صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تغییر چهره برای انتقام بزرگ!

بایرن مونیخ و لایپزیش امشب از ساعت 22:15 در ورزشگاه آلیانتس آرنا برای کسب سوپرجام فوتبال آلمان به مصاف هم می‌روند. بایرن مونیخ، ‌به عنوان قهرمان 11 دوره اخیر بوندس لیگای آلمان، از سال 2010 تاکنون 13 بار در این رقابت حضور داشته و امشب هم مدعی اصلی کسب اولین جام فصل جدید به حساب می‌آید. فصل گذشته نیز همین دو تیم برگزارکننده سوپرجام آلمان بودند و در آن بازی، بایرن با هدایت یولیان ناگلزمن با نتیجه 5-3 حریف خود را در هم کوبید و حالا توماس توخل مربی‌ای که جانشین ناگلزمن شده به دنبال آن است که همین اتفاق را برای باواریایی‌ها تکرار کند. با توجه به حضور تقریباً همیشگی بایرن مونیخ در این جام تعجبی ندارد که آنها رکورددار کسب سوپرجام آلمان با 10 قهرمانی باشند که سه تای آخری آن به صورت متوالی در سال‌های اخیر کسب شده است. لایپزیش اما سال گذشته برای اولین بار بازی در سوپرجام را بعد از قهرمانی در جام حذفی فصل 22-2021 تجربه کرد. آنها در فصل 23-2022 نیز از عنوان قهرمانی خود دفاع کردند و با شکست دادن فرانکفورت در فینال با نتیجه 2-0 بار دیگر قهرمانی در جام حذفی را تجربه کردند و قرار ملاقات دوباره با بایرن مونیخ در سوپرجام را رزرو کردند. مارکو روسه سرمربی لایپزیش یک بازنگری اساسی در این پنجره نقل و انتقالاتی تابستان روی تیمش انجام داد و این شاید برای لایپزیش گران تمام شود و آنها دومین سوپرجام را هم از دست بدهند، هر چند که این احتمال ممکن است حالت برعکس نیز به خود بگیرد!
 
وقت تحول
با وجود رساندن بایرن مونیخ به سی و سومین قهرمانی در بوندس لیگا، توخل نمی‌تواند به روشی که تیمش فصل گذشته به قهرمانی رسید و در آخرین روز جام را از دورتموند گرفت، ‌ببالد و به آن افتخار کند. آنها برای این قهرمانی مدیون تیم ماینتس هستند که در آخرین روز بازی‌ها دورتموند را در خانه خودش متوقف کردند و یک جام دیگر را به باواریایی‌ها هدیه دادند.
تغییرات در بایرن که با معضل پا به سن گذاشتن بازیکنان نسل طلایی خود روبه‌رو شده است، واجب بود و به همین دلیل بازیکنانی مثل کیم مین جائه، رافائل گریرو و کنراد لایمر در تابستان به خدمت گرفته شدند و حالا حضور هری کین بمب نقل و انتقالاتی تابستان امسال در جمع مونیخی‌ها قطعی شده هر چند امشب او قطعاً در بازی حضور نخواهد داشت. جدایی سادیو مانه و انتقال او به النصر، راه را به روی ورود هری کین به آلیانتس آرنا باز کرد.
 
وقت انتقام
موفقیت لایپزیش برای گرفتن انتقام از بایرن بابت شکست در سوپرجام فصل گذشته به طور کامل به عملکرد بازیکنان جدید این تیم بستگی دارد. آنها در آخر فصل 23-2022 با پنج امتیاز اختلاف نسبت به بایرن فصل را به پایان رساندند اما حالا با تغییر چهره وارد این مسابقه و این فصل می‌شوند. تیم مارکو روسه در این فصل از فروش ستاره‌هایی مثل کریستوفر انکونکو، یوشکو گواردیول و دومینیک سوبوسلای درآمدی در حدود 200 میلیون یورو داشته و از این سرمایه برای خرید لوئیس اوپندا و بنجامین سسکو استفاده کرده است. فابیو کاروالیو و ژاوی سیمونس هم از لیورپول و پاری سن ژرمن به طور قرضی به ردبول آرنا آمده‌اند تا به این تیم در رقابت‌های این فصل کمک کنند. لایپزیش در آخرین بازی خود مقابل بایرن با نتیجه 3-1 برنده شده و حالا امیدوار است با توجه به عملکرد خوبی که در بازی‌های پیش فصل داشته بتواند این اتفاق را مقابل حریف قدرتمند خود تکرار کند.
 
آمار
12) در 12 سوپرجام اخیر بایرن‌مونیخ حضور داشته است و آخرین مرتبه سال 2011 بایرن در این دیدار حضور نداشت که شالکه با شکست دورتموند به جام رسید.
3) در 3 سوپرجام آخر بایرن‌مونیخ موفق شده 2 مرتبه دورتموند و یک مرتبه لایپزیش را شکست دهد و قهرمان شود. آخرین شکست‌شان به سال 2019 مقابل دورتموند برمی‌گردد.
7) آخرین مرتبه‌ای که سوپرجام را تیمی به غیر از بایرن و دورتموند بالای سر برده 7 سال پیش بوده. ولفسبورگ سال 2015 با شکست بایرن قهرمان شد.
17) در 17 مصاف بایرن‌مونیخ و لایپزیش در تمامی رقابت‌ها، بایرن 9 برد داشته، 6 بازی مساوی شده و 2 بازی را لایپزیش برده است.
 
مصدومان و محرومان
مانوئل نویر، کاپیتان بایرن‌مونیخ هنوز به طور کامل بهبود نیافته است و با توجه به جدایی یان سومر، اسون اولرایش جایش را می‌گیرد. توماس مولر، اریک ماکسیم چوپوموتینگ و رافائل گوئریرو هم به‌دلیل مصدومیت سوپرجام را از دست داده‌اند. آمادو هایدارا تنها مصدوم لایپزیش است که قطعاً این بازی را از دست داده. کریستوف باومگارتنر، کیدن کلارک و پیتر گولاچی احتمال دارد به این نبرد برسند.

ترکیب احتمالی
بایرن‌مونیخ: اولرایش، پاوار، کیم، دی‌لیخت، دیویس، کیمیش، لایمر، سانه، موسیالا، کومان و گنبری
لایپزیش: بلاسویچ، هنریشس، سیماکان، اوربان، راوم، فورسبرگ، کمپل، شلاگر، اولمو، اوپندا و ورنر

جستجو
آرشیو تاریخی