صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

آغاز جام جهانی بسکتبال 2023 در ژاپن، اندونزی و فیلیپین

دورهمی آسمانخراش‌ها در آسیا

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار
جام جهانی بسکتبال در سال 2023 میلادی از روز جمعه 3 شهریور به میزبانی سه کشور ژاپن، اندونزی و فیلیپین شروع می‌شود و تا یکشنبه 19 شهریور ادامه خواهد یافت.
بسیاری از فوق ستاره‌هایی که در لیگ حرفه‌ای بسکتبال ایالات متحده موسوم به NBA حضور دارند، به علت خستگی ناشی از فشرده بودن مسابقات اعلام کردند تیم ملی کشورشان را در این جام همراهی نمی‌کنند.
 
امریکا به‌دنبال جبران گذشته
تیم ملی بسکتبال امریکا در دوره گذشته بازی‌ها که تابستان سال 2019 به میزبانی چین برگزار شد، با وجود تمام ستارگانی که در ترکیب خودش داشت به مقام هفتم مسابقات رسید که یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای این تیم پرستاره در ادوار مختلف جام جهانی بسکتبال به حساب می‌آید. سران فدراسیون این کشور پس از اتمام بازی‌های المپیک توکیو 2020 که با قهرمانی این تیم به پایان رسید با گِرِگ پاپوویچ سرمربی مشهور دنیای بسکتبال قطع همکاری کردند. آنها البته پس از گذشت چند ماه با استیو کر سرمربی تیم گلدن‌استیت برای هدایت تیم ملی‌شان در جام جهانی 2023 و همچنین تورنمنت‌های بعدی به توافق رسیده‌اند. عملکرد این تیم در بازی‌های تدارکاتی پیش از آغاز جام جهانی 2023 ثابت می‌کند در این دوره با امریکای متفاوتی روبه‌رو هستیم. تیمی که برای جبران عملکرد فاجعه‌بارش در دوره گذشته به شهر مانیل پایتخت کشور فیلیپین سفر کرده است.
 
آرژانتین مهم‌ترین غایب جام
تیم ملی بسکتبال آرژانتین در دوره گذشته بازی‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش نشان داد و موفق شد به بازی نهایی صعود کند. آنها اگرچه بازی نهایی را به اسپانیا واگذار کردند، اما تیم‌های مدعی همچون فرانسه را در مراحل قبل از فینال حذف کرده بودند. پس از اتمام جام جهانی 2019 اما عملکرد آلبی‌سلسته هم از آن دوران درخشان فاصله گرفت. آلبی سلسته در مرحله مقدماتی جام جهانی بسکتبال 2023 در منطقه امریکای جنوبی با قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول رده‌بندی از صعود به جام جهانی بازماند. بدین ترتیب مهم‌ترین تورنمنت بسکتبال جهان اولین و شاید بزرگ‌ترین شوکش را چند ماه پیش از آغاز رسمی تجربه کرد زیرا آلبی‌سلسته در سال 2019 فینالیست شده بود.
 
بزرگترین ستاره‌های غایب
یانیس آنتتوکومپو:
ستاره یونانی تیم میلواکی‌باکس که در این تیم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و با گوزن‌ها به حلقه قهرمانی مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی بسکتبال جهان هم رسیده است، درباره عدم حضورش در جام جهانی گفت: «به علت کوتاه شدن زمان استراحتش یونان را در رقابت‌های 2023 همراهی نخواهد کرد. البته باید گفت برادر کوچک‌تر یانیس تیم کشورش را در جام جهانی همراهی خواهد کرد.
نیکولا یوکیچ:
یوکیچ در سال 2023 عملکرد رؤیایی‌ای در تیم دنورناگتس داشت، عملکردی که باعث شد این تیم را به اولین جام قهرمانی‌اش در تاریخ رقابت‌های NBA برساند. بسیاری از هواداران صربستانی بسکتبال امیدوار بودند جوکر تیم کشورش را در سفر به قاره کهن برای حضور در مهم‌ترین تورنمنت بسکتبال جهان همراهی کند. چندی پیش اما او هم با انتشار پیامی و با علتی مشابه با یانیس آنتتو کومپو یونانی از همراهی تیم ملی کشورش برای جام جهانی انصراف داد.
ویکتور ویمبانیاما:
مشهور‌ترین بازیکن‌های این روزهای بسکتبال جهان بدون هیچ تردیدی ویمبانیاما فرانسوی است. کسی که در مراسم درفت NBA در سال 2023 حضور داشت و در جریان آن به تیم سن‌آنتونیو اسپرز پیوست. جالب اینکه او برای دور ماندن از مصدومیت احتمالی همراه با خروس‌ها به آسیا سفر نمی‌کند.

ZOOM
اولین دوره با سه میزبان
اولین بار فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعطای میزبانی مشترک به سه کشور را انجام داد و میزبانی جام جهانی 2026 را به سه کشور امریکا، کانادا و مکزیک واگذار کرد. برهمین اساس فیبا هم میزبانی از این دوره جام جهانی بسکتبال را به‌صورت مشترک بین کشورهای ژاپن، اندونزی و فیلیپین تقسیم کرده است. جالب‌تر اینکه میزبانی سه دوره متوالی جام جهانی بسکتبال از سوی فیبا به کشورهای آسیایی واگذار شده است. اتفاقی که در تاریخ بی‌سابقه است. رقابت‌های سال 2019 به میزبانی چین برگزار شد، سال 2023 به میزبانی سه کشور آسیایی فیلیپین، اندونزی و ژاپن برگزار می‌شود و سال 2027 هم رقابت‌ها به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی