امتیاز ویژه IWF برای وزنه‌برداران غایب در قهرمانی جهان ۲۰۲۳

راهی برای بازگشت کیانوش نیست؟

حامد حسینی
خبرنگار
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان کمتر از یک ماه دیگر به میزبانی عربستان برگزار می‌شود اما حالا فدراسیون جهانی خبری را منتشر کرده که می‌تواند برای ایران بسیار حائز‌اهمیت باشد. امتیازی که شاید شانس اندکی را به کیانوش رستمی بدهد به شرطی که فدراسیون وزنه‌برداری با IWF  بتواند  نامه‌نگاری کند. یک ماه پیش بود که داستان رکوردگیری پیش آمد و باعث شد تا کیانوش رستمی مقابل کادر فنی قرار بگیرد و با وجودی‌که در رنکینگ فدراسیون جهانی در رده پنجم قرار گرفته بود اما نامش از ترکیب تیم ملی برای حضور در قهرمانی جهان خط خورد. دلیل کیانوش برای غیبت در رکوردگیری مصدومیت بود و این مصدومیت را هم سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی این تأیید کردند اما با وجود این آنها توقع داشتند که کیانوش در زمان رکوردگیری در اردوی تیم ملی حضور داشته باشد اما وزنه نزند. به همین دلیل هم کیانوش خط خورد.
 این خط خوردن یعنی از دست دادن وزنه‌برداری قهرمانی جهان در عربستان و نرفتن به قهرمانی جهان یعنی از دست دادن شانس حضور در بازی‌های المپیک پاریس. آن‌هم در شرایطی که کیانوش رستمی در بهترین شرایط برای کسب سهمیه المپیک 2024 قرار داشت.
چند روزی این ماجرا حاشیه به راه انداخت و فدراسیون‌نشین‌ها را با چالش بزرگی روبه‌رو کرد اما حالا از فدراسیون جهانی وزنه‌برداری خبر می‌رسد که قرار است تغییراتی در قوانین IWF ایجاد شود و به برخی از وزنه‌برداران امتیاز ویژه تعلق بگیرد. ظاهراً کمیسیونی تشکیل شده که شرایط ورزشکارانی که در قهرمانی جهان ۲۰۲۳ شرکت نمی‌کنند را بررسی کند و در صورت پذیرش علت عدم حضورشان در قهرمانی جهانی، معاف از این رویداد می‌شوند و باز هم در چرخه کسب سهمیه المپیک باقی می‌مانند. طبق اعلان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ورزشکاران باید در پنج مسابقه گزینشی المپیک شرکت کنند که حضور در دو رویداد اجباری است. (قهرمانی جهان ۲۰۲۳ و جام جهانی تایلند در آوریل ۲۰۲۴)
این معافیت شاید بتواند به کیانوش رستمی یک فرصت جدید بدهد.
 کیانوش رستمی به‌دلیل مصدومیت نمی‌توانست در مسابقات قهرمانی جهان در عربستان شرکت کند و فقط قصد داشت که در قهرمانی جهان وزن‌کشی کند و تست دوپینگ بدهد تا نامش وارد لیست شود و شانس حضور در المپیک را داشته باشد. او این فرصت را به‌دلیل اختلاف نظر با کادرفنی از دست داد و حالا باید دید می‌تواند از این شرط معافیت به نحوی برای بازگشت استفاده کند یا نه؟ البته معافیت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری فقط شامل وزنه‌بردارانی می‌شود که دچار یک شرایط سخت و دشوار شده باشند و امکان حضور در عربستان را پیدا نکنند اما کیانوش چنین شرایطی را ندارد. IWF اعلام کرده فقط وزنه‌بردارانی می‌توانند در دو مسابقه قهرمانی جهان اعلام شرایط استثنایی کنند که برای حضور در این دو رویداد به‌دلیل محدودیت سفر به کشور میزبان یا تصادف شدید نتوانند در کشور میزبان قهرمانی جهان حضور داشته باشند.
در این صورت ورزشکاران می‌توانند برای معافیت درخواست دهند به شرطی که این کار را ظرف مدت پنج روز پس از پایان مسابقات انجام دهند. بعد از این زمان کمیسیون بعد از بررسی تصمیم می‌گیرد که آیا شرایط استثنایی وجود دارد یا خیر. شانس کیانوش برای استفاده از این معافیت بسیار اندک است اما اگر بتواند این کمیسیون را قانع کند، می‌تواند شانس حضور در المپیک پاریس را به دست بیاورد. البته او یک مشکل بزرگ دیگر هم دارد و آن عدم وجود نامش در لیست ایران است. اگر نام او در لیست اعلامی فدراسیون وزنه‌برداری وجود داشت، کیانوش شاید شانس استفاده از این معافیت را پیدا می‌کرد. تیم ملی وزنه‌برداری ایران در هر دو بخش مردان و زنان نماینده دارد که تیم مردان ۱۰ نفره و کامل است. نام الهام حسینی، پریسا نورعلی، فاطمه کشاورز، ریحانه کریمی، زینب شیخ‌ارباب و الهه رزاقی در بخش زنان در لیست مسابقات است.
 در بخش مردان هم حسین سلطانی در دسته ۸۱کیلوگرم، مصطفی جوادی در دسته ۸۹کیلوگرم، رضا دهدار و رسول معتمدی در ۱۰۲کیلوگرم، امیر حقوقی و محمد زارعی در دسته ۹۶کیلوگرم، مهدی کرمی، امیر عزیزی و پیمان جان در دسته ۱۰۹کیلوگرم، علی داودی و آیت شریفی در دسته فوق سنگین در لیست قرار دارند و یک نفر در دسته ۱۰۹ کیلوگرم خط می‌خورد.

جستجو
آرشیو تاریخی