پرهزینه‌ترین لیگ‌های فوتبال جهان کدامند؟

لالیگا پشت سر عربستان!

پس از حضور موفقیت‌آمیز در دنیای گلف حرفه‌ای، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) اکنون توجه خود را به محبوب‌ترین ورزش جهان یعنی فوتبال معطوف کرده است. دو سال پس از تصاحب باشگاه لیگ برتری نیوکاسل یونایتد، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان اکنون قصد دارد با آوردن ستاره‌های کلاس جهانی به لیگ برتر عربستان، لیگ داخلی خود را در کانون توجه قرار دهد.
زمانی که کریستیانو رونالدو در 1 ژانویه 2023 با قراردادی دو سال و نیمه به ارزش حدود 550 میلیون دلار به النصر پیوست، می‌شد حدس زد که در آینده اتفاقات بزرگی در این لیگ رخ خواهد داد. در ژوئن 2023، PIF اعلام کرد که چهار باشگاه عربستانی - الاتحاد، الاهلی، النصر و الهلال - به شرکت‌هایی تبدیل شدند که اکثریت مالکیت آن در اختیار PIF است. دنیای فوتبال بعد از اعلام این خبر، دیگر مثل سابق نبود!
بعد از آن بود که ستاره‌هایی مانند کریم بنزما، انگولو کانته و سادیو مانه در گرگ و میش دوران حرفه‌ای خود به لیگ حرفه‌ای عربستان پیوستند، اما آنچه که با تلاش‌های قبلی برای خرید ستاره‌های خارجی به منظور جلب توجه به لیگی کمتر شناخته شده (مثل لیگ چین) متفاوت است، این واقعیت است که پول صندوق سرمایه‌گذاری عربستان برخی از بازیکنان که در دوران اوج فوتبال خود هستند را هم از لیگ‌های برتر اروپا به سمت خاورمیانه کشانده‌اند. دستمزدی که باشگاه‌های عربستانی متعلق به PIF پرداخت می‌کنند به قدری نجومی و بالا است که حتی حقوق‌های لیگ برتر انگلیس در مقایسه با آن کمرنگ شده است.
در حالی که متقاعد کردن بازیکنان برای پشت سر گذاشتن فوتبال باشگاهی اروپا اغلب تلاش زیاد و البته چک‌های با مبالغ بالاتر از سوی باشگاه‌های عربستانی را طلب می‌کند، متقاعد کردن باشگاه‌های فروشنده در بسیاری از موارد به‌طور قابل توجهی آسان‌تر است. باشگاه‌هایی مانند چلسی، لیورپول یا بایرن مونیخ خوشحال بودند که می‌توانستند بعضی از ستاره‌های سالخورده یا نامطلوب خود را با نرخ‌های بسیار بالاتر از بازار نقل و انتقالات به عربستان سعودی منتقل کنند، حتی با وجود اجماع عمومی مبنی بر اینکه رقابت با سرمایه‌های به ظاهر نامحدود عربستان سعودی دیر یا زود تبدیل به یک مشکل بزرگ برای فوتبال اروپا خواهد شد.
همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، پولی که برای نقل و انتقالات توسط باشگاه‌های عربستانی در تابستان 2023 خرج شده، مساوی یا حتی بیشتر از سرمایه‌گذاری باشگاه‌های لیگ‌های برتر اروپایی، به استثنای لیگ برتر انگلیس است. طبق گزارش سایت Transfermarkt.com، باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای عربستان در تابستان امسال مجموعاً 489 میلیون دلار هزینه کرده‌اند که تقریباً نزدیک به رقم لیگ 1 فرانسه، بوندس لیگا آلمان و حتی بالاتر از لالیگا اسپانیا است. با نگاهی به مخارج خالص نقل و انتقالات، یعنی هزینه منهای درآمد، لیگ برتر انگلیس تنها لیگی است که از سرمایه‌گذاری عربستان سعودی فراتر بسیار بیشتر هزینه کرده است. در حالی که سری آ، بوندس لیگا و لالیگا درآمد نقل و انتقالاتی قابل توجهی نیز دارند، اما هزینه خالص آنها تقریباً برابر با کل هزینه‌های لیگ عربستان است، لیگی که البته تا اینجا فقط هزینه کرده و درآمد چندانی از فروش بازیکنان ندارد.
لیگ برتر از ابتدای فصل نقل و انتقالات تابستانی تاکنون 1821 میلیون دلار هزینه کرده است. در رده دوم با فاصله زیاد، سری آ ایتالیا است که تاکنون 630 میلیون دلار برای جذب بازیکنان جدید هزینه کرده است. رتبه‌های سوم و چهارم به ترتیب در اختیار لیگ 1 فرانسه و بوندس لیگا قرار دارد. لیگ برتر فرانسه تاکنون 542/02 میلیون دلار هزینه کرده در حالی که لیگ برتر آلمان 501 میلیون دلار برای تازه واردان خرج کرده است.
برای اولین بار در تاریخ، لیگ حرفه‌ای عربستان از یک لیگ معتبر اروپایی پیشی گرفت و پس از صرف 489 میلیون دلار در پنجره نقل و انتقالات تابستانی، مقام پنجم را به خود اختصاص داد. در نهایت، لالیگا با هزینه ناچیز 322 میلیون دلار در رده ششم قرار دارد. جالب اینکه لیگ برتر اسپانیا 402میلیون دلار درآمد از فروش بازیکن داشته و سود 80 میلیون دلاری در مجموع نقل و انتقالات به دست آورده است. تا همین اواخر یعنی تا سال 2021، لالیگا به راحتی بین دو لیگ برتر فوتبال اروپا قرار داشت اما حالا از این نظر افت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی