صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

VAR کرایه‌ای برای میزبانی تیم‌های ایرانی

هاشمی: مشکلی برای میزبانی در آسیا نداریم

حضور رونالدو در ایران قطعی شد

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
 کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش و جوانان در خصوص تغییرات وزارت ورزش اظهار داشت: «در ابتدا از سجادی تشکر می‌کنم که 2 سال تلاش‌های زیادی را در عرصه ورزش انجام داد. من در حال حاضر دو، سه روز یک بار با او تماس می‌گیرم و در خصوص ورزش کشور با او صحبت می‌کنم اما سیاست ورزش کشور ما روی ریل قانونی است که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است و وزارت ورزش اگر بتواند در چهارچوب آن قوانین قدم بردارد، می‌تواند مؤثر باشد و اتفاقات خوبی را در ورزش کشور رقم بزند. در ادامه هم گام دوم انقلاب است که طبق بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد که باید آنها هم مورد توجه قرار بگیرد. تمام قوانین وزارت ورزش و جوانان طبق قوانین و اسناد بالادستی که در کشور تنظیم شده است، پیش می‌رود و در وزارت ورزش هم در حال حاضر معاونانم در کنار من هستند تا بتوانیم به این قوانین تحقق ببخشیم اما مسأله‌ای که وجود دارد استفاده از تمام ظرفیت‌های جامعه ورزش است. در واقع پیشکسوتان می‌توانند کمک زیادی به ما در پیشرفت ورزش انجام دهند. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم تا بیانات مقام معظم رهبری در خصوص امید و غرور ملی در جامعه رخ ‌دهد و باید تلاش کنیم تا آن غرور ملی و شور و شعف و نشاط مردم را افزایش دهیم.»
 
تمام اقدامات لازم برای ورزشگاه آزادی را انجام می‌دهیم
وی در خصوص وضعیت ورزشگاه آزادی گفت: «در خصوص ورزشگاه آزادی اعتبار می‌خواستیم که به سرعت معاون اول رئیس‌جمهور آن را تأمین کرد و در اختیار ما گذاشت که باید از او تشکر کنم. دریاچه ورزشگاه آزادی را هم که دچار مشکل شده بود و سطح آب آن پایین آمده، پس از بررسی‌هایی که انجام شد، با وزیر نیرو صحبت کردم و با پیگیری‌های صورت گرفته حدود 25 سانت از سطح آب بالا آمده است تا مشکل قایقرانان حل شود. در خصوص ورزشگاه آزادی هم باید بگویم تمام اقدامات لازم برای ورزشگاه آزادی را انجام می‌دهیم و مسئولان کشور هم که از ورزشگاه آزادی دیدن کردند قول دادند که اعتبارات لازم را به ما بدهند تا بتوانیم بازسازی ورزشگاه آزادی را دنبال کنیم.»
 
رایزنی با تاج برای VAR
هاشمی اظهار داشت: «من به مردم عزیزمان قول می‌دهم که دغدغه‌ای برای میزبانی باشگاه‌های فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان وجود نداشته باشد و بازسازی ورزشگاه آزادی را به‌زودی انجام دهیم. هر چند مشکلاتی وجود دارد اما با توجه به صحبت‌هایی که انجام دادیم حدود هزار میلیارد تومان لازم است که پس از تأمین آن می‌توانیم کارها را به سرعت انجام دهیم. دیگر دغدغه‌ای که من در رسانه‌ها هم دیده‌ام کمک داور ویدیویی است که من آن را هم پیگیری کردم و با تاج صحبت کردم که امکانات لازم را به ایران بیاورند و مورد استفاده قرار دهند که هماهنگی‌های آن را تاج پیگیری می‌کند.»
 
کمک بانک مرکزی به فوتبال
هاشمی ادامه داد: «چند سالی است که مردم ما درخواست دارند که کمک‌داور ویدیویی به ایران بیاید که ما با نامه‌هایی که از طریق دولت انجام دادیم، قرار شد بانک مرکزی از منابع ارزی خود حدود 7/2 میلیون یورو به فدراسیون فوتبال بدهد تا بتواند 7 ورزشگاه کشور را به کمک‌داور ویدیویی مجهز کند.»
 
میزبانی ورزشگاه‌های ایران
با VAR
کیومرث هاشمی گفت: «در آخرین هماهنگی‌هایی که فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته، خود AFC قرار است دوربین‌های VAR را برای 3 بازی در لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیاورند و هیچ مشکلی نیست. قرار است 8 دوربین VAR به ایران آورده شود. قرار است مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید از ورزشگاه آزادی و نقش جهان به ایران بیایند و آخرین وضعیت این دو ورزشگاه برای تجهیز VAR را بررسی کنند و بدین ترتیب ما در آزادی و ورزشگاه نقش جهان میزبان تیم‌های آسیایی در لیگ قهرمانان آسیا خواهیم بود. تجهیزات کمک‌داور ویدیویی همه با هم یکجا به دست ما نخواهد رسید و قطعه قطعه باید ‌آنها را با توجه به شرایطی که داریم به ایران بیاوریم و مورد استفاده قرار دهیم. من از تاج می‌خواهم صحبت‌هایی که امروز انجام دادم را هر چه سریع‌تر تکمیل کند تا دغدغه مردم نسبت به این موضوع هم کمتر شود و علاقه‌مندان به فوتبال هم به خوبی بتوانند این ورزش را دنبال کنند.»
 
بدعت وزارت ورزش
در تیم‌داری
سرپرست وزارت ورزش و جوانان در خصوص مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: «من صادقانه بگویم وقتی صحبت از خصوصی‌سازی می‌کنیم باید الزامات آن را هم داشته باشیم. نمی‌توانیم صرفاً فقط حرف خصوصی‌سازی را بزنیم بلکه باید الزامات آن هم وجود داشته باشد. در خصوص این دو باشگاه ما باید یک راه میانبری را برویم نه اینکه بگوییم وزارت ورزش و جوانان وظیفه خصوصی‌سازی ندارد. این دو باشگاه سرمایه‌های ورزش ما هستند و هواداران زیادی در بین مردم دارند. آنها هم حق دارند، تماشاگر و طرفدار هم حق دارد که از من مسئول سؤال کند و من هم وظیفه دارم به سؤالات آنها پاسخ دهم. بحث این دو باشگاه سرمایه اصلی است اگر این سرمایه‌ها وجود نداشته باشد، دو باشگاه چیزی ندارند. حتی زمانی که می‌خواستند برای خصوصی‌سازی اقدام کنند، همه متوجه شدند این دو باشگاه چیزی ندارند و سرمایه منفی داشتند اما در ادامه وقتی وارد بورس شدند این سرمایه مردم بود که به این تیم‌ها ارزش داد. لذا ما نمی‌توانیم به این سرمایه بی‌توجه باشیم. از طرفی هم دولت نمی‌تواند تیم‌داری کند چرا که جزو وظایف دولت نیست. این یک بدعت بدی بود که از گذشته بر دوش وزارت ورزش گذاشتند. دولت در حال حاضر نمی‌تواند کمک مالی به این دو تیم داشته باشد.»
 
یک تهران است
و یک ورزشگاه آزادی
وی در پاسخ به این سؤال که برای تهران به جز ورزشگاه آزادی چه اقداماتی را انجام خواهند داد گفت: «ببینید من به حق می‌دانم که ورزشگاه در پایتخت کم است. یک تهران است و یک ورزشگاه آزادی. سالن 12 هزار نفری آزادی که تنها سالن بزرگ تهران محسوب می‌شود در شأن پایتخت نیست. همین سالن 12 هزار نفری به اسم 12 هزار نفر است و بیش از 7500 صندلی ندارد.
 من در آینده در خصوص زیرساخت‌های ورزشی برنامه‌های زیادی دارم و حتی اگر در خدمت ورزش باشم می‌خواهیم یک سالن بزرگی که بیش از 20 هزار نفر ظرفیت داشته باشد را بسازیم و اگر منابع آن را تأمین کنیم به حق است که در تهران چنین سالنی ساخته شود.»

هماهنگی‌های گمرکی برای ترخیص
 تجهیزات VAR آغاز شده است


در پی صحبت‌های سرپرست وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال اطلاعیه‌ای را به این شرح صادر کرد:
«پس از برگزاری مراسم قرعه‌کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2024-2023 در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور و اعلام دبیرکل AFC مبنی بر برگزاری مسابقات این فصل لیگ قهرمانان آسیا با سیستم کمک‌داور ویدیویی و با توجه به پیگیری‌های قبلی فدراسیون فوتبال، هماهنگی‌های اولیه با بخش مربوطه در کنفدراسیون فوتبال آسیا صورت پذیرفت.
طی این مذاکرات AFC اعلام کرد تجهیزات مربوط به کمک‌داور ویدیویی VAR توسط کنفدراسیون برای مسابقات باشگاهی فصل جاری در استادیوم‌های ایران نصب و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
در همین راستا فدراسیون فوتبال بلافاصله اقدامات لازم برای هماهنگی‌های لجستیکی مورد نیاز از قبیل بازدید کارشناسان کنفدراسیون از زیرساخت‌ها و همچنین هماهنگی‌های گمرکی لازم جهت ترخیص تجهیزات مربوطه با همکاری وزارت ورزش و جوانان را آغاز کرده است.
در حال حاضر موضوع کمک‌داور ویدیویی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی فدراسیون بطور مستمر در حال پیگیری است. در همین راستا توافقات لازم بین فدراسیون‌فوتبال، بانک مرکزی، وزارت ورزش و جوانان و دولت در جهت تجهیز 6 تا 7 ورزشگاه به سیستم کمک‌داور ویدیویی صورت پذیرفته است.
ضمناً فدراسیون فوتبال مجدانه در تلاش است تا با همکاری و تعامل همتایان عربستانی خود و در سایه روابط حسنه بین دولت‌های دو کشور نسبت به لغو مصوبه سال 2016 هیأت رئیسه AFC مبنى بر برگزاری مسابقات بین دو کشور در زمین بی‌طرف اقدام کند.
بدیهی است تا قبل از اعلام رسمی کنفدراسیون، مصوبه سال 2016 به قوت خود باقی است.
همچنین لازم به ذکر است استادیوم آزادی در زمان انجام مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، با ظرفیت بیش از 50 درصد، آمادگی میزبانی از فوتبالدوستان عزیز را خواهد داشت.
در پایان تأکید می‌شود این فدراسیون مراحل پیشرفت موضوعات فوق را به طور شفاف به هواداران عزیز، اصحاب محترم رسانه و باشگاه‌های کشورمان اطلاع‌رسانی خواهد کرد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی