صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

نادری؛ جوهری دیپورت شده از لیگ ترکیه

مرد سفرها و ریسک‌ها

وصال روحانـی
روزنامه نگار
محمد نادری پنجشنبه شب گذشته در اولین بازی‌اش برای تراکتور و در دومین مقطع حضورش در این تیم تبریزی، نمایش خوبی را ارائه داد و در شبی که کل تراکتوری‌ها به سبب تعدد بازیکنان تازه در ترکیب تیم و ناهماهنگی آنها نمره مردودی گرفتند، تک گل تیمش را با یکی از سانترهای هنرمندانه و تخصصی‌اش پایه‌گذاری و این امید را ایجاد کرد که بعد از دو مقطع لژیونر بودن (در بلژیک و ترکیه) بازگشت به‌موقع و موفقی به لیگ ایران داشته است. نادری یک پیستون چپ عالی است و اشتباه مشترک و واحد سرخابی‌های پایتخت این بود که وی را به آسانی از دست دادند و احتمالاً آثار وجودی این خطای محاسباتی به سرعت بر آنها آشکار شده و این دو تیم بابت کرده خود احساس پشیمانی کرده‌اند. نادری وقتی قصد عضویت در استقلال را کرد که پرسپولیس او را با وجود درخشش آشکار وی در جمع نفرات این تیم جواب کرد و در انتخاب نفر اول خود برای پست پیستون چپ به سعید آقایی رأی داد. نادری فقط برای اینکه به خیال خود جواب دندان‌شکنی به قرمزها بدهد، پیراهن آبی‌پوشان تهرانی را بر تن کرد و چه او واقعاً جواب مذکور را داده باشد و چه خیر، باید متذکر شد که او در جمع آنها هم خوب ظاهر شد و هر چه زمان بیشتر سپری گشت، فزون‌تر در سیستم بازی استقلال جا افتاد.

دست‌های پر «خمس» و تردیدهای نادری
پس از آن جواب کامل یا ناقص بود که نادری دوباره هوس حضور در لیگ‌های خارجی به سرش زد و به این سبب پایه‌های حضورش در لیگ ترکیه را گذاشت و به عضویت تیم آلتای اسپور درآمد و طی دو فصل بازی در این لیگ اگرچه نمره مردودی نگرفت اما آنقدر هم ندرخشید که آلتای یا هر تیم دیگری در این لیگ برای حفظ او اقدام و حضورش را در این عرصه اروپایی تمدید کند. هر آنچه در لیگ ترکیه برای نادری حادث شد و آمار دو فصل حضور او در این مسابقه‌ها که در سطور بعدی می‌آید، باید حتماً با این توضیح ضروری همراه شود که وی یک مقطع اولیه دیگر را در کارنامه لژیونربودنش تجربه کرده و این به دورانی برمی‌گردد که سر از بلژیک درآورده و پیراهن تیم کورترای این کشور را بر تن کرده بود. چنان حضوری اثر و نتیجه مطلوب را نداشت و به این سبب از 6 ماه فراتر نرفت و او به ایران برگشت و باشگاه‌های ایرانی استخدام کننده وی زمانی او را جذب خویش ساختند که وی به عنوان یک بازیکن «تجدیدی» (و نه رفوزه) به لیگ ایران دیپورت شده و پایگاه و فرصت تازه‌ای را برای احراز حقانیت خود جست‌وجو می‌کرد. امروز و پس از همه این رفت و آمدهای پرتعداد و در حالی که نادری بیش از آنچه سنش (26 سال) ایجاب می‌کند، تجربه دارد و مرد سفرها و ریسک‌ها بوده، باشگاه تراکتور می‌تواند مطمئن باشد بازیکنی را برای بار دوم در جمع نفراتش پذیرفته که هم وظایف و اهدافش را می‌شناسد و هم به چهارچوب‌های کاری تعریف شده برای خود و مشخصه‌های باشگاه محل کارش (تراکتور) واقف است. نادری آخرین بازیکن مهم جذب شده به جمع پرشورها در ایام «پیش‌فصل» لیگ بیست و سوم بود و از اهمیت و غنای جذب شده‌ای قبلی همین بس که نام‌های شجاع خلیل‌زاده، سیامک نعمتی، سعید آقایی، امیرحسین حسین‌زاده، عارف آقاسی، مهدی شیری، عارف رستمی، حسن پورحمیدی و علی شجاعی هم در میان‌شان رؤیت می‌شود. نفراتی که آنقدر دست پاکو خمس را از نفرات قوی سرشار می‌سازند که حتی نادری با همه اثرگذاری محسوس‌اش اطمینان لازم را برای فیکس شدن در تمامی روزها حس نمی‌کند و شاید تردیدهایی در دل داشته باشد.

محتاج یک نقشه راه درست
آمار، همیشه حقایق را می‌گویند و حقایق وجودی یک بازیکن را چه خوب و چه بد رو می‌کنند. نادری در فصل نخست حضورش در سوپرلیگ ترکیه 24 بازی انجام داد و هزار و 629 دقیقه در زمین حاضر بود. ولی از یک گل زده فراتر نرفت. وی فصل پیش که دومین سال بازی او را در آلتای اسپور به تصویر کشید، در 30 بازی به میدان آمد و 2 هزار و 407 دقیقه در زمین حاضر بود و دو گل هم به ثمر رساند. همان نگاه آماری به ما می‌گوید نادری 45 بازی برای پرسپولیس انجام داده، 39 مرتبه برای تراکتور به میدان رفته که این شامل بازی اواخر هفته پیش مقابل سپاهان هم می‌شود، 32 بار پیراهن استقلال را به تن کرده و در 55 مسابقه برای آلتای اسپور به میدان آمده و تعداد بازی‌های او برای نساجی قائمشهر هم به عدد 8 می‌رسد. از کل دیدارهای مذکور، نادری 94 بازی در پیستون چپ، 37 بازی در پست هافبک چپ و 5 بازی در بال چپ انجام داده و جالب‌تر اینکه 37 بار هم در دفاع وسط بازی کرده است. این تعدد مشاغل و تنوع پست‌ها نشان می‌دهد نادری چه بازیکن باکیفیتی است و تا چه میزان حق مطلب درباره او ادا نشده است. اگر خمس به‌درستی از نادری استفاده و برای او نقشه راه درستی را ترسیم کند، او از «جواهر»های تیم ثروتمند تراکتور در فصل بیست و سوم لیگ برتر خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی