صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

از ادعای رؤیایی قنبرزاده تا راهکار ساکت

60 درصد از حق پخش برای هر باشگاه!

 

معمای حق پخش و باشگاه‌ها همچنان حل نشده است. تا جایی که حالا باشگاه‌ها برای حل این مشکل دست به دامان مجلس شورای اسلامی شده‌اند. محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان و نماینده باشگاه‌ها در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال روز گذشته طی نامه‌ای به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی طرح پیشنهادی در خصوص تحقق حق پخش تلویزیونی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال را ارائه داد.
متن این نامه به شرح زیر است:
با سلام
احتراماً، ضمن تشکر و قدردانی بابت زحمات و تلاش‌های خالصانه شما در راستای خدمتگزاری به نظام و مردم، هماهنگونه که مستحضرید موضوع حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال یکی از معظلات اخیر جامعه ورزشی می‌باشد که ضمن تضییع شدن حقوق قانونی و الزامی باشگاه‌ها مانع ایجاد درآمد پایدار برای باشگاه‌ها و هزینه برخی از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی شده است. لذا به پیوست گزارش جامعی از وضعیت حق پخش و همچنین پیشنهاد اجرایی جهت تحقق و ایجاد این حقوق جهت جلوگیری از پیامدهای آتی بین‌المللی همچون تعلیق و عدم صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها ارائه می‌گردد.
خواهشمند است نسبت به طرح، بررسی و تصویب این پیشنهاد منطقی و اجرایی در راستای کمک به ایجاد نشاط اجتماعی جامعه و کسب درآمد پایدار باشگاه‌ها و عدم ایجاد بحران‌های احتمالی اقدامات لازم را مبذول فرمایید، شایان ذکر است این آمادگی وجود دارد تا طرح پیوست با حضور کارشناسان مربوطه تشریح گردد.
خلاصه طرح پیشنهادی «پرداخت مبلغ 000/000/000/000/2 تومان (دوهزار میلیارد تومان) در فصل جاری توسط صدا و سیما به سازمان لیگ فدراسیون فوتبال بابت حق پخش زنده، تولیدی و منتخب مسابقات فوتبال لیگ برتر از درآمد حاصله صدا و سیما» از بذل عنایتی که می‌فرمایید سپاسگزاریم.
محمدرضا ساکت - مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و نماینده باشگاه‌ها در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال
در ادامه این کشمکش‌ها منصور قنبرزاده نایب رئیس مهدی تاج در فدراسیون فوتبال نیز در مصاحبه‌ای در خصوص مسأله حق پخش باشگاهی گفت: «صداوسیما از اعتبارات دولتی استفاده می‌کند. بحث درآمدزایی برای باشگاه‌ها در دنیا تعریف دارد و یکی از اصلی‌ترین درآمدها، بحث پخش تلویزیونی است. درست است که تیم‌ها دولتی هستند اما برخی تیم‌ها مستقیم پول دولت را می‌گیرند و تیم‌هایی که کارخانه و شرکت پولدار ندارند، از این محروم هستند .همین تیم‌های دولتی ما مثل استقلال و پرسپولیس هم وصل به شرکت‌های صنعتی نیستند که بتوانند در قالب اسپانسری پولی از آنها بگیرند و از طرفی دولتی هستند اما دولت پولی به آنها نمی‌دهند. هر مدیری که بیاید، هزینه‌ها بالا است و ظرفیت‌هایی هم که در دنیا تعریف شده، چیز جدیدی نیست.»
وی افزود: «باید ۶۰ درصد از درآمدهای باشگاه از محل پخش تلویزیونی و برنامه‌های جانبی آن باشد. از طرفی ما در کپی‌رایت هم مشکل داریم و در بحث بلیت‌فروشی هم هر باشگاهی که نمی‌تواند هر رقمی بفروشد. تولید این باشگاه، فوتبال است اما مردم شرایط این را ندارند که هزینه بالایی برای بلیت پرداخت کنند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، آیا بلیت فروشی در کشورهای حاشیه با ما قابل مقایسه است؟»
او شیوه حل این موضوع را به این شکل توضیح داد: «صداوسیمای ما هم دولتی است و اعتباراتی برای آن تعیین شده است. مجلس محترم شورای اسلامی در حال حاضر برنامه هفتم را در دست تدوین دارد و ما چند جلسه خدمت آنها بودیم‌. همانطور که معاونت حقوقی صداوسیما هم به درستی اعلام کرد و اینجا نقطه تفاهم هم هست، این بود که اگر در دنیا حق پخش تلویزیونی را دریافت می‌کنند، تشکیلات تلویزیونی آنها هم این را به مردم می‌فروشد و حق اشتراک می‌گیرد اما صداوسیما این را رایگان به مردم عرضه می‌کند. پس مجلس شورای اسلامی باید راهکاری بیاورد و این اعتبارات را جزو اعتبارات صداوسیما تألیف کند.»
قنبرزاده با اشاره به پیچیدگی این موضوع گفت: «صداوسیما در حال حاضر در پرداخت حقوق و دستمزد هم مشکل دارد و باید انصاف را هم رعایت کرد. من می‌دانم خود مجلس محترم، مرکز پژوهش دارد و روی این موضوع هم کار کرده است. به هر حال یکی از راهکارها این است که بودجه را هم ببیند و بر اساس میزان پخش و هوادار تیم‌ها، اینها را خارج از بودجه مصوبی که دارند، برای حق پخش تلویزیونی بگذارد. ما بحث‌هایی در مجلس داشتیم و بعضی از عزیزان متقاعد شدند. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و صداوسیما باید هم‌راستا طرحی را بدهند که با تعامل و تفاهم حل شود.»
او در پاسخ به این سؤال که مشخصاً استقلال و پرسپولیس چقدر می‌توانند درآمدزایی کنند، عنوان کرد: «من عادت ندارم درباره چیزی که تخصص آن را ندارم، آمار و عدد بدهم و نمی‌توانیم روی فکر چیزی بگوییم. در این صورت مثل استقلال می‌شود که فکر می‌کردند آنقدر درآمد داشته باشند اما یک دهم هم تحقق پیدا نکرد. من تخصص و مسئولیتی ندارم و لازم است یک کارگروه اقتصادی بگذارند. در حال حاضر در هیأت مدیره‌ها افراد اقتصادی آمده‌اند تا طرح و برنامه‌هایی ارائه بدهند. به نظر من می‌شود درآمدزایی کرد اما به قدری غرق مسائل روزمره شده‌اند که چالش‌های مختلفی دارند. واقعاً هواداران از ته دل نگران هستند و خواسته‌شان این است که سر و سامان بگیرند؛ این موضوع می‌طلبد که همه کمک کنند و حتی دولت هم کمک کند تا این شرایط به وضعیت نرمالی برسد.»

جستجو
آرشیو تاریخی