صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

از بقال سر خیابان گرفته تا پرده فروش و رستوران‌دار، به همه بدهکاریم

عظیمی: 17 میلیارد بدهی مالیاتی داریم!

رضا عباسپور
روزنامه نگار
شطرنج یکی از رشته‌های ورزشی است که علاوه بر مخاطبان بی‌شماری که دارد، جزو فدراسیون‌های ورزشی است که همواره برای ورزش ایران افتخارات ارزشمندی را در عرصه‌ها و آوردگاه‌های معتبر بین‌المللی کسب کرده است. اما دیروز شهرام عظیمی، سرپرست فدراسیون شطرنج در نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت، بی‌پرده از مشکلات ریز و درشت و بدهی‌های سنگین میلیاردی رمزگشایی کرد که باورش سخت بود. اما حقیقتی تلخ بود که عظیمی با اشاره به برخی از آنها وضع اسفبار و نابسامان حال حاضر مجموعه شطرنج ایران را برای اهالی رسانه رونمایی کرد.
طلبکاران را چگونه آرام کنم؟!
شهرام عظیمی، سرپرست فدراسیون شطرنج با بیان اینکه بعید می‌داند کسی باقی مانده باشد که مجموعه مدیریتی پیشین شطرنج به او بدهکار نبوده باشد در این خصوص تأکید می‌کند: «فدراسیون بابت بدهی‌های پیشین قبل ۹۰ هزار یورو به فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) بدهکار است. یک میلیارد تومان دیگر بدهی بین‌المللی ما است که مربوط به زون غرب آسیا است‌. بعضی اوقات به خودم می‌گویم ای کاش «تأمینی» بود تا خودش این بدهی‌ها را تسویه می‌کرد. اما او رفت و ما حالا ماندیم با بدهی‌های سنگین میلیاردی که نمی‌دانیم با آنها باید چه کنیم؟! الان به میوه‌فروش، هتل، رستوران، نصاب پرده و هر شغلی که فدراسیون قبلی با آن مراوده کاری یا مالی داشته است بدهکاریم. از همه اینها بدتر یک میلیارد و 880 میلیون به اداره برق بدهکاریم. فدراسیون قبلی ۱۷ میلیارد تومان هم تا به امروز که خدمت شما هستم بدهی مالیاتی دارد. خدا شاهد است به قدری فشار روی ما زیاد است که نمی‌دانم از کجا باید شروع کنم و کدام طلبکار را با پرداخت بخشی از بدهی‌هایش آرام کنم؟ با وجود این بدهی‌ها می‌خواهم بهترین هزینه و امکانات را در اختیار ورزشکاران بگذارم اما توان مالی برای فدراسیون وجود ندارد. از آنها عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم روزی بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم.»
 
مقتدرترین تیم تاریخ شطرنج را برای هانگژو در اختیار داریم
شهرام عظیمی، در خصوص شرایط ملی‌پوشان شطرنج برای حضور در بازی‌های آسیایی می‌گوید: «بازی‌های آسیایی اهمیت زیادی برای همه فدراسیون‌ها دارد. تیم ما در بخش مردان چالشی ندارد. مقتدرترین تیم شطرنج در کل سنوات را در اختیار داریم. ترکیب یکدست و قدرتمندی داریم و امیدوارم بهترین مدال‌ها و سکو را بگیریم‌. البته ورزش است و هر حادثه غیر مترقبه‌ای ممکن است رخ دهد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌توانیم با مدال برگردیم و پرچم را بالا ببریم. در بخش زنان یک نماینده داریم که در بازی‌های آسیایی در بخش انفرادی بازی می‌کند. در بخش زنان ضعیف هستیم و پشتوانه‌ای نداریم‌. دست فدراسیون در بخش مربی و بازیکن خالی است. شاید در سنوات گذشته چتر مردان روی سر زنان بوده است. برنامه داریم که این بخش را توسعه دهیم.»
 
با تمام قدرت حامی سرمربی و کاپیتان شطرنج هستم
سرپرست فدراسیون شطرنج درباره حمایتش از سرمربی تیم ملی و کاپیتان شطرنج ایران در رقابت‌های معتبر پیش رو تأکید دارد: «ریشه‌ای‌تر باید در انتخاب مربی صحبت کنیم. از خیلی سال‌های پیش در دنیا دانشمندان زیادی روی فاصله بین مربیگری و بازیکن بحث دارند و مقاله چاپ شده است. حوزه مربیگری از حوزه ورزشکار متفاوت است. آیا در کشتی و والیبال رزومه مربی از ورزشکاران بالاتر است؟ علم کاملاً مشخص و مبرهن است. اردشیر ۱۰ سال ورزشکار بوده، در رده‌های سنی سال‌ها مربی بوده است. با تمام قدرت از مربی و کاپیتان تیم ملی حمایت می‌کنیم. به خاطر اقتدار مملکت از همه رسانه‌ها می‌خواهم که حمایت کنند. پوررمضانعلی یکی از بهترین‌هاست اما به دلیل ازدواجش نمی‌توانست ادامه دهد. اینها اتفاقاتی است که از قبل رخ داده و در لانگ‌لیست نام پوررمضانعلی و اردشیر وجود داشت. اردشیر پذیرفت و کار را به دست گرفت.»

ZOOM

عظیمی در نشست خبری به نامزدی‌اش در انتخابات فدراسیون شطرنج نیز اشاره‌ای کوتاه دارد: «من سربازم و هرکجا تکلیف شود انجام وظیفه می‌کنم. شاید رفتارهای من شائبه حضور دارد، اما در رزمی کاندیدا هم نشدم. مدیری که مسئولیت قبول می‌کند باید لحظه به لحظه برنامه داشته باشد. من ریش گذاشتم و یقه بستم، این مدل مدیریت من است و اگر تکلیف از مرجع مشخص شود، همان کار را می‌کنم. اگر اکنون سرپرست وزارت از من بخواهد تا ساعت ۱۲ وزارت باشم خداحافظی می‌کنم و می‌روم. در همه این سال‌ها با همین راهبرد پیش رفتم و امیدوارم با همین فرمان پیش روم. همیشه به شوخی می‌گویم که اینجا فدراسیون سرپرست‌هاست. من، دبیر و تقریباً همه اعضا سرپرست هستند. این ظرفیت در حال حاضر در فدراسیون وجود ندارد و نمی‌شود دروغ گفت.»

جستجو
آرشیو تاریخی