زنگ خطر برای یحیی در حذف یکی از ستاره‌ها به‌دلیل نیمکت‌نشینی

پنالتی‌زن اول پرسپولیس هم پنالتی خراب می‌کند!

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار

بازیکن گرجستانی پرسپولیس از زمانی که به پرسپولیس پیوست خصوصیات موفقش تکامل‌یافته‌تر شد و پس از بازی در چند تیم ایرانی و آشنایی کامل به سبک فوتبال ایران، گولسیانی موفق شد در پرسپولیس با بیشترین بازدهی کار کند. شاید به همین دلیل بود که در لیگ بیست و دوم موفق شد 7 گل در دو جام برای پرسپولیس به ثمر برساند و به نوعی دست سرمربی تیم را در دفاع و حمله بگیرد.
مدافع گرجستانی بعد از درخشش خیره‌کننده در پرسپولیس بالاخره پس از سال‌ها به تیم ملی کشورش هم دعوت شد هر چند در آنجا هم فرصت زیادی برای ابراز وجود پیدا نکرد با وجود این مدافع بلندقامت پرسپولیس فصل قبل بدون شک یکی از موفق‌ترین بازیکنان تیم بود به شکلی که حتی خیلی‌ها او را به لحاظ آماری جزو سه بازیکن موفق پرسپولیس در لیگ قبلی دانستند و منتظر درخشش دوباره و پروازهای یکی از آسمانخراش‌های پرسپولیس بودند. مدافعی که روی هوا واقعاً بی‌نظیر بود و روی زمین هم خیلی سخت دریبل می‌خورد تا در سالی که در پرسپولیس بود به کمک بیرانوند و سازمان دفاعی پرسپولیس یکی از موفق‌ترین خطوط دفاعی لیگ باشند که گل خورده بسیار کمی را در طول لیگ دریافت کرده باشند.
درخشش در دربی رفت فصل قبل و دبل کردن او در آن بازی مهیج، اوج درخشش گولسیانی بود که به نوعی برای هواداران و یحیی دلبری کرد. این درخشش اما در لیگ بیست و سوم قطع شد چون به‌دلیل ذخیره بودن ادامه نیافت موضوعی که از لحاظ بعضی از کارشناسان به‌دلیل درخشش فصل قبل و امتحان موفق گولسیانی اصلاً نکته قابل قبولی نبود.
یکی از درخشان‌ترین مواردی که در خصوص گولسیانی به چشم می‌آمد گل کردن صددرصد پنالتی‌ها بود نکته‌ای که خیال یحیی و هواداران تیمش را آسوده ساخته بود موضوعی که در چند سال اخیر با وجود اینکه بازیکنان خوبی پنالتی‌های پرسپولیس را می‌نواختند اما هر از گاهی ضربات پنالتی از دست می‌رفت تا پرسپولیس به نوعی از این نقیصه رنج ببرد نکته‌ای که با حضور گولسیانی و به ثمر رسیدن صددرصد پنالتی‌ها با حضور مدافع گرجستانی این نگرانی مهم از بین رفت.
بازی نکردن گولسیانی و تنها چند دقیقه بازی کردن او مقابل تراکتور آن هم در دقیقه 93 شاید به هیچ وجه توجیه چندانی نداشت چون این مسأله نمی‌توانست چه به لحاظ بازی بازیکنان خارجی به‌دلیل حفظ سهمیه و چه موارد فنی دلیل موجهی داشته باشد تا به نوعی تیره‌روزی‌های بازیکن موفق فصل قبل ادامه پیدا کند.
در اینکه دو مدافع مرکزی تیم ملی کشورمان که اتفاقاً آنها هم بازیکنان خوبی هستند هیچ تردیدی وجود ندارد اما حتماً می‌شد حضور گولسیانی و سایر موارد را طوری مدیریت کرد تا مدافع گرجستانی به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل نشود نکته‌ای که منجر به آن شده که بازیکن توانای فصل قبل پرسپولیس تقریباً توانایی‌هایش را به‌دلیل مشکل روحی از دست بدهد به حدی که او یک پنالتی ساده را در دیدار مقابل تیم کم و نشان آریو اسلامشهر از دست بدهد نکته‌ای که عجیب به نظر می‌رسد. در اینکه هر بازیکنی ممکن است پنالتی از دست بدهد شکی وجود ندارد اما اینکه چطور با نیمکت نشینی زیاد بهترین پنالتی‌زن تیمتان در یک بازی تدارکاتی بسیار ساده، پنالتی از دست می‌دهد یک زنگ خطر برای سرمربی تیم قهرمان سه‌گانه فصل قبل است که اگر این افت ادامه داشته باشد یحیی یکی از توانا‌ترین بازیکنانش را از دست داده که شاید این امر در صورت ادامه داشتن از سرزن و پنالتی‌زن قهار فصل گذشته یکی از بی‌اثرترین و خنثی‌ترین بازیکنان را بسازد که اصلاً موضوع جالبی نیست. بازیکنی که با زحمت زیاد، قراردادش در ابتدای فصل تمدید شد اما در ادامه و با شروع فصل به یک نیمکت‌نشین بزرگ تبدیل شد نکته‌ای که شاید موید این نکته هم باشد که پرسپولیس با وجود داشتن چند پنالتی‌زن خوب دیگر شاید آن پنالتی‌زن قهاری که همه پنالتی‌هایش را گل کرده بود را در اختیار ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی