دفاع سرسختانه رئیس فدراسیون از آیین‌نامه نقل و انتقالات

نقل و انتقالات لیگ بیســــــــــــت و سوم تحت تأثیر آیین‌نامه جدیدی است که سازمان لیگ مصوب کرده و منتقدانی هم دارد، ولی مهدی تاج ضمن دفاع از آن اضافه کرد که این تغییرات می‌تواند به کاهش بی‌نظمی مالی باشگاه‌ها و بدهی‌های آنها کمک کند. تاج در توضیح بندهای مختلف این آیین‌نامه گفت: «آپشن ۲۰ درصد قرارداد را اعمال کردیم چون قبلاً آپشن‌های عجیبی در قراردادها بود. فدراسیون قانون ۲۰ درصد آپشن را گذاشت که بازیکنان بیشتر نگیرند. انعقاد قرارداد با پول رایج مملکت را اعمال کردیم تا به گرفتاری شکایت‌ها دچار نشویم. گفتیم قراردادها به صورت یک ساله نباشند تا پای دلال‌ها وسط نیاید. بازیکنی که یک ساله می‌بندد، ایجنت هر سال از او پول می‌گیرد.»
رئیس فدراسیون ادامه داد: «بازگشت بازیکن لژیونر به صورت قرضی را ممنوع کردیم. بازیکن خارجی باید ۶۰ درصد از بازی‌ها را در زمین بازی کند چون خارجی‌ها باید یک مزیت داشته باشند و به تیم کمک کنند. ما بازیکنان باکیفیتی داریم و اگر خارجی می‌آوریم، باید سطح خوبی داشته باشد. مورد دیگر این است که پرداخت مالیات با بازیکن باشد. هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات بپردازد. برای جوانگرایی و کم شدن میانگین سنی قانون گذاشتیم. در بعضی از باشگاه‌ها هیچ بازیکن جوانی در ترکیب حضور نداشت. ایجنت، بازیکن جوان می‌داد اما بزرگسالان بازی می‌کردند. قانون به این صورت است که ۱۹ بازیکن بزرگسال و بقیه بازیکن زیر ۲۵ سال باشند.»
او درباره تصویب قانون سقف بودجه گفت: «۱۳ باشگاه ما دولتی‌اند. با ارفاق فقط شش باشگاه‌مان مجوز حرفه‌ای گرفتند. فیرپلی مالی و سقف بودجه را گذاشتیم تا بازی‌ها رقابتی شوند. دلیلش این است که ۴ تیم بیش از ۶۳ درصد هزینه کل لیگ را انجام می‌دادند. ما مخالف فوتبال نیستیم. باشگاه‌ها حتماً باید در بحث مالی مشکلات‌شان را حل کنند و نمی‌شود همه چیز با هم حل شود. ما فعلاً برای بهتر شدن شرایط این قوانین را وضع کردیم.»
تاج اضافه کرد: «باشگاهی مثل ملوان سطح بودجه پایینی دارد اما برخی از باشگاه‌ها اصلاً مشکل مالی ندارند و راحت هزینه می‌کنند. ما درباره آنها کار را محدود کردیم. ما باشگاهی را به بورس فرستادیم که زیان‌ده است. باید جلوی این مسأله را بگیریم. پرسپولیس، استقلال، گل گهر و سپاهان سقف بودجه را به ما داده‌اند. ما دو راه کنترل داریم. الان علاوه بر مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و رئیس مجمع (رئیس کارخانه) هم باید قراردادها را امضا کنند تا اگر تخلفی صورت بگیرد پای همه‌شان گیر باشد. بازرسی کل کشور هم در مجموعه‌ها مستقر شده و وظیفه‌ نظارتی‌اش را انجام می‌دهد.»
باشگاه‌ها برای دور زدن سقف بودجه ممکن است سراغ پول‌های خارج از قرارداد بروند، ولی تاج معتقد است که راه پول دادن زیرمیزی به بازیکنان بسته شده است: «این مسأله دیگر عملیاتی نیست. زیرمیزی دیگر عملی نیست چون بازرسی در همه مجموعه‌ها مستقر است. خیلی جدی هستیم و چاره‌ای هم نداریم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی