فستیوال تیرک‌ها و کارت‌های زرد

الکلاسیکو هیچ وقت دوستانه نیست

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

اگرچه رکورد بیشترین برد تاریخ الکلاسیکو با اختلاف خفیفی در دستان رئال مادرید است اما بدون شک این بارسلوناست که در ایالات متحده روی الکلاسیکوها حکمرانی می‌کند. دو تیم سه بار در این کشور به مصاف هم رفتند که هر سه با پیروزی کاتالان‌ها به پایان رسیده است.
اولین برد بارسلونا به سال 2017 بر می‌گردد که در این بازی که آخرین الکلاسیکوی ‌ام اس ان بود آبی اناری‌ها موفق شدند 3-2 رئال مادرید را شکست دهند. دومین تقابل تابستان سال گذشته بود که بارسلونا موفق شد در لاس وگاس به لطف گل دیدنی رافینیا برای بار دوم پیروز شود. آخرین بازی نیز بامداد‌یکشنبه بود که شاگردان ژاوی با 3 گل در ورزشگاه AT&T دالاس با گل‌های دمبله، فرمین و فران تورس رئالی‌ها را شکست دادند.
این الکلاسیکو با حضور 82026 تماشاگر برگزار شد که یکی از پر مخاطب‌ترین بازی‌های فوتبال تاریخ در این کشور به حساب می‌آید.

بردن رئال مادرید در همه رقابت‌ها ما را خوشحال می‌کند
ژاوی، سرمربی بارسلونا معتقد است تقابل با رئال مادرید بازی برابری بوده و تیم مادریدی عملکرد خوبی داشته است. ژاوی در کنفرانس خبری بعد از بازی در مورد ال‌کلاسیکو و لوپز گفت: «اول از همه در مورد بازی باید بگویم که بازی برابری بود. لحظاتی از همه چیز وجود داشت؛ صبر، مالکیت‌های طولانی و... . لحظات صبوری مقابل تیمی بسیار قدرتمند از لحاظ جسمانی. آنها قوی‌ترین تیم از نظر جسمانی در دنیا هستند. ما امشب نه خیلی خوب بازی کردیم و نه خیلی بد. از نحوه رقابت کردن‌مان خوشحالیم. این یک ال‌کلاسیکو است و معمولاً ال‌کلاسیکوها دوستانه نیستند. نتیجه خیلی قاطع به نظر می‌رسد اما به این معنا نیست که عملکردی عالی داشتیم. رئال مادرید ترکیب بسیار وسیع‌تری از ما دارد. آنها احتمالات زیادی دارند. چیزهای زیادی هست که باید بهبود دهیم. فکر می‌کنم رئال مادرید بازی خوبی انجام داد. در هر حال بردن رئال مادرید در هر رقابتی ما را خوشحال می‌کند.»

فرمین لوپز؟
«در مورد فرمین لوپز، او آخرین پاس را ارسال می کند، چیزی که در فصل قبل کم داشتیم. او یک گل از پشت محوطه نیز به ثمر رساند که این مسأله را نیز در فصل گذشته کم دیدیم. فرمین بازیکنی بااستعداد است که با هر دو پای خود عملکرد خوبی دارد. او می‌تواند در راست، چپ، یا به عنوان وینگری آزاد بازی کند. شخصیت بزرگی در او می‌بینم. او جاه‌طلب و مصمم است. وقتی تمرین کردنش را می‌بینم، فکر می‌کنم باید به او فرصت دهم. اگر این کار را کردم به این علت است که لیاقتش را داشت. حضور فرمین در تیم اصلی به خودش بستگی دارد. همیشه به بازیکنان جوان می‌گویم که همه چیز به ذهنیت خودشان بستگی دارد. چیزی که در فرمین لوپز می‌بینم را دوست دارم. او امروز تفاوت‌ها را رقم زد. او با پای چپ گل زد و با پای راست پاس گل داد. او می‌تواند در طول فصل به ما کمک کند. او به صورت قرضی از تیم جدا نخواهد شد و در طول فصل تیم اصلی را همراهی می‌کند.»

 عثمان دمبله؟
«بارها این را گفته‌ام که برای من او پتانسیل بهترین بودن در پست خود را در دنیا دارد. در معارفه خود این را گفتم و امشب دوباره می‌گویم، او برای من مهم است. به او اعتماد زیادی دارم و او این اعتماد را به من بر می‌گرداند. ما نمی‌توانیم نقل و انتقالات را کنترل کنیم. یکسری بندها وجود دارند و تصمیم بازیکن نیز مهم است. به نظرم دمبله در بارسلونا خوشحال است و او باید تصمیم بگیرد. اگر چیزی باشد به ما خواهد گفت. فعلاً او اینجاست و خوشحال است.»

 چه چیزی کم است؟
«حس می‌کنم باید خریدهایی داشته باشیم. باید کمی بیشتر خودمان را تقویت کنیم. رئیس و هیأت مدیره این مسأله را می‌دانند. برای رقابت کردن باید ترکیب را تقویت کنیم.»

5 تیرک در یک بازی نادر است
رئال مادرید در سومین بازی تور پیش فصل خود در امریکا مقابل بارسلونا با نتیجه 3-0 شکست خورد. رئال مادرید البته در این بازی بدشانس هم بود و 5 شوت این تیم به تیرک دروازه برخورد کرد. کارلو آنچلوتی در واکنش به این اتفاق گفت: «5 ضربه به تیرک دروازه در یک بازی بسیار نادر است. فکر نمی‌کنم تا به حال چنین اتفاقی برای من رخ داده باشد. به نظر می‌رسید یک دیوار در دروازه بارسا قرار دارد. در حال حاضر فکر می‌کنم این تیمی جدید بود و باید ببینیم جوانان چگونه با ترکیب و شرایط وفق پیدا می‌کنند. همه چیز عالی پیش رفته است و باید در همین مسیر ادامه دهیم. بدون یک مهاجم نوک ثابت خلق موقعیت می‌کنیم و در نتیجه با همین ایده و روند ادامه خواهیم داد.»

 ریسک روی بازیکنان جوان؟
«امشب می‌خواستم بازی آنها را ببینم. آنها به خوبی از دستورات من پیروی کرده‌اند. غیر از آن، می‌دانم مودریچ و کروس چه توانایی‌هایی دارند. ایده ما فرصت دادن به بازیکنانی بود که فیکس بودند. در بازی بعدی، کسانی که امشب دقایق کمی بازی کردند، بیشتر فرصت خواهند داشت.»

آینده؟
«تحول الان شروع نشده است. همه چیز با رودریگو، وینیسیوس و کاماوینگا شروع شد. آنها به مرور اهمیت بیشتری خواهند داشت. آینده خوبی در این تیم می‌بینم.»

 مصدومیت آردا گولر؟
«آردا از ناحیه زانو مصدوم شده است. امیدواریم بتواند در مادرید این مشکل را حل کند. او برنامه‌ای فردی خواهد داشت. مندی نیز از ناحیه همسترینگ مصدوم شده است. او تا الان خوب بوده و امیدواریم جدی نباشد.»

 پنالتی زن اول تیم؟
«در حال بررسی و آزمون و خطا هستیم. مودریچ که معمولاً پنالتی‌ها را می‌زند، امروز در ترکیب نبود. پس از او وینیسیوس و رودریگو می‌توانند پنالتی زن ما باشند. در حال بررسی هستیم. وینی پنالتی‌های خوبی می‌زند.»

ژاوی این بار شاکی نبود!
ژاوی هرناندز در اولین بازی تدارکاتی تیمش با آرسنال که با باخت 5-3 تیمش همراه بود، بعد از بازی حسابی از جدی گرفته شدن بازی توسط توپچی‌ها شاکی بود، آن بازی با 4 کارت زرد به پایان رسید اما آنچه در استادیوم AT&T رخ داد بسیار جدی‌تر از بازی قبلی آنها بود اما به نظر می‌رسد این بار چون بارسلونا برنده بازی بود ژاوی شکایت چندانی از جدی گرفته شدن بازی نداشت. در این بازی شاهد 27 خطا (17 از بارسلونا و 10 از رئال مادرید)، 8 کارت زرد، اعتراض‌های بی‌شمار به داور و چندین مصدومیت بودیم و این خلاصه‌ای از اولین الکلاسیکوی فصل 24/23 بود.

وارث شماره 7
بعد از جدایی کریم بنزما از تیم وینیسیوس جونیور به دنبال حفظ میراث او بود و در اولین اقدام به تمرینات اختصاصی ضربات پنالتی در یو سی ال ای پرداخت. تمرینی خاص که توسط فرانچسکو مائوری، دستیار فنی آنچلوتی ترتیب داده شد و وینیسیوس سعی کرد که بتواند اعتماد به نفس گل کردن این ضربات را به دست آورد. گفته می‌شود در تمرینات وینی بیشتر سمت راست دروازه را هدف قرار می‌داد اما در روز بازی نظرش عوض شد...! در 14 سال اخیر رئال مادرید 3 پنالتی‌زن اصلی داشته است. کریستیانو رونالدو به مدت 9 سال پنالتی‌زن اول تیم بود از 94 ضربه‌ای که پشت توپ قرار گرفت 80 پنالتی را به گل تبدیل کرد (85.10درصد) بعد از رونالدو پنالتی‌ها به سرخیو راموس رسید و کاپیتان اسپانیایی تیم 25 پنالتی را بدون هدر دادن حتی یکی از آنها وارد دروازه حریفان کرد. بعد از اینکه راموس به پاریس مهاجرت کرد بنزما این مسئولیت را بر عهده گرفت که از 35 پنالتی 29 ضربه را وارد دروازه رقبا کرد (85/82 درصد). حالا استادیوم AT&T شاهد عصر جدید پنالتی‌زن‌های رئال مادرید بود که با خراب شدن آنها آغاز شد. حالا ایتالیایی باید تصمیم بگیرد که چه کسی را شماره یک ضربات پنالتی در فصل پیش رو قرار دهد.

بدون شماره 9 بهشتی وجود ندارد
مادرید در ال کلاسیکو 29 شوت زد: فقط 5 شوت به سمت دروازه و صفر گل! هر کسی می‌تواند تشخیص دهد که این تیم به یک قاتل نیاز دارد و قهرمان قصه کسی جز کیلیان امباپه نیست. شاگردان آنچلوتی بارها و بارها به دروازه حریف رسیدند و هر بار با سری پایین به عقب برگشتند. آمارهای بازی وحشتناک است. این اتفاق در فصل گذشته نیز مشهود بود. کریم بنزما برخلاف فصل 22/21 در فصل گذشته نتوانست در تمام بازی‌ها به صورت منظم حضور پیدا کند و در بسیاری از بازی‌ها ناتوانی دیگر بازیکنان در مقابل دروازه رقبا به وضوح قابل رؤیت بود. این مشکل همچنان ادامه دارد و راه‌حل این مشکل هنوز هم از راه نرسیده است...‌ .

اول و آخر امباپه
این قضیه که رئال مادرید به یک مهاجم نیاز دارد را هیچ کس نمی‌تواند انکار کند. از طرفی هیچ کس هم نمی‌تواند این قضیه را انکار کند که گزینه اول و آخر رئال مادرید کیلیان امباپه است. تنها نکته نامشخص این معامله این است که این انتقال همین تابستان رخ می‌دهد یا تابستان 2024!

دمبله از بارسا جدا می‌شود؟

عثمان دمبله،  ستاره فرانسوی بارسلونا،  این فرصت را دارد که در این تابستان از این باشگاه جدا شود و به پاری سن ژرمن بپیوندد. نیمار در تور پیش‌فصل بارسلونا در امریکا در سال 2017 حضور داشت اما فصل را به همراه این تیم شروع نکرد.
پاری سن ژرمن مبلغ بند فسخ این بازیکن را پرداخت و او را به پارک دو پرنس برد. حالا پنج سال از آن اتفاق گذشته و به نظر می‌رسد که تاریخ بار دیگر در حال تکرار است. این بار دمبله مدنظر پی اس جی است و بارسا در انتظار تصمیم این بازیکن فرانسوی است.
این ستاره بارسا بامداد یکشنبه نمایش خوبی در دالاس در جریان دیدار دوستانه برابر رئال مادرید داشت و گل اول تیمش را هم به ثمر رساند تا نقش مهمی در پیروزی بارسا ایفا کرده باشد.
ژاوی پس از پایان بازی گفت که به دمبله باور و اعتماد دارد اما احتمال جدایی او را هم به صورت کامل رد نکرد. سرمربی بارسا تأکید کرد که این بازیکن در تیمش خوشحال است اما کنترل بازار نقل و انتقالات در دست آنها نیست و اتفاقات بسیاری ممکن است تا بسته شدن پنجره تابستانی رخ دهد.
چیزی که روشن است این است که مدیران بارسا معتقد هستند که دمبله قصد دارد به حضور در این تیم ادامه دهد اما این تصمیم ممکن است تغییر کند. مذاکرات برای تمدید قرارداد او که در تابستان 2024 به پایان خواهد رسید به نتیجه نرسیده است.
 بند فسخی در قرارداد دمبله وجود دارد که ارزش آن تا 31 جولای 50 میلیون یورو است که نیمی از آن هم به این بازیکن خواهد رسید.  این مبلغ از اول آگوست 100 میلیون یورو خواهد شد و این باعث شده که این دو روز برای پی اس جی بسیار مهم باشد.

با‌دمبله‌خوش می‌گذرد!
جدایی احتمالی کیلیان امباپه، تیم پاریسی را مجبور می‌کند چند سناریو روی میز داشته باشد. یکی از آنها عثمان دمبله است که در این ال‌کلاسیکو دوباره طعم گلزنی را چشید تا پیام روشنی برای پایتخت فرانسه نیز ارسال کرده باشد. دمبله تا قبل از اول آگوست بند فسخ 50 میلیونی دارد و در صورتی که پاریسی‌ها تا 31 جولای این رقم را نپردازند از فردای آن روز باید برای به خدمت گرفتن این بازیکن دو برابر قبل بپردازند.


ستاره‌ای‌که در‌تگزاس‌به‌دنیا‌آمد
بارسلونا در حالی موفق به برد مقابل رئال مادرید شد که چهره جوانی ستاره این تیم لقب گرفت. فرمین لوپز گل زیبایی را وارد دروازه رئال مادرید کرد تا بازی را 0-2 به سود بارسا کند و پاسخ اعتمادی که ژاوی در طول تور پیش فصل در امریکا به او کرد را داده باشد. این هافبک 20 ساله محصول آکادمی لاماسیاست که ژاوی و هم‌تیمی‌هایش را از همان جلسات اول تمرین بسیار تحت تأثیر قرار داد و همین موضوع باعث شد که به او اجازه داده شود عضوی از گروهی باشد که قرار است خط میانی بارسا را شکل دهند. در دو ترکیب متفاوتی که ژاوی پیش از این در دیدار دوستانه برابر آرسنال هم به کار گرفته بود، تنها نام یک بازیکن جوان به چشم می‌خورد که کسی نبود جز لوپز. فرمین در بازی برابر رئال مادرید هم در نیمه دوم راهی میدان شد و به هیچ وجه زمان حضورش در زمین را هدر نداد. او پس از دریافت پاسی در آستانه محوطه جریمه تصمیم گرفت شوتی را با قدرتی باورنکردنی با پای چپش به سمت دروازه حریف بزند و آن را به گل تبدیل کند. اما این پایان کار نبود. او می‌خواست چهره برتر و درخشان بارسا در این بازی باشد و روی گل سوم تیمش هم تأثیر گذاشت. او به خوبی در زمین پیشروی کرد و سانتری را برای فران تورس ارسال کرد تا آخرین گل این بازی را وارد دروازه کورتوا کند. این پاس به حدی دقیق بود که تورس چاره‌ای جز تبدیل کردن آن به گل نداشت. فرمین در سال 2018 از رئال بتیس راهی آکادمی بارسا شد، در حالی که تنها 15 سال داشت. او از آن زمان تا به حال به یکی از جواهرات ارزشمند این آکادمی تبدیل شده است. این هافبک پیش از آغاز تور پیش‌فصل در امریکا عملکرد قابل تحسینی در تمرینات داشت و همین باعث شد که ژاوی تصمیم بگیرد که او را با خودش به این تور بیاورد، تصمیمی که کاملاً جواب داد. او فصل گذشته را به صورت قرضی در لیانرس توپ زد و موفق شد در 40 دیداری که انجام داد 12 گل و چهار پاس گل را به نام خودش به ثبت برساند. استعداد او از چشم بارسا پنهان نماند و باعث شد که این فصل بار دیگر به این باشگاه برگردد. بارسا باشگاهی نیست که در آن فرصت زیادی به بازیکنی داده شود و فرمین به خوبی می‌داند که باید از هر لحظه حضورش در میدان استفاده کند. او مصمم است که ژاوی را برای استفاده از خودش در طول فصل متقاعد کند و با توجه به درخشش او در بازی برابر رئال، بعید نیست که از این پس شاهد حضور بیشتر او در زمین باشیم. این بازیکن جوان پس از این دیدار در مورد عملکرد فوق‌العاده خود گفت: «یک رؤیا را زندگی می‌کنم. اتفاقی که افتاد را نمی‌توانم باور کنم. دوست دارم خودم را اینجا در امریکا و در جام جهانی 2026 ببینم اما هنوز زمان زیادی باقی مانده است. خوشحالم که توانستم به تیم کمک کنم. در صحنه گلم، توپ و دروازه را دیدم و با تمام وجودم به توپ ضربه زدم. از بچگی هوادار بارسا بودم. ژاوی و هم‌تیمی‌هایم به من تبریک گفتند. خانواده من روزهای سختی را سپری کرده است. می‌خواهم گلم را به آنها تقدیم کنم.»

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی