انتخاب دوم عجیب‌تر از انتخاب اول

کیپ‌ورد ؛ بزرگ‌تر از آنگولا

ایمان گودرزی
خبرنگار
نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال روز جمعه تأیید کرد که تیم ملی فوتبال کشورمان روز ۲۱ شهریور، در ورزشگاه آزادی تهران مقابل تیم ملی آنگولا صف‌آرایی خواهد کرد.
قبل از انتخاب آنگولا به عنوان دومین رقیب تدارکاتی ایران قرار بود تیم ملی کیپ‌ورد به مصاف شاگردان امیر قلعه‌نویی برود. سرانجام پس از انتقادهای زیادی که به انتخاب کیپ‌ورد شد فدراسیون فوتبال هم گروه ایران در جام جهانی 2006 را جایگزین آنها کرد.
آنگولا در آخرین رده‌بندی تیم‌های ملی جهان، در جایگاه ۲۷ قاره آفریقا و ۱۱۶ جهان جای گرفت و پدرو سوارس گونچالوس، هدایت این تیم را بر عهده دارد. این مربی ۴۷ ساله پرتغالی پس از فعالیت در تیم‌های رده پایه چهار باشگاه این کشور که اسپورتینگ لیسبون هم یکی از آنها بود، سال ۲۰۱۸ بار سفر به مقصد آنگولا را بست و سرمربی تیم جوانان این کشور شد.
وی در ادامه به پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی آنگولا پاسخ مثبت داد و مرد اول نیمکت این تیم در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۹ بود. آنگولا در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ با مصر، گابن و لیبی همگروه شد که سه شکست تجربه کرد و در پی قعرنشینی گروه، از راهیابی به معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان بازماند.
آنگولا در سالیان اخیر در مسابقات آفریقا هم به موفقیت چندانی دست نیافته و نتوانست به جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۱ صعود کند. این تیم تاکنون جایی در جمع چهار تیم نهایی این تورنمنت نداشته و آخرین بار در سال ۲۰۱۰ به دور حذفی جام ملت‌های آفریقا راه یافت.
تنها حضور آنگولا در ادوار مسابقات جام جهانی، به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد که این تیم با پرتغال، مکزیک و ایران همگروه شد. آنگولا با وجود شکست برابر پرتغال، یک امتیاز از مکزیک گرفت و در صورت غلبه بر ایران در هفته پایانی، شانس صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی را پیدا می‌کرد. آنگولا با گلزنی فلاویو در دقیقه ۶۰ از شاگردان برانکو ایوانکوویچ پیش افتاد، اما سهراب بختیاری‌زاده گل تساوی را در دقیقه ۷۵ به ثمر رساند تا بازی به تساوی یک - یک بینجامد.
دو بازی دیگر میان تیم‌های ملی دو کشور برگزار شده است. ایران پیش از شرکت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱، آنگولا را با تنها گل جواد نکونام در دقیقه ۳+۹۰ شکست داد و دیدار دو تیم در آستانه جام جهانی ۲۰۱۴ با تساوی یک - یک خاتمه یافت. شاگردان گونچالوس در جایگاه دوم جدول مرحله مقدماتی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ ایستاده‌اند و در صورت غلبه بر ماداگاسکار، صعود خود را به دور گروهی این مسابقات قطعی خواهند کرد.
امبالا انزولا از اسپتزیا، زیتو لووومبو از کالیاری، جرمین نیشالکه از نورنبرگ، زینی از آاِک آتن، نلسون دالوس از ویتوریا گیمارش و دپو از ژیل ویسنته، جاناتان بواتو از والنسین و نوریو فورتانا از خنت، سرشناس‌ترین بازیکنانی هستند که در تیم ملی آنگولا به میدان می‌روند.
بیشتر بازیکنان فعلی تیم ملی آنگولا در لیگ داخلی این کشور بازی می‌کنند اما از نفراتی مثل کیالوندا گاسپر(مدافع استرلا آمادورا پرتغال)، جیجلی اندفه(مدافع اسلوان لیبرچ جمهوری چک)، نوریو فورتونا(مدافع خنت بلژیک)، فردی(هافبک آنتالیا اسپور ترکیه)، بنی موکندی(هافبک کاسا پیا پرتغال)، شاو(هافبک مکابی اسرائیل)، استرلا(هافبک ارزروم اسپور ترکیه)، مابولولو(مهاجم الاتحاد الکساندریا مصر)، هلدر کاستا(مهاجم لیدزیونایتد انگلیس)، زیتو لوومبو(مهاجم کالیاری ایتالیا)، زینی(مهاجم آ.ا.ک آتن یونان)، لوکاس ژوائو(مهاجم ردینگ انگلیس)، چیکو بانزا(مهاجم نئا سالامینا قبرس)، فلیسیو میلسون(بازیکن آنکاراگوچو ترکیه)، دپو(بازیکن ژیل ویسنته)، آری پاپل(مهاجم الاخضر لیبی)، گلسون دالا(مهاجم الوکره قطر)، امبالا انزولا(بازیکن اسپتزیا ایتالیا)، جرالدو(بازیکن عمرانیه اسپور ترکیه)  و نلسون دالوز(بازیکن ویتوریا گیمارش پرتغال) می‌توان جزو چهره‌های شاخص این تیم نام برد.
هرچند امید می‌رود آنگولایی‌ها تصمیم نگیرند با تیمی که در کوسافا کاپ شرکت کردند به مصاف ایران بیایند زیرا در این حالت کیفیت این مسابقه دوستانه به شکل قابل توجهی پایین خواهد آمد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی