صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی تاریخچه تقابل‌های سپاهان و استقلال

سوپرکلاسیکو جنجالی

محسن ذاکری
 روزنامه نگار
مهم‌ترین بازی هفته سوم بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در اصفهان و ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شود. جایی که دو تیم سپاهان و استقلال به مصاف یکدیگر می‌روند. مسابقه‌ای که تقابل تیم‌های نباز لیگ برتر تا به اینجای کار با یکدیگر است. مصافی که باید دید در پایان شکست را به یکی از دو تیم تحمیل می‌کند یا اینکه جواد نکونام و ژوزه مورایس با تساوی مهم‌ترین بازی هفته را در نقش جهان اصفهان به پایان می‌رسانند. یکی از خصوصیات بارز مسابقه‌های این دو تیم در تهران و اصفهان حاشیه، جنجال و درگیری بوده است. اتفاقاتی که به نظر می‌رسد باتوجه به سابقه سال‌های قبل و همچنین حضور هواداران اصفهانی طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود در استادیوم در این بازی هم رخ بدهد. مرور اتفاقات این دو بازی در طول تاریخ به ما ثابت می‌کند که چه بازی فوق حساسی در پیش است.
 
16 به 15 به نفع استقلال
از زمان تأسیس لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1380 دو تیم سپاهان و استقلال در بیست و دو دوره گذشته 43 بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند. این آمار منهای تقابل دو تیم در لیگ تخت جمشید و لیگ آزادگان بوده و اگر بخواهیم آن را در تعداد تقابل‌های دو تیم بیاوریم، تعداد بازی دو تیم دو برابر می‌شود. در تاریخ لیگ سهم آبی‌پوشان پایتخت 16 پیروزی و سهم طلایی‌پوشان اصفهانی هم 15 مسابقه بوده. البته باید گفت در تاریخ جدال‌های 2 تیم در لیگ برتر 13 مسابقه هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده. دو تیم روز چهارشنبه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان چهل و چهارمین مصاف خود را برگزار می‌کنند. مسابقه‌ای که اولین فینال این دوره مسابقات برای دو تیم است و باید دید در پایان کدام سرمربی می‌تواند مچ دیگری را بخواباند و زمین ورزشگاه نقش جهان را با 3 امتیاز ترک کند. آیا جواد نکونام که هواداران استقلال برای کسب پیروزی در این بازی حساس به او و پسرانش امید بسیاری دارند، می‌تواند این مأموریت غیرممکن را ممکن کند یا اینکه مورایس با تمام ستارگانی که در اختیار دارد، آبی‌های پایتخت را شکست می‌دهد و این تیم دست خالی و بدون کسب امتیاز برای بازگشت به تهران به فرودگاه شهید بهشتی اصفهان می‌رود. یک گزینه دیگر به نام تساوی هم وجود دارد؛ نتیجه‌ای که احتمال رخ دادنش بسیار بالاست، زیرا هر زمان بازی تا این اندازه حساس شده و فشار از سوی هواداران افزایش یافته، بازی با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.
 
هند کی‌روش استنلی
در بازی رفت لیگ نوزدهم که آبی‌ها شرایط فوق‌العاده‌ای را با آندره آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی سابق تیم اینتر سپری می‌کردند. طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ فوتبال ایران برای بازی 14 آذر 98 مقابل سپاهان به اصفهان سفر کردند. مسابقه‌ای که با قضاوت محمدحسین زاهدی‌فر برگزار می‌شد و در دقایق پایانی مسابقه کی‌روش استنلی سوارز مهاجم برزیلی وقت سپاهانی‌ها در محوطه جریمه خطای هندی انجام داد که از چشم زاهدی‌فر دور ماند و تا مدت‌ها محل اعتراض استقلالی‌ها به کمیته داوران فدراسیون فوتبال بود. صحنه‌ای که البته باعث دور ماندن چند هفته‌ای زاهدی‌فر از قضاوت در نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شد.
 
جنجال‌های یزدانی با استقلالی‌ها
چند فصل پیش و زمانی که سیاوش یزدانی برای اولین بار در سپاهان حضور داشت و برای بازی مقابل استقلال به ورزشگاه آزادی آمده بود، با اهانت برخی هواداران آبی‌ها که برای تشویق تیم‌شان به ورزشگاه آمده بودند، مواجه شد. او در مصاحبه‌ای که پس از پایان مسابقه با خبرنگاران انجام داد، هواداران استقلال را تهدید به انتقام در اصفهان کرد! اقدامی که باعث شد بازی بعدی این دو تیم با بیشترین حاشیه‌ها برگزار شود و چند هوادار استقلالی هم مجروح شوند. تهدید استقلالی‌ها از سوی سیاوش یزدانی اما برای آقای مدافع به قیمت دوری چند جلسه‌ای از مسابقات تمام شد.
 
تجمع‌های تکراری
یکی از اتفاقاتی که همواره برای استقلالی‌ها در اصفهان رخ می‌دهد، تجمع هواداران این تیم مقابل هتل محل اقامت آبی‌ها است. اتفاقی که باعث کند شدن عبور خودروها از خیابان‌های اطراف هتل و همچنین دیر رسیدن اتوبوس تیم‌ها به ورزشگاه محل برگزاری مسابقه می‌شود. آخرین بار در فصل گذشته این اتفاق برای استقلالی‌ها در اصفهان رخ داد.
 
لگد ساپینتو به بطری آب
تیم فوتبال استقلال در فصل گذشته به واسطه رفتار‌های هیجانی سرمربی‌اش متحمل ضرر‌های بسیاری شد. مرد عصیانگر پرتغالی که علاقه بسیاری به لگد زدن به وسایل کنار زمین داشت، در آخرین بازی آبی‌ها در ورزشگاه نقش جهان اصفهان زمانی که به لو رفتن توپ توسط زبیر نیک‌نفس و استفاده یاسین سلمانی بازیکن وقت طلایی‌پوشان اعتراض داشت، این امر را با لگد زدن به بطری آب نشان داد. اتفاقی که به نظر می‌رسد در این مسابقه باز هم تکرار می‌شود؛ البته با شدت و حدت کمتر چرا که مهدی هاشمی‌نسب مربی جدید آبی‌ها که پس از کش و قوس‌های فراوان به عنوان دستیار جواد نکونام انتخاب شد، سابقه بسیاری در ایجاد کردن حاشیه به عنوان دستیار در تیم فولاد و در بازی‌های بزرگ در کارنامه‌اش دارد! موضوعی که احتمال تکرار شدن آن با توجه به حساس بودن مسابقه وجود دارد.
***
با تمام حاشیه‌ها و جنجال‌هایی که در سطر‌های پیشین از جدال‌های گذشته دو تیم در لیگ برتر مرور کردیم، باید امیدوار باشیم که در بازی امروز متن کمتر از حاشیه باشد و دو تیم با تمرکز روی مسائل فنی بازی تماشاگرپسندی را به هواداران‌شان و تماشاگران ارائه بدهند. اتفاقی که باتوجه به حساسیت‌هایی که در این بازی وجود دارد، شبیه به رؤیا می‌ماند. رؤیایی که باید امیدوار باشیم به حقیقت تبدیل شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی