صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

ویتور روکه به این زودی‌ها نمی‌آید

کار لواندوفسکی به کجا می‌کشد؟

آمار روبرت لواندوفسکی در برد 2 بر صفر بارسلونا مقابل کادیس بد نبود، نتوانست گل بزند اما پنج ضربه زد که یکی در چهارچوب بود و یک فرصت خوب را از دست داد ضمن اینکه یک پاس گل داد اما نگران‌کننده اینکه وقتی بارسلونا تلاش می‌کرد برای دومین بار متوالی بدون گل نماند، لواندوفسکی کاملاً آرام بود، به ندرت در محوطه جریمه دیده شد و از معدود فرصت‌ها خوب بهره نگرفت. پدری و فران تورس جورش را کشیدند و مهاجم اول بارسا یک تماشاگر محض بود. این روند برای لوا نگران‌کننده است، او دوشنبه 35 ساله شده و بعید است به آمار 34 گل سال 2022 برسد. متأسفانه یکی از بزرگان فوتبال به نظر پیر شده است و این مشکل بزرگی برای بارسلونا محسوب می‌شود.
 
مشکل از کجا شروع شد؟
این مشکل جدیدی نیست، او در دو بازی آخر فصل قبل هم نتوانست گل بزند تا مسیر نزولی بعد از جام جهانی قطر کامل شود. قبل از این تورنمنت، لواندوفسکی شاید بهترین بازیکن لالیگا بود، در 10 بازی اول فصل 12 گل زد و در زمان تعطیلی لیگ در 19 بازی 18 گل زده بود، در مجموع هم بیش از یک گل در هر بازی زده بود، مبلغ 50 میلیونی‌اش کاملاً موجه به نظر می‌رسید. بعد از جام جهانی افت کرد، با حذف لهستان از یک‌هشتم‌نهایی، آمارش کاهشی شد. از دی تا خرداد در رقابت‌های مختلف تنها 15 گل زد و کمتر میل به زدن ضربه به سمت دروازه رقبا داشت تا شاخص آماری‌اش روند نزولی داشته باشد. این فصل که تنها دو بازی‌اش گذشته، همان شرایط را دارد و سایه‌ای از آن مهاجم خطرناک شماره 9 شده است چیزی که ژاوی، مربی بارسلونا را به فکر فرو برده است.
 
جدایی دمبله
مهاجمان به تغذیه نیاز دارند آن هم در زمان و مکان مناسب. عثمان دمبله او را راه می‌انداخت و همکاری خوبی بین‌شان ایجاد شده بود. دمبله همیشه به او پاس گل نمی‌داد اما می‌توانست دفاع حریف را هم بزند تا فضای مطلوب لواندوفسکی ایجاد شود. اتفاقی نیست که افت لواندوفسکی با مصدومیت شدید دمبله همراه شد که چهار ماه را از دست داد که دو قحطی گل بی‌سابقه در دوران او در بارسلونا شکل گرفت. رافینیا جانشین قابل اعتنایی بود اما خلاقیت لازم را نداشت. دمبله حالا به پاری‌سن‌ژرمن رفته و گزینه‌های مهاجم لهستانی محدودتر شده، محرومیت رافینیا هم کار را بدتر می‌کند.
 
قحطی گل
لواندوفسکی هرگز به معنای واقعی کلمه قحطی گل نداشته، پیش از افت فصل قبل، او پنج سال متوالی هرگز سه بازی بدون گلزنی پیاپی نداشت اما در پنج ماه گذشته دو بار این قضیه تکرار شده و اگر فردا به ویارئال گل نزند، آمار نامطلوب هفت‌ساله‌ای به نامش ثبت می‌شود. فرار از این آمار آسان نیست، بارسلونا با خطوط دفاعی منسجم و کم‌اشتباهی روبه‌رو می‌شود شاید هم به تغییر سبک بازی رو می‌آورند.
ژاوی یک واحد دفاعی منسجم تشکیل داده و این هم یعنی آمار گلزنی لواندوفسکی کوچکتر هم می‌شود.

 ویتور روکه کیست؟
یکی از مشکلات لواندوفسکی نداشتن زمان برای استراحت است. او هرگز به نیمکت نرفته و تعطیلات زمستانی طولانی بوندس‌لیگا فرصت خوبی بود برای استراحت وقتی که لیگ‌های دیگر از بازیکنان خود کمال استفاده را می بردند.
لالیگا هم در تئوری به دنبال این زمان استراحت است اما بازی‌های لیگ قهرمانان و جام حذفی وقتی برای بازپروری باقی نمی‌گذارد. کم‌مهره بودن بارسلونا در خط میانی و اینکه فران تورس مهاجم مورد نظر باشگاه نیست، فشار زیادی به لواندوفسکی وارد می‌کند و این نیاز به نیروی تازه نفس را بیشتر می‌کند.
ویتور روکه یکی از آخرین برزیلی‌های بااستعداد در مسیر اروپا است. او را به خاطر سرعت و قدرتش رونالدو نازاریای دوم می‌دانند هرچند نمی‌تواند به R9 برسد. او اما 18 سال دارد و در سال 2023 توانسته 18 گل برای اتلتیکو پاراننزه بزند بنابراین جانشین خوبی به حساب می‌آید. ژاوی در فرصت دادن به جوان‌ها موفق است و شاید در ژانویه 2024 که روکه با 40 میلیون یورو به بارسلونا می‌آید، می‌تواند به خوبی تأثیرگذار باشد.
 
لواندوفسکی تا کی ادامه می‌دهد؟
بارسا شاید زمان خوبی را برای ورود روکه انتخاب کرده باشد اما لواندوفسکی تا سال 2025 قرارداد دارد هرچند با دستمزد کمتر، اگر بماند آن موقع 38 ساله است. او می‌تواند به خوبی استعداد و توانایی‌اش را به بازیکنانی مثل روکه منتقل کند. درباره سوء مدیریت مالی بارسلونا در سال‌های اخیر زیاد گفته شده، آنها پول زیادی ندارند و از آنچه دارند هم درست استفاده نمی‌کنند. بنابراین با شرایط موجود اوضاع خوب است. روکه قرار نیست بلافاصله بدرخشد ضمن اینکه همه ویژگی‌های لواندوفسکی را ندارد اما با قدرت و سرعتش مدافعان میانی را از پیش رو بر می‌دارد و این به لواندوفسکی اجازه استراحت می‌دهد. او تمام نشده، تا الان اما در هشت ماه گذشته بارسلونا طعم تلخ زندگی بدون لوا را چشید، هنوز برای درخشش پاهای سرحال روکه فرصت داریم.

جستجو
آرشیو تاریخی