازه بیرون بیاید و خیلی از دروازه منحرف شود و به جناحین برود. توپ سروش هم شدت داشت اما اگر بیرانوند درون دروازه ایستاده بود هیچ اتفاقی نمی‌افتاد.
‌ به نظر رسید که بیرانوند فکر کرد سروش توپ را به نعمتی می‌دهد به همین دلیل به سمت چپ خودش رفت تا از او توپ را بگیرد.
نه، این تصور اگر هم وجود داشته تصور اشتباهی بوده و باز هم نباید از جایگاه اصلی خودش غافل می‌شد. جای گلر درون دروازه و چهارچوب است به همین دلیل به هیچ عنوان دروازه‌بان نباید دروازه تیمش را به هر دلیلی که شده رها کند.
‌بازیکنان ذخیره پرسپولیس مانند ریگی و یاسین سلمانی و گولسیانی هم خیلی خوب مقابل ذوب بازی کردند.
ریگی بازیکن خیلی خوبی است و در پست هافبک نمایش خیلی خوبی داشت. یاسین هم به‌عنوان اولین بازی که برای پرسپولیس به شکل رسمی انجام می‌داد انصافاً نمایش قابل قبولی داشت خصوصاً در سانترها و شروع مجددها که خیلی خوب کار کرد و نشان داد که یحیی می‌تواند روی او حساب باز کند. گولسیانی هم که همیشه خوب بوده و اصلاً عجیب نبود که او بیاید و چند دقیقه بعد از حضورش گل بزند.
‌قبول دارید که بیرانوند یکی دو اشتباه بد دیگر هم مقابل ذوب‌آهن داشت که نزدیک بود منجر به گل تیم میهمان شود؟
بله در صحنه‌ای که بازیکن ذوب‌آهن شوت زد بیرانوند شیرجه به عقب زد در حالی که باید گام به سمت جلو می‌برد و شیرجه می‌رفت اما خلاف این عمل کرد. بیرانوند در لیگ برتر خصوصاً لیگ قهرمانان آسیا کار خیلی سختی را پیش رو دارد از این‌رو باید خیلی دقت کند چون انتظارات از او به‌عنوان دروازه‌بان اول تیم ملی ایران و پرسپولیس خیلی زیاد است. من هم به‌عنوان شخصی که سال‌ها دروازه‌بان بوده کار همه گلرها را می‌بینم به همین دلیل هم هست که می‌گویم بیرانوند مقابل ذوب‌آهن دو اشتباه مرگبار داشت اشتباهاتی که دیگر نباید تکرار شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی