صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تساوی بارسلونا با جنجال داوری و استفاده هوشمندانه ژاوی از حرف آنچلوتی

خشم مهندس!

 

ژاوی ارناندس از تساوی صفر-صفر  بارسلونا در زمین ختافه بشدت عصبانی بود. او اما پس از بازی در حرف‌های جنجالی خود بسیار با دقت و مطالعه شده از کلمات استفاده کرد تا از محرومیت توسط کمیته مسابقات جلوگیری کند. با وجود انتقاد شدید او از داوران و لالیگا و همچنین اخراج شدنش از کنار زمین بعید است که بیش از دو بازی از مسابقات دور باشد.
جمله‌ای که کمیته مسابقات لالیگا می‌تواند روی آن حکم صادر کند آنجایی است که ژاوی خطای هند گاوی را «اختراع‌ شده» از سوی داوران تعریف کرد. در ثانیه‌های پایانی بازی، رونالد آرائوخو در محوطه جریمه ختافه سرنگون شد اما داور تصمیم گرفت پنالتی اعلام نکند و به جای آن خطای هند گاوی هافبک جوان بارسلونا را در لحظه رساندن توپ به آرائوخو اعلام کرد در حالی که در تصاویر آهسته به طور واضح مشخص نبود که توپ به سینه او خورده یا به دستش.
ژاوی که در طول بازی به دلیل خطاهای تیم ختافه روی بازیکنانش و همچنین بابت اخراج رافینیا ستاره برزیلی تیمش عصبانی بود در نهایت به دلیل اعتراض از زمین اخراج شد. اما در کنفرانس مطبوعاتی از فرصت استفاده کرد و بشدت به داوران بازی و همچنین به لالیگا تاخت: «من به داور چهارم گفتم که آنها خطاهای زیادی روی ما انجام می‌دهند که اعلام نمی‌شود و به همین دلیل اخراج شدم. اخراج من مهم است ولی اتفاقی که در زمین رخ داد مهم‌تر بود.»
اما او این اعتراض را هوشمندانه و بدون اینکه تحت تأثیر عصبانیت لحظه‌ای قرار گیرد، کرد. تا آنجا که وقتی به مفهوم «هند اختراعی» متوسل شد، این کار را به روشی متفکرانه و با هدف اجتناب از محرومیت انجام داد: «قانون برخورد توپ با دست به صورت جداگانه برای ژاوی اختراع شده است. در جلسه قبل از فصل گفتند که داوران تنها برخورد عمدی توپ با دست را خطا تشخیص می‌دهند اما این قانون برای تیم ژاوی اجرا نمی‌شود.» در واقع ژاوی یادش بود که کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید فصل گذشته، خطای مارکوس آسنسیو در بازی مقابل خیرونا را به عنوان «پنالتی اختراعی» خطاب کرد و محروم نشد.
بنابراین، اگر ژاوی اکنون به خاطر این حرفش جریمه شود، باشگاه بارسلونا اعتراض خواهد کرد و آن را یک مورد آشکار از «استانداردهای دوگانه» در رفتار فدراسیون فوتبال اسپانیا با رئال مادرید و بارسلونا تلقی می‌کند.
سرمربی بارسا البته لالیگا را نیز هدف قرار داد: «اگر مردم حوصله‌شان سر برود یا تمایلی به تماشای فوتبال نداشته باشند، طبیعی است. چیزی که امروز دیدیم فوتبال نبود، مایه شرمساری بود. من به خاویر تباس (رئیس سازمان لیگ) می‌گویم که محصول او مایه شرمساری است. قانون در مورد صحنه‌ای که توپ به دست گاوی خورد توضیح داده است. داور این فرصت را از ما گرفت و باید در موردش توضیح دهد.»
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اسپانیا در حال بررسی اظهارات ژاوی است، اما بعید است او را به خاطر این موضوع محروم کند. ژاوی به خاطر کارت قرمزش مقابل ختافه تنها با دو بازی محرومیت مواجه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی