جام جهانی زنان 2023

حذف امریکا، مدافع عنوان قهرمانی به دست سوئد

خداحافظی را پینو با پنالتی از دست رفته

امیررضا همایون
خبرنگار

روز سوم مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2023 زنان با برگزاری بازی‌های جذابی از جمله انگلستان و نیجریه پیگیری می‌شود. روز اول این مرحله شنبه هفته جاری به میزبانی نیوزیلند برگزار شد و دو تیم اسپانیا و ژاپن با پیروزی مقابل سوئیس و نروژ به جمع 8 تیم برتر مسابقات صعود کردند. روز اول این مرحله البته یک اتفاق ویژه را هم تجربه کرد. طرفداران فوتبال ژاپنی در دو دوره اخیر جام جهانی فوتبال مردان پس از حضور در استادیوم آنجا را تمیز می‌کردند و پس از آن ورزشگاه محل برگزاری بازی تیم ملی کشورشان را ترک می‌کردند. موضوعی که سوژه رسانه‌های سراسر دنیا شده بود، این اتفاق پس از بازی ژاپن-نروژ در جام جهانی زنان هم از سوی هواداران ژاپنی حاضر در استادیوم اسکای نیوزیلند تکرار شد.

 روند خوبت را ادامه بده
تیم زنان انگلیس به واسطه کسب مقام نخست یورو 2022 مهم‌ترین تیم اروپایی حاضر در مسابقات است، تیمی که البته در دو بازی اول مرحله گروهی به هیچ عنوان مطابق انتظار ظاهر نشد. بازی سوم سه شیرها در مرحله گروهی مقابل چین با درخشش لورن جیمز خواهر ریس جیمز بازیکن تیم مردان چلسی همراه بود. او تا پایان مرحله گروهی روی 6 گل انگلیس تأثیر داشته و تأثیرگذارترین بازیکن جام است. شاگردان ساینا ویگمن طبق برنامه از ساعت 11 صبح به وقت ایران در اولین مرحله حذفی با نیجریه یکی از شگفتی‌سازان مرحله گروهی روبه‌رو می‌شوند.
در دیگر بازی امروز استرالیا‌، یکی از میزبان‌های جام، عملکرد مطلوبی در مرحله گروهی از خودش به نمایش نگذاشت. شاگردان تونی گوستاوسون که پس از کش و قوس‌های فراوان و پیروزی مقابل کانادا در بازی آخر به عنوان صدرنشین گروه دوم به مرحله حذفی صعود کرده‌اند، از ساعت 14 امروز به مصاف دانمارک می‌روند.
 
رویای ناتمام هت‌تریک
در اولین مسابقه دیروز در مرحله یک هشتم نهایی هلند به مصاف آفریقای جنوبی رفت و با نتیجه 2 بر صفر برنده شد تا فینالیست دوره گذشته به جمع 8 تیم برتر رقابت‌ها صعود کند. آفریقای جنوبی شگفتی‌ساز مرحله گروهی با وجود شکست مقابل هلند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و موقعیت‌های بسیاری را روی دروازه نارنجی‌ها ایجاد کرد.
جذاب‌ترین بازی روز گذشته مسابقات بین تیم‌های سوئد و امریکا برگزار شد، مسابقه‌ای که برخلاف انتظار برای ایالات متحده تبدیل به یک بازی سخت شد. بازی که با درخشش دروازه‌بان تیم سوئد به ضربات پنالتی رفت و در نهایت هم سوئدی‌ها با نتیجه 5 بر 4 موفق شدند پر افتخار‌ترین تیم فوتبال زنان جهان را در مرحله یک هشتم نهایی حذف کنند. چهره ویژه ضربات پنالتی این مسابقه مگان رپینو ستاره امریکا بود که پنالتی‌اش را خراب کرد و پس از آن هم  تیمی‌اش موفق نشد اختلاف یک گلش با سوئد را به صفر برساند، روندی که باعث پیروزی زرد‌ها و حذف ایالات متحده شد. رخ دادن این اتفاق برای فوتبال امریکا یک شکست تمام عیار محسوب می‌شود. شاگردان آندونوفسکی با این شکست شانس هت‌تریک در کسب عنوان قهرمانی را از دست دادند.
اتفاق تاریخی ضربات پنالتی، ضربه آخر سوئد بود که پس از مهار دروازه‌بان، توپ در ادامه چند میلی‌متر از خط دروازه عبور کرد و در ادامه دروازه‌بان توپ را به بیرون خط دفع کرد اما با تکنولوژی خط دروازه گل درست تشخیص داده شد و همان چند میلی‌متر منجر به حذف امریکا شد.

خداحافظی غم‌انگیز مگان
مگان رپینو، ستاره امریکایی فوتبال زنان جهان که پیش از آغاز جام جهانی اعلام کرده بود پس از اتمام این تورنمنت کفش‌هایش را آویزان می‌کند، پس از شکست امریکا مقابل سوئد که خودش هم در آن پنالتی مهمی را از دست داد از دنیای بازیگری به تلخ‌ترین شکل ممکن خداحافظی کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی