وضعیت اسفناک استادیوم پیر با شروع لیگ بیست و سوم

ورزشگـــــــــــــــــاه آزادی تا اطلاع ثانوی تعطیل!

ایمان گودرزی
خبرنگار
روز سه‌شنبه درست دو روز قبل از شروع لیگ طی خبری اعلام شد که بعد از بررسی شرایط ورزشگاه آزادی، با تصمیم اتخاذ شده از سوی مسئولان امر، دیدار پرسپولیس و آلومینیوم در هفته نخست لیگ برتر فوتبال ایران بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد. وقتی سران باشگاه پیگیر این موضوع شدند در پاسخ به آنها گفته شد که سکوهای ورزشگاه‌ آزادی در حال بازسازی است و به همین خاطر این ورزشگاه نمی‌تواند در دیدار پرسپولیس و آلومینیوم میزبان تماشاگران باشد. بازسازی ورزشگاه آزادی مدت‌هاست که در حال پیگیری است اما همیشه اخبار ضد و نقیضی در مورد با تماشاگر برگزار شدن یا نشدن آن در لیگ بیست و سوم مطرح بود. حال روز گذشته در حالی که در روز افتتاحیه لیگ قرار داشتیم عکس‌های عجیب و غریبی از ورزشگاه در فضای مجازی منتشر شد که خبر از وخیم بودن حال ورزشگاه را به بیننده منتقل می‌کند.
قبل از شروع لیگ و زمانی که تیم‌ها در پیش فصل به سر می‌بردند بارها از مهدی تاج و مسئولین در مورد وضعیت بازسازی و برگزاری بازی‌ها با تماشاگر سؤال پرسیده شد اما هیچ‌وقت خبرنگاران پاسخ شفافی در این مورد دریافت نکردند. تنها یک بار مهدی تاج در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که ورزشگاه ممکن است به اوایل لیگ نرسد اما با نگاهی به عکس‌ها هر فرد غیر متخصصی نیز متوجه می‌شود که این ورزشگاه وضعیت بسیار وخیم‌تری نسبت به وعده‌های مسئولین دارد.
با این وضعیت خیلی خوشبینانه است اگر فکر کنیم که دربی با حداکثر ظرفیت تماشاگران برگزار خواهد شد و بهتر است بی‌خیال باز شدن سایت‌ها برای رزرو بلیت‌های غیرقابل رزرو باشیم.
 
این ورزشگاه هیچ‌وقت
کامل نبوده است!
ورزشگاه آزادی با بیش از نیم قرن که از حیاتش می‌گذرد، در شرایط نامناسبی برای برگزاری مسابقات قرار دارد. این چندمین بار است که ورزشگاه آزادی با شرایط نامناسبش بازسازی می‌شود و واقعیت این است که هیچ‌گاه این بازسازی‌ها به شکلی انجام نشده که یک ورزشگاه کامل و بدون نقص در اختیار هواداران و تیم‌های فوتبال قرار بگیرد. همیشه یک بخش یا یک جایی دچار مشکل بوده و وعده‌های کامل شدن زیاد شنیده است.
 
ورود بانوان یا بازسازی؟
با بدون تماشاگر شدن بازی پرسپولیس - آلومینیوم یکی از شبهاتی که بوجود آمد این بود که شاید به خاطر آماده نبودن زیر ساخت ورود بانوان به ورزشگاه این تصمیم گرفته شده و حالا تصمیم بر این گرفته شده که نه به مردان و نه به زنان اجازه ورود داده نشود.
صحبت‌های تاج در هفته‌های اخیر بیانگر این موضوع بوده که قطعاً لیگ ایران نمی‌تواند بدون حضور بانوان برگزار شود و تأکید کرد که سران سازمان لیگ نیز به دنبال فراهم کردن حضور بانوان در استادیوم‌ها هستند.
ابتدا گفته می‌شد ورزشگاه آزادی، نقش جهان و شهید سردار سلیمانی سیرجان میزبان بانوان خواهند بود اما روز گذشته تنها ورزشگاهی که میزبان بانوان سیرجانی بود ورزشگاه سیرجان در کرمان بود. رئیس فدراسیون فوتبال نیز در گذشته با اشاره به بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «در مورد حل هوشمندانه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها باید گفت الزامی از سوی AFC و فیفا بود که باید انجام شود. کشور عزیز ما هم برای حفظ عزت بانوان تلاش می‌کند و روحیه زن‌ ستیزی که برخی افراد به فدراسیون و مجموعه کشور القا می‌کنند، واقعیت ندارد. همه مجموعه‌ها در تلاش هستند به نحوی از وجود بانوان استفاده کنند. شما همه ورزشگاه‌های ایران را رفته‌اید و اگر کسی بخواهد حرف‌های من را تأیید کند، شما (اشاره به خبرنگاران) خواهید بود. برخی از ورزشگاه‌های ما قابلیت ورود بانوان را ندارند. بانوان، خواهر من و شما هستند و باید از یک ورودی وارد و از خروجی دیگر خارج شوند. بحث دستشویی مشترک هم وجود دارد و در کل مشکلات سخت‌افزاری برخی ورزشگاه‌ها اجازه حضور بانوان را نمی‌دهد.»
 
تا اطلاع ثانوی تماشاگر نداریم!
مدیرکل امنیتی استانداری تهران اعلام کرد که بازی‌های فوتبال در ورزشگاه آزادی تا اطلاع ثانوی بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. سادات با اشاره به آمادگی این شورا جهت ورود تماشاگران آقا و خانم به ورزشگاه آزادی اظهار داشت: «به سبب معضلات متعددی از جمله نبود زیرساخت‌های لازم در ورزشگاه آزادی به متولیان امر جهت تسریع در بازسازی کامل ورزشگاه تأکید شد. به منظور جلوگیری از هرگونه اتفاق و تکریم و تأمین ایمنی تماشاگران مقرر شد تا پایان تعمیرات کامل و تأیید حوزه‌های فنی و عمرانی، مسابقات تا اطلاع ثانوی بدون تماشاگر برگزار شود.»
 
تاج می‌دانست!
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال قبلاً در مورد اینکه ممکن است ورزشگاه آزادی به بازی‌های ابتدای لیگ نرسد هشدار داده بود، تاج در مصاحبه‌ای به تاریخ 25 خرداد 1402 به خبرنگاران در مورد وضعیت ورزشگاه آزادی گفته بود: «اعلام کردند که تعمیر ورزشگاه آزادی زمانبر است و به احتمال زیاد تا آغاز لیگ برتر به اتمام نخواهد رسید که قطع یقین خوشایند ما نیست؛ به نظر می‌رسد با الگوگیری می‌توان زمان اتمام این طرح را کاهش داد.»
 
بازسازی آزادی چقدر طول می‌کشد؟
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در جواب به این سؤال که بازسازی ورزشگاه آزادی چه مدت طول می‌کشد اعلام کرده: «اگر آزادی را به ما تحویل بدهند و اعتبار لازم را داشته باشیم، ۱۸ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد، در غیر این صورت همزمان با برگزاری بازی‌ها ۳ روز در هفته را از دست می‌دهیم و تنها ۴ روز زمان برای بازسازی باقی می‌ماند و در این صورت پروژه طی ۳ سال انجام می‌شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی