جام جهانی زنان 2023

قفلی که بالاخره شکست

امیررضا همایون
خبرنگار

اولین بازی روز آخر مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2023 زنان بین جامائیکا و کلمبیا برگزار شد. تیم‌هایی که در مرحله نهایی شگفتی‌ساز شدند و با حذف دو تیم مدعی برزیل و آلمان به مرحله حذفی رقابت‌ها صعود کردند. این مسابقه در پایان با نتیجه یک بر صفر به سود نماینده امریکای جنوبی به پایان رسید. دروازه جامائیکا در سه بازی مرحله گروهی باز نشده بود اما در این بازی اولین گل را دریافت کرد. تیم زنان کلمبیا در این دوره شباهت بسیاری به تیم مردان این کشور در جام جهانی 2014 برزیل دارد که تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و در این مرحله با شکست مقابل برزیل از جام حذف شد. موضوعی که به نظر می‌رسد در این دوره هم برای تیم زنان این کشور تکرار شود. یاران کایسدو برای صعود به نیمه نهایی به مصاف انگلیس خواهند رفت.
 
جام عجیب
با به پایان رسیدن مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی زنان 2023 پس از دو روز استراحت از بامداد جمعه با برگزاری رقابت‌های مرحله یک چهارم نهایی پیگیری خواهد شد. یکی از شاخصه‌های اصلی جام نهم رقم خوردن شگفتی‌های بسیار بود. اتفاقی که یکی از دلایل اصلی آن افزایش تعداد تیم‌های حاضر در مرحله نهایی از 24 به 32 تیم بود. این اتفاق باعث صعود تیم‌های کم نام و نشان از جمله جامائیکا، آفریقای جنوبی، مراکش و سایر تیم‌های گمنام به جام جهانی زنان 2023 شد. به بهانه وقفه دو روزه رقابت‌ها نگاهی به شگفتی‌های جام تا به اینجای مسابقات می‌اندازیم.
اولین شگفتی جام را تیم ملی فوتبال نیوزیلند در بازی افتتاحیه مقابل نروژ رقم زد. تیمی که تنها به علت میزبان بودن جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کرده بود، موفق شد در اولین بازی نروژ را با نتیجه یک بر صفر شکست بدهد.
دومین اتفاق عجیب مرحله گروهی به پیروزی کلمبیا مقابل آلمان اختصاص داشت و یاران کایسدو ستاره جوان کلمبیایی‌ها با نتیجه 2 بر یک ژرمن‌ها را شکست دادند تا صعود این تیم به مرحله حذفی قطعی شود.
 
صعود آفریقایی‌ها
یکی از اتفاقات عجیب این دوره صعود سه کشور آفریقایی به مرحله حذفی بود، کشورهایی که البته همگی در مرحله یک هشتم مقابل نمایندگان قاره سبز شکست خوردند و از گردونه مسابقات کنار رفتند. صعود آفریقای جنوبی، نیجریه و مراکش به مرحله حذفی کار بزرگی بود زیرا آنها پیش از آغاز رقابت‌ها هیچ شانسی برای صعود از مرحله گروهی نداشتند بویژه تیم نیجریه که مقابل شاگردان ساینا ویگمن عملکرد خوبی را از خودش به نمایش گذاشت و کار مدعی اصلی کسب جام قهرمانی را به ضربات پنالتی کشاند. در واقع انگلیس مقابل نیجریه تا لبه پرتگاه سقوط رفت.
مهم‌ترین اتفاق جام تا به اینجای کار اما حذف مدافع عنوان قهرمانی دو دوره گذشته یعنی امریکا به دست سوئد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی