سازمان لیگ می‌تواند جلوی وقت‌کشی را بگیرد

محاسبه زمان مفید مثل جام جهانی و «کامیونیتی شیلد»

آرمن ساروخانیان
روزنامه‌نگار

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ آیین‌نامه جدیدی را برای نقل وانتقالات تدوین کرده‌اند که در کنار قانون سقف بودجه هدفش صرفه‌جویی درهزینه‌های لیگ برتر است. سازمان بازرسی و فدراسیون فوتبال به درستی خطر ورشکستگی باشگاه‌ها به خاطر ولخرجی‌های بی‌حساب و کتاب را احساس کردند و در شرایطی که باشگاه‌ها هنوز منابع درآمدزایی تثبیت‌شده‌ای ندارند، این سیاست انقباضی قرار است از افزایش بدهی‌ها و شکایات بازیکنان و مربیان جلوگیری کند. انتظار می‌رفت که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با تشکیل کارگروه‌های تخصصی راه‌هایی برای بالا بردن کیفیت مسابقات هم پیدا کنند، ولی ظاهراً این بخش ماجرا فعلاً در اولویت نیست. شاید فدراسیون معتقد است که افزایش کیفیت لیگ برتر نیاز به برنامه‌های بلندمدت و پرهزینه دارد، ولی با تدابیر ساده هم می‌توان کمک کرد که تماشاگران لذت بیشتری از تماشای مسابقات ببرند.
یکی از مشکلات فوتبال ایران وقت هدررفته مسابقات لیگ است و دقایق زیادی به خاطر مصدومیت بازیکنان یا اعتراضات مربیان و درگیری‌های کنار زمین تلف می‌شود. کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین تیم ملی اولین کسی بود که به این موضوع اشاره کرد. مربی پرتغالی معتقد بود که زمان مفید بازی‌ها در لیگ برتر کمتر از استاندارد جهانی است و همین می‌تواند روی آمادگی بازیکنان برای مسابقات بین‌المللی تأثیر منفی بگذارد. کی‌روش تأکید داشت که بازیکنان نباید برای هر مصدومیت ساده‌ای توپ را به بیرون بزنند و جریان بازی را متوقف کنند. او در جریان بازی مقابل حریفان آسیایی هم بارها به این رفتار که ریتم مسابقه را مختل می‌کند، اعتراض کرد و معتقد بود که این حربه‌ای برای متوقف کردن موج حملات ایران است.
این مشکل از نگاه کارشناسان فیفا هم پنهان نماند و آنها تصمیم گرفتند برای جام جهانی 2022 تمام زمان‌های هدر رفته را محاسبه کنند. طبق این رویه جدید زمان توقف بازی به دلیل مصدومیت‌ها، تعویض‌ها، بازبینی ویدیویی صحنه‌های داوری و شادی گل بازیکنان محاسبه می‌شود تا از اتلاف وقت احتمالی جلوگیری شود. بازی ایران – انگلیس در مجموع دو نیمه حدود 30 دقیقه وقت اضافه داشت که بخش زیادی از آن به دلیل مصدومیت بینی و گونه بیرانوند بود. در بازی ایران – ولز هم داور وقت اضافه زیادی در نظر گرفت و در همین لحظات بود که روزبه چشمی موفق شد گل پیروزی تیم ملی را بزند و لحظاتی بعد رامین رضاییان این برتری را دو برابر کرد. بدون این قانون جدید از این برد دراماتیک هم خبری نبود و تیم ملی نمی‌توانست مزد حملات نیمه دومش را بگیرد. این تصمیم جدید در ابتدا برای تماشاگران غیرعادی بود، ولی هرچه از زمان جام جهانی گذشت آنها به بازی‌هایی که گاهی 100 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشید، عادت کردند.
بعد از موفقیت این فرمول جدید، لیگ برتر انگلیس هم تصمیم گرفته که برای فصل جدید وقت‌های تلف‌شده را با دقت بیشتری محاسبه کند و انتظار می‌رود که این مسابقات هم طولانی‌تر از فصل‌های گذشته شود. مسابقه کامیونیتی شیلد که به عنوان بازی افتتاحیه فصل بین قهرمان لیگ و جام حذفی انگلیس برگزار می‌شود هم با همین رویه برگزار شد و بیش از 100 دقیقه طول کشید. نیمه دوم این بازی بیش از ده دقیقه وقت تلف‌ شده داشت و سرانجام آرسنال در دقیقه یازدهم توانست گل تساوی را وارد دروازه منچسترسیتی کند و در نهایت قهرمان شود.
این فرمول جدید می‌تواند در لیگ برتر ایران هم به کار گرفته شود و از اتلاف وقت عمدی تیم‌ها جلوگیری خواهد کرد. برای بعضی از تیم‌ها تمارض بازیکنان و اعتراضات مربیان ترفندی برای گرفتن ریتم بازی است و حتی می‌توان گفت که این رفتار روی پایین آمدن میانگین گل زده مسابقات هم تأثیر دارد. لیگ برتر ایران یکی از کم‌ گل‌ترین لیگ‌هاست و محاسبه دقیق وقت‌های هدررفته به نفع تیم‌های تهاجمی‌تر و البته تماشاگران است که از تماشای بازی‌های کم‌حادثه ناراضی هستند. برخلاف VAR که نیاز به زیرساخت‌های گرانی دارد، محاسبه دقیق وقت‌های تلف شده پیچیده نیست و می‌تواند به بالا رفتن جذابیت و کیفیت مسابقات هم کمک کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی