صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا

شوری که خاموش شد

سینا فتوت
خبرنگار
تیم فوتبال تراکتور هفته جاری در مرحله پلی‌آف فصل جدید مهمترین تورنمنت فوتبال باشگاهی قاره آسیا در تبریز و در حضور تماشاگرانش به مصاف تیم الشارجه امارات رفت. مسابقه‌ای که برخلاف انتظار با نتیجه 3 بر یک به سود نماینده امارات به پایان رسید تا عملکرد نامطلوب پرشورهای تبریزی در این فصل همچنان ادامه داشته باشد. آنچه که شاید پاکو خمس را تا چند روز دیگر به درب‌های خروجی تیم نزدیک کند. زیرا مدیران این باشگاه ثابت کرده‌اند که فرصت زیادی به سرمربی‌شان برای جبران عملکرد نامطلوبش در بازی‌های آینده نمی‌دهند. تفاوتی هم ندارد پاکو خمس سرمربی مشهور اسپانیایی روی نیمکت‌شان باشد یا اینکه یک سرمربی دیگر. به بهانه نمایش ضعیف تی‌تی‌ها در بازی سه‌شنبه شب پلی‌آف عملکرد آنها را در لیگ قهرمانان آسیا بررسی خواهیم کرد.
 
بهترین حضور
بهترین عملکرد تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2016 این بازی‌ها رخ داد، جایی که هدایت پرشورها را امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر برعهده داشت. آنها که در این سال در گروه سوم مرحله گروهی قرار گرفتند و با تیم‌های پاختاکور ازبکستان، الهلال عربستان و الجزیره امارات همگروه شدند. شاگردان قلعه‌نویی در این بازی‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و موفق شدند با 4 پیروزی و تنها 2 شکست به عنوان صدرنشین به مرحله حذفی صعود کنند. شاگردان قلعه‌نویی در مرحله گروهی سال 2016، 10 بار دروازه حریفان‌شان را باز کردند و در مقابل 3 بار هم دروازه‌شان باز شد. تراکتور طبق برنامه در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف النصر امارات رفت. تراکتور در بازی رفت با نتیجه 4 بر یک شکست خورد و در بازی برگشت با نتیجه 3 بر یک در تبریز پیروز شد و از گردونه رقابت‌ها به دراماتیک‌ترین شکل ممکن کنار رفت. تراکتور در این سال از ستاره‌های مطرحی همچون محمدرضا اخباری، سعید آقایی، مهدی کیانی، کرار جاسم و سایرین بهره می‌برد. از طرفی دومین و سومین عملکرد فوق‌العاده تراکتور هم با دو سرمربی ایرانی به نام رسول خطیبی در سال 2021 رقم خورده. جایی که رسول خطیبی پس از صعود با تراکتور به مرحله حذفی از سمتش استعفا داد و فیروز کریمی جانشینش شد. جانشینی که البته موفق نشد با تراکتور عملکرد خوبی داشته باشد و تی‌تی‌ها هم با شکست مقابل النصر عربستان شکست خوردند و از گردونه رقابت‌ها در آن سال کنار رفتند.
 
ناکامی با خارجی‌ها
تیم فوتبال تراکتور تا امروز 7 بار در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا حضور داشته و از این تعداد 3 بار با حضور سرمربیان خارجی صورت گرفته است. این تیم برای اولین بار در سال 2013 به مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کرد که آن زمان تونی اولیویرا مشهور روی نیمکتش حضور داشت. البته این تیم در فصل بعدی لیگ قهرمانان هم با همین سرمربی مشهور پرتغالی در تورنمنت شرکت کرد. چهارمین حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا با مربی خارجی هم سه‌شنبه شب با پاکو خمس اسپانیایی رخ داد. جالب اینکه سرمربیان خارجی با تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا ناکام بوده‌اند. به گونه‌ای که تونی اولیویرای پرتغالی در 3 فصل اول حضور تراکتور در لیگ قهرمانان ناکام بود و هر 3 بار با حضور در رتبه چهارم گروهش به بدترین شکل ممکن حذف شد. حالا اما باتوجه به نتیجه‌ای که تراکتور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا گرفته است، پاکو خمس تبدیل به ضعیف‌ترین سرمربی تاریخ تی‌تی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا شد، بنابراین تونی اولیویرا از این حیث دیگر تنها نیست.
 
تعجب خارجی‌ها از یادگار
ورزشگاه یادگار اتمسفر عجیب و غریبی دارد. استادیومی که برای رقبا یک دیگ جوشان عجیب و غریب بوده. برای هواداران پرشورها تفاوتی ندارد این تیم در جدول چه جایگاهی دارد. آنها برای حمایت از تیم‌شان تحت هر شرایطی بخصوص در بازی‌های حساس به ورزشگاه می‌آیند. آنچه در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا هم رخ می‌دهد. نکته‌ای که اتمسفر جالبی را در ورزشگاه می‌سازد. موضوعی که باعث تعجب بازیکنان و سرمربیان تیم‌های خارجی می‌شود. درست مانند آنچه که در بازی سه‌شنبه شب هم رخ داد و سرمربی و همچنین بازیکنان الشارجه از تماشاگران پرشورها تمجید کردند. اگرچه این حضور پرشور نیز به تراکتور کمک نکرد و این تیم در حضور تماشاگرانش ناکام ماند و 70 هزار تماشاگر با سری افکنده یادگار را ترک کردند.
 
جریمه برای تماشاگران
تراکتور طرفدار‌های فوق‌العاده‌ای دارد که در زمان شکست تیم‌شان از کوره در می‌روند. اتفاقی که باعث شده عصبانیت خودشان را با پرتاب صندلی‌های ورزشگاه به زمین یا انداختن لیزر نشان بدهند. اتفاقاتی که برای باشگاه جریمه‌های بسیاری را به همراه داشته است. جالب توجه اینکه این اتفاقات در حالی در هر فصل تکرار می‌شود که هواداران تیم هم می‌دانند انجام این کار برای تیم‌شان تبعات مالی دارد. مهم‌ترین اتفاق اما در لیگ قهرمانان آسیا 2015 رخ داد، جایی که تونی اولیویرا با این تیم نتیجه مطلوبی کسب نکرده بود و هواداران هم می‌خواستند به هر ترتیب که شده این عملکرد را جبران کنند. اتفاقی که رخ دادنش با جریمه شدن باشگاه محبوب تبریزی مصادف شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی