صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اسپانیا قهرمان جدید جهان

ویلدا و یاران تاریخ را ورق زدند

امیررضا همایون
خبرنگار
نهمین دوره جام جهانی فوتبال زنان روز گذشته با برگزاری بازی فینال بین اسپانیا و انگلیس به پایان رسید. رقابتی که در آن تیم شگفتی‌ساز اسپانیا مقابل سه شیرها با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید و نام خود را در کتاب تاریخ این رقابت‌ها ثبت کرد.
نیمه نخست اسپانیا تیم موفق‌تری بود و برتری اندکی نسبت به شیرزن‌ها داشت. سرانجام در دقیقه ۲۹ لو رفتن توپ در میانه میدان کار دست انگلیسی‌ها داد و پاس ماریونا کالدنتی را اولگا کاپیتان و دفاع چپ لاروخا با شوتی زمینی تبدیل به گل کرد. با وجود تلاش انگلیسی‌ها برای اینکه شکست‌خورده به رختکن نروند، نیمه اول با همان یک گل به پایان رسید. اما نیمه دوم پرحادثه و پرموقعیت تا جایی پیش رفت که اسپانیا می‌توانست با زدن گل دوم خیالش را راحت کند، اما این فرصت عالی را جنیفر ارموسو از دست داد. داور با استفاده از VAR خطای هند کیرا والش را گرفت، اما دست شماره ۱۰ اسپانیا را ماری ارپس خواند تا شیرزن‌ها همچنان امیدوار به بازگشت بمانند. تلاش انگلیسی‌ها برای اینکه نخستین قهرمان جام‌جهانی از کشورشان از سال ۱۹۶۶ به بعد شوند نتیجه‌ای نداد و با برد اسپانیا جام با شاگردان خورخه ویلدا به سرزمین ماتادورها رفت.
 
ویگمن باز هم ناکام ماند
سارینا ویگمن، سرمربی هلندی تیم انگلیس در این دوره دومین حضور متوالی‌اش در فینال جام جهانی را تجربه می‌کرد و امیدوار بود این بار نبرد فینال با پیروزی تیمش به پایان برسد تا حسرت او برای کسب قهرمانی جهان به عنوان سرمربی به پایان برسد. اتفاقی که رخ نداد تا سرمربی کهنه‌کار برای دومین بار جام جهانی را با حسرت به پایان ببرد. ویگمن در دوره گذشته که رقابت‌ها به میزبانی فرانسه برگزار می‌شد، با هلند به بازی نهایی رسیده بود اما مقابل امریکا شکست خورد و ناکام به خانه بازگشت.
 
الکسیا تنبیه شد
الکسیا پوتیاس، مشهور‌ترین ستاره ماتادور‌ها در این دوره مسابقات بود. بازیکنی که چند بازی ابتدایی را به علت مصدومیت از دست داده بود، پس از یک نمایش ضعیف مقابل سوئد در نیمه نهایی و ضربه‌ای که پس از تعویض در این بازی به دست مربی دروازه‌بان‌های اسپانیایی وارد کرد، از سوی خورخه ویلدا برای فینال تنبیه شد و این سرمربی صاحب سبک و کهنه‌کار فوتبال جهان نام الکسیا را برای فینال در ترکیبش قرار نداد. ویلدا نشان داد که تیم بر هر بازیکنی برای او اولویت دارد. نکته جالب اینکه در بازی فینال 11 بازیکن از باشگاه بارسلونا در ترکیب دو تیم حضور داشتند. آماری که در نوع خودش قابل توجه است.
تورنمنت بعدی فوتبال ملی زنان جهان در قاره سبز در اواخر شهریورماه است که اولین دوره لیگ ملت‌های اروپا برگزار می‌شود.
در پایان تورنمنت، سلما سلستی پارالوئلو به عنوان بهترین بازیکن جوان، مری ارپس به عنوان بهترین دروازه‌بان و هیناتا میازوا ژاپنی با 5 گل زده به عنوان خانم گل مسابقات انتخاب شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی