صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

هیجان پیش از قرعه‌کشی جای خودش را به دلهره داد

ستاره‌های لیگ قهرمانان را در ایران می‌بینیم؟

آرمن ساروخانیان
@armen9971
قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا پنجشنبه برگزار شد و النصر که با خرید رونالدو به جذاب‌ترین تیم قاره تبدیل شده، در گروه E کنار پرسپولیس قرار گرفت. این اتفاقی رویایی برای هواداران پرسپولیس است که می‌توانند تیم‌شان را مقابل برنده پنج توپ طلا ببینند، ولی متأسفانه شانس میزبانی این بازی از قهرمان لیگ بیست و سوم گرفته شد. پرسپولیس به دلیل پست جنجالی اینستاگرام در زمان سفر به هند و اشاره به جنگ ایران و هند که شکایت باشگاه گوآ را به دنبال داشت از حضور تماشاگران در یک بازی خانگی محروم شده و این دقیقاً همان مسابقه‌ای است که آنها باید از رونالدو و یارانش میزبانی کنند.

خانه به‌دوشی نمایندگان ایران

این محرومیت فقط بخشی از مشکل پرسپولیس است و به دلیل تعمیرات ورزشگاه آزادی و نبودن VAR حتی ممکن است این تیم مجبور به میزبانی در خارج از ایران شود. نساجی، دیگر نماینده ایران در لیگ قهرمانان هم این حس خانه به‌دوشی را کاملاً احساس می‌کند، چرا که از روز اول می‌دانست که امکان میزبانی در ورزشگاه وطنی قائمشهر وجود ندارد. آنها امیدوار بودند که با میزبانی در ورزشگاه آزادی از حضور تماشاگران‌شان هم استفاده کنند، ولی به دلیل نبود سیستم کمک‌داور ویدیویی که به آن اشاره شد، هنوز محل بازی‌های خانگی این تیم مشخص نیست. این بلاتکلیفی شامل سپاهان هم می‌شود که در ماه‌های گذشته تماشاگرانش بارها ورزشگاه نقش جهان را پر کرده‌اند و نقش زیادی در بردهای تیم مورایس داشته‌اند.
فدراسیون فوتبال در دو سال گذشته بارها درباره خرید تجهیزات VAR و نصب آنها وعده داده، ولی هر بار این اتفاق به تأخیر افتاده است. حتی اشتباهات بزرگ داوران و اعتراضات شدید تیم‌ها هم نتوانسته فدراسیون را به اضافه کردن این فناوری مجبور کند. با این حال وقتی پای لیگ قهرمانان آسیا در میان باشد، هیچ راه گریزی نیست و شاید سه نماینده ایران مجبور شوند که با چشم‌پوشی از امتیاز میزبانی بازی‌های‌شان را به خارج منتقل کنند.
میزبانی بیرون از خانه برای این سه باشگاه به معنی از دست رفتن یک درآمد قابل توجه و هزینه‌های اضافه است و علاوه بر آن غیبت تماشاگران شانس صعودشان را هم کمتر می‌کند. همچنین گفته می‌شد که پس از ملاقات‌های اخیر تاج و رئیس فدراسیون فوتبال عربستان ‌  تیم‌های دو کشور می‌توانند دوباره   در خانه یکدیگر بازی کنند، با این حال در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده که تکلیف این موضوع باید مشخص شود.

ZOOM
گروه‌بندی لیگ قهرمانان در غرب آسیا

گروه :A پاختاکور (ازبکستان)، الفیحا (عربستان)، آهال (ترکمنستان)، العین (امارات)
گروه :B السد (قطر)، نسف قارشی (ازبکستان)، الفیصلی (اردن)، شارجه (امارات)
گروه :C الاتحاد (عربستان)، سپاهان، نیروی هوایی (عراق)، ای‌جی‌ام‌کی (ازبکستان)
گروه :D الهلال (عربستان)، نساجی، بمبئی سیتی (هند)، نوبهار (ازبکستان)
گروه E: پرسپولیس (ایران)، الدحیل (قطر)، استقلال (تاجیکستان)، النصر (عربستان)

پرسپولیس و دو رقیب سخت

انتظار می‌رفت که پرسپولیس به دلیل سرگروهی قرعه خوبی داشته باشد، ولی شاگردان گل‌محمدی در مرحله گروهی با دو تیم پرستاره و مدعی روبه‌رو می‌شوند.
النصر با ستارگانش می‌تواند بخت اول صعود از گروه E باشد. تیم عربستانی علاوه بر رونالدو، بازیکنان مؤثری مثل مانه، تالیسکا، سکو فوفانا و بروزوویچ را هم در ترکیبش دارد و به تازگی اوتاویو، مهاجم پورتو و امریک لاپورت، مدافع منچسترسیتی را هم خریده.
آنها در هفته‌های گذشته به دلیل ناهماهنگی دو شکست در لیگ عربستان داشتند، ولی هرچقدر زمان بگذرد هماهنگی بازیکنان این تیم بیشتر خواهد شد. النصر طبق قانون لیگ عربستان می‌تواند از 8 بازیکن خارجی استفاده کند، ولی در لیگ قهرمانان تنها مجاز به استفاده از 6 بازیکن است که حداقل یکی از آنها باید آسیایی باشد.
الدحیل، قهرمان لیگ ستارگان قطر دومین حریف پرسپولیس است. مایکل اولانگا، مهاجم کنیایی الدحیل سابقه گلزنی به استقلال و تیم ملی را دارد. معز علی، مهاجم تیم ملی قطر و ادمیلسون، مهاجم برزیلی‌الاصل بلژیکی دیگر بازیکنان خطرناک الدحیل هستند و بردن این تیم آسان نخواهد بود. استقلال تاجیکستان، چهارمین تیم این گروه است که روی کاغذ بخت زیادی برای صعود ندارد.

دوئل زردهای اصفهان و جده

سپاهان طبق قرعه باید با الاتحاد، قهرمان فصل گذشته لیگ عربستان بازی کند. تیم مطرح شهر جده برای اینکه در رقابت با النصر و الهلال کم نیاورد در پنجره تابستانی کریم بنزما، انگولو کانته و لوئیز فابیانو را به تیمش اضافه کرد. عبدالرزاق حمدالله، مهاجم مراکشی که در هفته‌های گذشته شایعه مذاکره‌اش با پرسپولیس مطرح شد، دیگر مهاجم آماده این تیم است.
رسانه‌های عربستانی هفته گذشته از اختلاف نونو اسپیریتو‌ سانتو، سرمربی پرتغالی و کریم بنزما خبر دادند. گفته می‌شود که اسپیریتو سانتو از ابتدا موافق خرید برنده توپ طلای 2022 نبوده و به سبک بازی‌اش علاقه‌ای ندارد. او همچنین مخالف اعطای بازوبند کاپیتانی به بنزما بوده است. با این حال بنزما پنجشنبه شب در ترکیب الاتحاد به میدان رفت و زننده یکی از گل‌های این تیم در برد 4 بر صفر مقابل الریاض بود. الاتحاد مثل سپاهان هر سه بازی نخستش در لیگ را برده و در فرم خیلی خوبی به سر می‌برد.
ژوزه مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهان درباره بازی مقابل الاتحاد پرستاره گفت: «من مربی این‌گونه تیم‌ها بودم. آنها هم انسان هستند. درست است که تیم خوبی هستند، اما اشتباهات خودشان را دارند. ما هم تیم خوبی هستیم. قطعاً اسم بازی نمی‌کند. من باورهای خودم را دارم؛ اینکه شانس‌های آنها با شانس‌های ما برابر است.»
نیروی هوایی عراق و ای‌جی‌ام‌کی ازبکستان دو رقیب دیگر سپاهان هستند که هرچند مثل الاتحاد بازیکنان نامداری ندارند، ولی نباید آنها را دست کم گرفت. با این حال انتظار می‌رود که الاتحاد و سپاهان بخت‌های اصلی صعود از این گروه باشند.

نساجی در  جنگ نابرابر

شانس بازی مقابل الهلال پرستاره و خرید جدیدشان نیمار به نساجی رسید که برای اولین بار حضور در لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند.
الهلال، پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان آسیا بارها مقابل تیم‌های ایرانی به میدان رفته، ولی ورژن جدید این تیم با نمونه‌های قبلی قابل مقایسه نیست و علاوه بر نیمار آنها مالکوم، میلینکوویچ ساویچ، روبن نوس، کالیدو کولیبالی و یاسین بونو را به همراه تعدادی از ملی‌پوشان عربستانی مثل سالم الدوساری در اختیار دارند. البته ژرژ ژسوس، سرمربی پرتغالی الهلال به دلیل قانون 1+5 مجبور است از چند نفر از ستارگان خارجی‌اش صرفنظر کند.
بمبئی سیتی هند و نوبهار ازبکستان دو رقیب دیگر نساجی هستند که شاگردان رحمتی روی کاغذ چیزی از آنها کم ندارند و با نمایش خوب و کم‌اشتباه شاید حتی بتوانند به دنبال صعود از این گروه باشند. این به شرطی است که نساجی بتواند فرم فعلی‌اش را ارتقا بدهد. تیم قائمشهری شروع خوبی در لیگ نداشته و از سه بازی فقط 2 امتیاز دارد.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی