نگرانی‌های فوتبال غیرحرفه‌ای ما

وصال روحانـی

 تأکید مجدد منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال بر این نکته که از بین 16 تیم لیگ برتری کشور فقط 6 باشگاه موفق به اخذ پروانه حرفه‌ای از دید کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) شده‌اند، یک بار دیگر اهمیت این موضوع خطیر را به اهالی این ورزش گوشزد و لزوم رسیدگی به این مسأله و رفع معایب سایر باشگاه‌ها را ضروری‌تر ساخته است.
پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و نساجی که نمایندگان ایران در فصل تازه لیگ قهرمانان آسیا هستند و فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان تنها باشگاه‌هایی بوده‌اند که از غربال AFC عبور کرده و مجوز حرفه‌ای گرفته و به عبارت دیگر، صاحب مشخصه‌های یک باشگاه مستقل شناخته شده‌اند. اولین اصل و نیاز در این راه این است که باشگاه خواستار مجوز حرفه‌ای، بی‌نیاز به بودجه‌های دولتی و خودکفا باشد و بر پایه سرمایه‌های شخصی حرکت کند، از نظر سخت‌افزاری تجهیز شده باشد و سایر ملزومات حضور در میدان‌های قاره‌ای را هم فراهم بیاورد. بخشی از این ملزومات، کارهای مراسلاتی و ارتباطاتی، توان میزبانی مسابقات و کمک به اسکان تیم‌های مسافر و اتخاذ و اجرای روش‌های درست تقسیم درآمدها بین دو طرف یک مسابقه است. به گونه‌ای که تیم میهمان با نظم بیاید و با آرامش بازی کند و به شکلی منظم و راضی برود. به واقع حرفه‌ای بودن از نظر AFC و فیفا نه فقط در زیاد خرج کردن و داشتن پول انبوه بلکه در درست و بجا خرج کردن، داشتن استادیوم اختصاصی و استاندارد، تملک زمین‌های تمرینی و تشکیل هیأت مدیره‌هایی است که در امر درآمدسازی موفق عمل کنند و باشگاه را از هرگونه وابستگی به بودجه‌های دولتی و قرض بالا آوردن‌های اسفبار مبرا سازند و باشگاهی را پیش روی جهانیان بگذارند که از هر جهت روی پای خودش ایستاده باشد.
نگرانی‌های فوتبال پر خطا و غیر حرفه‌ای ما از این قضیه برمی‌خیزد که اکثر باشگاه‌هایش نیازهای فوق را تأمین نکرده و در نتیجه از ریل‌گذاری‌های فیفا خارج شده‌اند و حتی از 6 باشگاهی که از دید AFC حرفه‌ای و واجد شرایط تلقی شده‌اند، برخی با لطف و اغماض این نهاد قاره‌ای از ارجاع به جمع مردودی‌ها و فاقد مجوزها رهایی یافته‌اند. درست است که باشگاه‌داری کار فدراسیون فوتبال نیست و مدیران و مالکان باشگاه‌ها باید کارهای آنها را هدایت و مدیریت کنند اما بر فدراسیون است که در این زمینه نهایت کمک‌ها را به باشگاه‌های متقاضی مجوز حرفه‌ای ارزانی دارد و آنها را از تنگناهای بزرگ موجود عبور بدهد. این در حالی است که با شروع دیدارهای هفته دوم از فصل جدید لیگ برتر از روز سه‌شنبه یک بار دیگر حواس فدراسیونی‌ها و سران سازمان لیگ به سمت این دیدارها و برگزاری هر چه بهتر این مسابقات رفته و روزمرگی‌ها و کارهای اجرایی این رقابت‌ها بر همه چیزهای دیگر اولویت یافته و حواس و وقت آزادی برای مسئولان جهت رسیدگی به مسائل اساسی‌تر فوتبال‌مان نمانده است. مسائلی که همیاری با باشگاه‌ها جهت کسب مجوز حرفه‌ای و تقویت سخت‌افزاری و تجهیز امکانات نرم‌افزاری‌شان از مهم‌ترین اصول و الزام‌های آن به شمار می‌آید.

جستجو
آرشیو تاریخی