صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

منچسترسیتی – سویا؛ سوپرجام اروپا

نبرد یونانی قهرمانان

امشب در شهر پیرئوس یونان، منچسترسیتی و سویا در سوپرجام اروپا مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا قهرمان قهرمانان قاره سبز را مشخص کنند. این بازی ساعت 22:30 بین برنده لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپای سال گذشته برگزار می‌شود. برای منچسترسیتی این دومین سوپرجام در دو هفته اخیر است و آنها امیدوارند که به سرنوشت سوپرجام انگلیس که با شکست آنها مقابل آرسنال تمام شد دچار نشوند. شاگردان پپ گواردیولا سال گذشته با اقتدار فاتح سه گانه قهرمانی و اولین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا شدند و حالا مصمم هستند که دومین جام اروپایی خود را با پیروزی در مسابقه امشب کسب کنند. آنها در این راه رقیب سرسختی به نام سویا را دارند که متخصص قهرمانی در لیگ اروپا است و سال گذشته در فینال حتی ژوزه مورینیوی پرتغالی هم نتوانست با تیم رم سد راه قهرمانی سویا شود.

فرخ حسابی
روزنامه نگار
 

جام چهارم
کسب جام در انگلیس از زمان حضور پپ گواردیولا در منچسترسیتی برای این تیم تبدیل به یک عادت شده است اما تا فصل 23-2022 آنها در حسرت قهرمانی در اروپا بودند که در نهایت با اضافه شدن فوق ستاره‌ای به نام ارلینگ هالند این رویای آنها نیز تعبیر شد.  ارلینگ هالند با زدن 12 گل زیر نظر پپ گواردیولا به اوج فوتبال خود رسیده و کمک زیادی به رسیدن تیمش به فینال لیگ قهرمانان کرد هرچند که در دیدار فینال، قهرمان آبی‌ها هافبک دفاعی این تیم رودری بود که دروازه اینتر جنگنده را باز کرد و جام قهرمانی را در استانبول به منچسترسیتی هدیه داد.
دو هفته قبل اما آنها در سوپرجام انگلیس در ضربات پنالتی مغلوب آرسنال شدند تا در کسب چهارگانه قهرمانی ناکام بمانند اما لیگ برتر را با اقتدار همیشگی و برد پرگل 3-0 در زمین برنلی شروع کردند. سه روز بعد از مسابقه امشب سیتی باید یک نبرد سخت را در لیگ مقابل نیوکاسل، دیگر نماینده انگلیسی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا، تجربه کند.

آمار علیه سویا
در سوی دیگر سویا قرار دارد که فصل گذشته اگرچه در رقابت‌های داخلی اسپانیا عملکرد ضعیفی داشت اما قدرت این تیم در بازی‌های اروپایی و بویژه در لیگ اروپا دیگر موضوعی نیست که بتوان به آن تردید کرد.
حضور جولن لوپتگی و بعد از او خورخه سمپائولی روی نیمکت سویلی‌ها اصل خوش یمن نبود و کار به جایی رسید که سویا تا رتبه نوزدهم جدول لالیگا نیز سقوط کرد. اما با آمدن خوسه لوئیس مندیلیبار اوضاع برای این تیم به طور کلی عوض شد. این مربی 62 ساله تیم سویا را به رتبه دوازدهم در لیگ رساند  و هفتمین قهرمانی این تیم در لیگ اروپا را نیز رقم زد تا رکورد استثنایی تیم اسپانیایی در این زمینه دست نیافتنی‌تر شود. شش قهرمانی قبلی سویا در لیگ اروپا به معنی شش بار حضور این تیم در سوپرجام اروپا قبل از بازی امشب است. آنها در اولین حضور خود در سال 2006 بارسلونا را شکست دادند اما پنج سوپرجام بعدی را به رقیبان خود واگذار کردند. آنها روز جمعه اولین بازی خود در لالیگا را نیز با شکست 2-1 مقابل والنسیا پشت سر گذاشتند و رکورد ناامیدکننده چهار شکست از چهار بازی مقابل منچسترسیتی نیز اوضاع را برای این تیم بدتر می‌کند. آنها اما می‌خواهند امشب در ورزشگاه 33 هزار نفری گئورگیس کارایسکاکس شگفتی ساز شوند و بهترین تیم باشگاهی حال حاضر فوتبال جهان را مغلوب کنند.

مصدومان و محرومان
کوین دبروینه کاپیتان بدشانس منچسترسیتی در هفته نخست لیگ برتر مقابل برنلی مصدوم شد تا این بازی حساس را از دست بدهد. دیگر ستاره‌های مصدوم سیتی، روبن دیاس، برناردو سیلوا، جان استونز و کایل واکر ملی‌پوش‌های پرتغالی و انگلیسی هستند. البته واکر و استونز شاید به این بازی برسند. غیبت دبروینه فرصت حضور در ترکیب اصلی را به متئو کواچیچ می‌دهد، هموطن کروات او یعنی یوشکو گواردیول نیز شاید اولین حضور خود در ترکیب اصلی خط دفاعی سیتی را تجربه کند. تانگی نیانزو بازیکن فرانسوی سویا تنها مصدوم این تیم است که به سوپرجام نخواهد رسید.

آمار
7) در 10 سوپرجام اخیر، 7 مرتبه این مسابقه از 90 دقیقه فراتر رفته و تکلیف تیم قهرمان در وقت‌های اضافه مشخص شده است. نکته جالب اینکه این 7 مسابقه به پنالتی نکشید.
29) منچسترسیتی 29 مرتبه به مصاف تیم‌های اسپانیایی رفته که حاصل کارش 13 برد، 6 تساوی و 10 شکست بوده است. آخرین حریف اسپانیایی سیتی، رئال بود که در نیمه‌نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان با برد 4-0 و تساوی 1-1 این تیم را کنار زدند و فینالیست شدند.
5) سه تیم بارسلونا، رئال‌مادرید و میلان با 5 جام پرافتخارترین تیم‌های سوپرجام اروپا هستند. البته بارسا با 4 نایب‌قهرمانی بالاتر از رئال که 3 نایب‌قهرمانی دارد و میلان که 2 مرتبه نایب‌قهرمان شده، ایستاده است.
1) منچسترسیتی برای اولین مرتبه در سوپرجام اروپا حاضر خواهد شد، چرا که قهرمانی‌شان در لیگ قهرمانان اروپا اولین جامی بود که گرفتند.
1) سویا که به خاطر افتخارات پرشمار در لیگ اروپا 6 مرتبه در این دیدار حاضر بوده، فقط یک مرتبه قهرمان شده است. سال 2006 یعنی 17 سال قبل با شکست 3-0 بارسا به این جام رسیدند و پس از آن 5 سوپرجام را باختند.
4) منچسترسیتی و سویا 4 مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که همه این بازی را سیتی از حریف اسپانیایی‌اش برده است. هر 4 بازی هم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بود.
25) سویا 25 مرتبه مقابل تیم‌های انگلیسی قرار گرفته که 10 برد، 7 تساوی و 8 شکست حاصل کارش بوده است. آخرین حریف انگلیسی سویا، منچستریونایتد بود که در یک‌چهارم نهایی لیگ اروپای فصل قبل با برد 3-0 و تساوی 2-2 این حریف را حذف کردند.
16) اسپانیایی‌ها 16 مرتبه قهرمان سوپرجام شده‌اند و پرافتخارترین هستند. سال گذشته پس از 3 سال دوری‌شان از جام، رئال قهرمان شد. تیم‌های اسپانیایی 30 مرتبه در سوپرجام حاضر بوده‌اند.
9) انگلیسی‌ها بعد از اسپانیایی‌ها با 9 قهرمانی در رده دوم قرار دارند. لیورپول، چلسی، منچستریونایتد، ناتینگام‌فارست و استون‌ویلا قهرمان‌های قبلی بوده‌اند و در صورت قهرمانی منچسترسیتی این تیم ششمین تیم قهرمان خواهد بود. 19 مرتبه تیم‌های انگلیسی در دیدار سوپرجام حضور پیدا کرده‌اند.
7) سوپرجام اروپا 7 مرتبه بین تیم‌های انگلیسی و اسپانیایی برگزار شده که 4 قهرمانی به انگلیسی‌ها رسیده و 3 قهرمانی به اسپانیایی‌ها. آخرین فینال بین این دو کشور را سال 2021 چلسی از ویارئال برد.

جستجو
آرشیو تاریخی