صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

براتی: در انتخابات کار لجستیک می‌کنیم

از دعوای پاس تهران و همدان تا جعل مدرک یک داور

احمدرضا براتی در مورد آخرین وضعیت برگزاری انتخابات هیأت فوتبال تهران، اظهار داشت: «با وجود اینکه می‌توانستیم پس از اتمام دوره سرپرستی انتخابات را برگزار کنیم اما ظرف ۱۰ روز یا ۲ هفته فرایند انتخابات را شروع کردیم. آگهی ثبت‌نام از نامزدها منتشر شد. حدود ۲۴ نفر ثبت‌نام کردند و در نهایت صلاحیت ۱۷_۱۶ نفر تأیید شد که یک نفر انصراف داد. برخی نفرات نیز به دلیل مسئولیت‌هایی که در این بازه زمانی گرفتند، از فرایند انتخابات خارج شدند.»
وی افزود: «مطابق اساسنامه بعد از انجام شدن این کارها ۲ ماه فرصت بود نتایج صلاحیت‌ها اعلام شود. این مورد ۲ بحث دارد. یک بحث صلاحیت‌های مدیریتی و فوتبالی افراد است که باید توسط کمیسیون انتخابات احراز شود و این کمیسیون نیز کار خود را به درستی در مدت قانونی انجام داد اما ۲ ماه و ۲۸ روز یا شاید بیشتر است که اسامی را به اداره کل ورزش و جوانان تهران ارسال کردیم اما متأسفانه پاسخی نیامده است.»
سرپرست هیأت فوتبال تهران در مورد مطرح شدن بحث صلاحیت تعداد متفاوتی از نامزدها برای حضور در انتخابات، تأکید کرد: «من نمی‌توانم چنین مباحثی را تأیید یا رد کنم. آدمی هستم که مطابق مُر قانون پیش می‌روم و خودم نامزد نشده‌ام تا وارد این فضاها، گمانه‌زنی‌ها و... نشوم‌. واقعاً هم برای من اهمیتی ندارد چه کسی انتخاب می‌شود‌. بلکه موضوع مهم سلامت و شفافیت انتخابات است. دوست دارم در دوره کوتاهی که در هیأت هستم، کار به درستی انجام شود اما اتفاق بدی که افتاده این است که اساسنامه در این نقطه نادیده گرفته می‌شود. اساسنامه روشن است و می‌گوید باید ظرف ۲ ماه انتخابات برگزار شود. من اختیار انجام دادن این کار را ندارم و دست هر کسی است باید به این نکته توجه شود.»
براتی در مورد ادامه فعالیت دبیری که انتخابات پرحاشیه قبلی را برگزار کرده است در هیأت فوتبال، تصریح کرد: «اساسنامه‌ای که انتخابات قبلی با آن برگزار شد، کاملاً متفاوت است. یعنی فرایند انتخابات تغییرات بسیار چشمگیری داشته است. دبیر هیأت نیز فقط یک رأی در این کمیسیون انتخابات دارد و کمیسیون کارش را دقیق و بدون حاشیه انجام داده است. از آن نقطه به بعد نه تنها دبیر بلکه بنده و هیچ‌کس دیگری در هیأت فوتبال نمی‌تواند در فرایند و سلامت انتخابات تأثیرگذار باشد. برگزاری انتخابات برعهده فدراسیون فوتبال و کمیته امور استان‌ها است و سپس بخش‌هایی که ما برای برگزاری اختیاراتی داشتیم که می‌توانست تأثیرگذار باشد، داوطلبانه به فدراسیون فوتبال تفویض کردیم.»
وی ادامه داد: چاپ تعرفه‌ها، شمارش آرا و مسائلی از این دست را کامل به حراست فدراسیون تفویض کردیم. از این به بعد فقط می‌توانیم یک کار لجستیک انجام بدهیم، مثل اینکه سالنی کرایه کرده و از اعضا پذیرایی کنیم. تاریخ انتخابات توسط فدراسیون پس از دریافت اسامی مشخص و برگزاری‌اش نیز هم توسط فدراسیون انجام می‌شود. نظارت بر رأی‌گیری، شمارش آرا و حتی صندوق رأی را به حراست فدراسیون سپرده‌ام. وقتی من تا این حد روی سالم برگزار شدن کار حساسیت دارم، تا انگشت اتهام متوجه همکارانم نباشد، دلیلی ندارد نگران این مسائل باشیم.
براتی در مورد بازگردانده نشدن برخی اموال تحویلی مثل لپ تاپ، ماشین و... به هیأت فوتبال، تصریح کرد: «برخی مسائل بلاتکلیف مانده است. هم در مورد اموال و هم اسناد و مدارکی مثل اسناد پرسنلی. امور اداری، خزانه‌دار و مسئول امور مالی ما گزارش‌هایی به من داده‌اند و پس از اینکه پیگیری‌های خودم نیز منتج به نتیجه نشد، ناگزیر شدم در این مورد نیز با فدراسیون مکاتبه کرده تا تصمیم‌گیری کنند.»
وی در مورد دلیل تغییر در کمیته داوران هیأت، توضیح داد: «رسول فروغی دوست خوب من است و در سلامت و شخصیتش هیچ تردیدی وجود ندارد. با توجه به مسائلی که شنیده بودم اولین جلسه خود را با کمیته داوران گذاشتم و گفتم نمی‌خواهم چیزهایی که شنیده‌ام ‌کامل رد یا تکذیب کنم. انتظار دارم این مسائل جمع شود یا گزارش یا لیستی از متخلفان احتمالی در اختیار من بگذارید اما در طول چند ماه متأسفانه اتفاقی نیفتاد‌‌. این را هم به حساب روحیه لطیف و بزرگوارانه فروغی می‌گذارم که شاید نمی‌خواست با کسی برخورد حذفی شود. این موضوع و برخی مسائل دیگر وجود داشت. روزی یک لیستی که باید توسط هیأت به فدراسیون منتقل می‌شد، دوستان دپارتمان داوری بدون اینکه من و دبیر هیأت این لیست را تأیید و امضا‌ کنیم، انتقال دادند. در بدنه خود کمیته داوران مسأله اخلاقی یا بحث خاصی نبود اما قاطعیتی که انتظار دارم در داوران وجود داشته باشد، نبود.»
سرپرست هیأت تهران در مورد اینکه آیا در کمیته داوران شاهد جعل مدرک هم بود زیرا شنیده می‌شود مدارک یک داور جعلی بوده است، گفت: «این اتفاق در کمیته ما صورت نگرفته اما در بین داوران چنین ادعایی مطرح شده که در کمیته اخلاق فدراسیون به آن رسیدگی می‌شود. برای ایجاد تغییرات بحث خروجی کمیته‌ها مدنظر من بود‌. در هیچ‌یک از این کمیته‌ها تخلفی حس نکردم اما از کیفیت کار ارائه شده هم راضی نبودم.»
وی درخصوص آخرین وضعیت احیای باشگاه پاس تهران در شرایطی که شنیده می‌شود استان همدان نسبت به این اقدام شکایت کرده است، توضیح داد: «یکی از پیشکسوتان فوتبال تهران تقاضایی را به هیأت استان ارائه داد تا به زعم آنها تیم پاس احیا شود. پارافی را هم از مدیرکل ورزش و جوانان تهران گرفته بودند تا در صورتی که در سامانه ثبت نشده، این کار انجام شود. البته پاراف خطاب به من نبود و خطاب به مجموعه اداره کل بود. طبیعی است مطابق دستورالعمل مصوب سال ۱۳۹۵ فدراسیون و خود من نیز که در آن سال نوشتم، وقتی تقاضایی برای تغییر نام یا انتقال امتیاز یک باشگاه مطرح می‌شود باید طبق همان دستورالعمل که به نام انتقال باشگاه‌ها، لوگو و برند آنها نوشته شده است، بررسی کنیم. این موضوع خیلی در رسانه‌ها بولد شد و به همین دلیل مکاتباتی با هیأت فوتبال صورت گرفت که یکی از آنها مربوط به مؤسسه فرهنگی آموزشی ورزشی پاس قوامین تهران، دیگری هیأت فوتبال استان همدان، اداره کل ورزش و جوانان این استان و در نهایت باشگاه پاس همدان است.»
عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال افزود: «این موارد نشان می‌دهد موضوع جای اختلاف دارد. همین الان تیمی به نام پاس در رده‌های مختلف ما حضور دارد. عزیز یا عزیزانی آمده و چنین تقاضایی را مطرح کرده‌اند. در مورد تیمی که در همدان است اطلاعی ندارم اما این پاسی که در لیگ تهران عضویت دارد تحت عنوان پاس قوامین بخشی از همان پاسی است که امتیازش به بانک سپه واگذار شده است. با وجود این نمی‌توانیم به دلیل صراحت دستورالعمل و اعتراض‌های واصل شده، اجازه ثبت این پاس جدید را بدهیم. این موارد ما را منع کرده است. نفیاً یا اثباتاً هیچ موضعی ندارم و خیلی هم خوشحال می‌شوم تیم‌های قدیمی و ریشه‌دار پایتخت حضور جدی داشته باشند. دوست دارم پاس، بانک ملی، راه‌آهن، هما، وحدت و... بیایند تا لیگ تهران مثل قدیم پویا و جذاب دنبال شود اما یک آدم حقوقی هستم و مطابق مقررات می‌گویم امکان ثبت تقاضای دوستان وجود ندارد.»
سرپرست هیأت تهران تصریح کرد: «گفتیم این مدارک را ظرف روز جاری بیاورد اما نه تنها در آن روز نیامد بلکه در روزهای آتی هم نیامد. وقتی هم اتوماسیون را چک کردم دیدم دعوتنامه‌ای از طرف فدراسیون رسیده تا برخی داوران در کلاس‌های آموزشی پیش فصل شرکت کنند اما بدون اینکه متوجه شوم، کمیته این اسامی را به فدراسیون ارائه کرده و بدون اطلاع من نام این داور هم در لیست قرار گرفته است. یکی از دلایلی که در کمیته داوران تغییر و تحول داشتیم، همین مورد است. موضوع در کمیته اخلاق مطرح شده اما بحث فقط جریمه نقدی نیست بلکه محرومیت تعلیقی نیز برای این داور در نظر گرفته شده است. یعنی اگر در دوران تعلیق هر تخلفی مرتکب شود، خود به خود این مجازات هم اعمال خواهد شد. هر تصمیمی ارکان قضایی بگیرند برای ما لازم‌الاجرا است.»

ZOOM

وی در مورد جعل مدرک یکی از داوران مورد حمایت یکی از اعضای کمیته داوران، مفتوح شدن پرونده در کمیته اخلاق در شرایطی که تنها جریمه در نظر گرفته شده برای این پرونده ۵ میلیون تومان بوده است و برخی شنیده‌ها مبنی بر تلاش این داور برای ورود به لیگ برتر، خاطرنشان کرد: «این مسأله در همان دوره‌ای که قرار بود اسامی داوران به فدراسیون منعکس شود به ما منعکس شد. البته نامه‌ای هم آمد که از طرف یک مرجع رسمی ابلاغ نشد، بلکه یک نفر نامه داده بود که چنین اتفاقی افتاده که مایل نیستیم در موردش اسم ببریم. همان روز گفتم او را با کل مدارک شناسایی خودش و والدینش دعوت کنید تا تطابقی بدهیم و در حد بضاعت خودمان ببینیم به چه چیزی می‌رسیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی