صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

در ستایش مسن‌ترین مربی لیگ برتر

روی هاجسون تمام نشدنی

رسول مجیدی
روزنامه‌نگار
لیگ برتر انگلیس از فردا شروع می‌شود. با بازی جذاب برنلی و منچسترسیتی. جایی که جوان‌ترین مربی لیگ یعنی ونسان کمپانی باید به مصاف استادش پپ گواردیولا برود. کمپانی 37 سال سن دارد و تا حدود زیادی میانگین سنی مربیان شاغل در لیگ برتر را پایین می‌آورد. لیگ برتر البته همچنان میزبان مربیان پا به سن گذاشته هم هست. روی هاجسون که فصل پیش دوباره به فوتبال بازگشت، دیروز تولد 76 سالگی خود را جشن گرفت. او باید کریستال پالاس را برای بازی شنبه عصر آماده کند. آنها در اولین بازی به مصاف شفیلدیونایتد خواهند رفت و این 1242 باری است که هاجسون روی نیمکت یک تیم لیگ برتری می‌نشیند.
هاجسون حالا فرصت این را دارد که هر هفته رکورد خودش به عنوان مسن‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر را بهبود بخشد. نزدیک‌ترین رقیب او سربابی رابسون است که تا 72 سالگی مربیگری کرد و در کل لیگ برتر تنها 5 سرمربی به خود دیده که در دهه هشتم زندگی خودشان بوده‌اند و همچنان به کار ادامه می‌دادند.
هاجسون البته برای حضور در فوتبال به نوعی مدیون سربابی رابسون فقید هم هست. وقتی روی جوان می‌خواست مربیگری را در انگلیس شروع کند، جو فوتبالی این کشور به هیچ عنوان پذیرای چنین مربیانی نبود. هاجسون عملاً دوران بازی درخشانی نداشت و این کار را برایش سخت کرده بود. آن موقع‌ها مد بود که تنها بازیکنان بزرگ که سابقه درخشانی در بازی‌های ملی و باشگاهی دارند وارد عرصه مربیگری شوند. رابسون اما دست چنین مربیانی را گرفت و به آنها اجازه داد تا در کنارش در تیم ایپسویچ حضور یابند و از نزدیک با فوتبال حرفه‌ای و متد خودش آشنا شوند. هاجسون البته باز هم برای ورود به مربیگری باید دست به ماجراجویی می‌زد. در انگلیس او را وارد چرخه نمی‌کردند و این مربی مجبور شد دوران حرفه‌ای‌اش را در سوئد آغاز کند. هاجسون یکی از معدود مربیان انگلیسی است که کار خودش را خارج از مرزهای این کشور آغاز کرده. او در 6 کشور متفاوت سابقه مربیگری باشگاهی دارد و 4 بار هم مربی تیم‌های ملی مختلف شده. همین تجربه به هاجسون اجازه می‌دهد تا با بازیکنان مختلف راحت‌تر کار کند. تجربه کار او در کشورهای مختلف باعث شده تا به زبان‌های سوئدی، ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی آشنا باشد. در این بین فقط تنها آنژه پوستکگلو، سرمربی جدید تاتنهام است که سابقه مربیگری در 4 کشور مختلف را دارد؛ استرالیا، یونان، ژاپن و اسکاتلند. در عوض مربیانی مثل میکل آرتتا، شاین دایچ، استیو کوپر، ادی هاو و راب ادواردز هرگز خارج از مرزهای بریتانیا مربیگری نکرده‌اند.
به هر حال امسال در لیگ برتر همه نوع مربی‌ای داریم. مربی جوانی مثل کمپانی که سنش حتی نصف هاجسون نیست، وقتی در سال 2003 اولین بازی‌اش در لیگ بلژیک را انجام داد، هاجسون در حال تجربه چهاردمین شغل مربیگری خود در تیم ملی امارات بود. او دیروز 76 ساله شد و آماده رویارویی با مربیان جورواجور لیگ برتر این فصل است. آیا کریستال پالاس امسال هم مثل چند ماه پایانی فصل گذشته درخشان ظاهر می‌شود؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی