«بت‌سازی» شتابزده از سرمربی یونانی

وصال روحانـی

تعریف و تمجیدهای بیش از حد از مارینوس اوزونیدیس، سرمربی یونانی و جدید گل‌گهر فقط به خاطر کسب برد 0-3 مقابل فولاد خوزستان در هفته اول از فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور به چنان درجاتی رسیده که به نظر می‌آید یک «بت‌سازی» شتابزده و نه‌چندان عقلایی در مورد وی به جریان افتاده است.
عیار واقعی هر مربی تازه وارد به لیگ برتر ایران بخصوص خارجی‌ها حداقل بعد از گذشت 6 ماه و اتمام نیم‌فصل اول مسابقه‌ها مشخص می‌شود و در اکثر موارد برای این مهم به گذشت یک فصل کامل نیاز است و آنچه در مورد ژوزه مورایس پرتغالی در سپاهان طی فصل گذشته دیدیم، مصداق بارز این فرایند است. مورایس در طول لیگ بیست و دوم تکثر آرای آشکاری داشت و همسو با آن، سپاهان نیز به فراز و فرودهای زیادی تن داد و از استمرار لازم برای کسب قهرمانی بی‌بهره ماند. اوزونیدیس از 80 روز پیش که سکاندار گل‌گهر شد و دستیارانش که جملگی هموطنان وی هستند، البته طی این مدت بسیار کار کرده و برای رساندن تیم سیرجانی به سطوح مورد نظر کوشیده‌اند اما اینکه فقط در سایه بازی نخست و کسب یک پیروزی در هفته اول لیگ این باور ایجاد شود که مربی بزرگ و سرنوشت‌سازی به کرمان آمده و اوزونیدیس چنین و چنان است، فقط یک پیشداوری بسیار زودهنگام و به تبع آن یک ارزشگذاری فاقد اعتبار و بی‌بهره از سندیت است. برای داشتن قضاوتی بهتر درباره سطح کار مربیان یونانی گل‌گهر و میزان واقعی کارآیی‌شان باید بیش از اینها صبر کرد و نتایج بعدی را دید و قدر مسلم اینکه رقبای آتی گل‌گهر به آسانی فولاد نیستند. فولادی که یک «پیش‌فصل» ناآرام و سرشار از حاشیه داشت و نارضایتی عده زیادی از هواداران فولاد از ابقای علیرضا منصوریان در این تیم به این مربی اجازه نداد تدارک قوی مورد نظرش را برای فصل جدید اجرایی و با فراغ بال کار کند.
گل‌گهر در هفته دوم از لیگ بیست و سوم، امروز (سه‌شنبه 24 مرداد) میهمان پیکان است و در هفته‌های سوم و چهارم روبه‌روی نساجی و ملوان می‌ایستد که شاید هیچ کدام سدهای غیرقابل عبوری نباشند اما در همین دیدارها هم ضعف‌های این تیم سیرجانی رو خواهد شد. پس از آن بازی‌های اصلی‌تر و سنگین‌تر گل‌گهر یک به یک از راه خواهند رسید و اوزونیدیس در مقابل بزرگان لیگ مانند پرسپولیس، سپاهان، استقلال، تراکتور و مس رفسنجان که آخری «هم‌استانی» گل‌گهر است، تست‌های کمرشکنی خواهد داشت. تازه بعد از آن دیدارها است که روشن می‌شود اوزونیدیس همان قدر خوب است که شاگردانش می‌گویند (و البته راه مبالغه را طی کرده‌اند) یا همان قدر خلل‌پذیر که هر مربی خارجی تازه وارد به لیگ طی سنوات اخیر نشان داده است. هرچند همین حالا هم مشخص است که تمجیدهای افراطی برخی بازیکنان گل‌گهر از سرمربی جدیدشان با هدف به دست آوردن دل وی و حضور در ترکیب اصلی این تیم صورت پذیرفته و ریشه در منطق و حقیقت و عدالت نداشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی