صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بررسی خریدهای مهم تابستانی اروپا

اونانا؛ شماره یک جدید اولدترافورد

 

رسول مجیدی
روزنامه نگار
فصل نقل و انتقالات به نیمه رسیده و ما سعی می‌کنیم هر روز یکی از خریدهای مهم چند هفته گذشته را بررسی کنیم. یکی از خریدهای مهم امسال دروازه‌بان جدید منچستریونایتد بود. آنها حالا بالاخره صاحب یک شماره یک جدید شده‌اند و یک شماره یک صاحب سبک در بازی با پا دارند. اونانا 20 جولای در انتقالی به ارزش 48 میلیون یورو از اینتر به یونایتد پیوست. این انتقال را از سه زاویه بررسی می‌کنیم؛ بازیکن، تیم فروشنده و تیم خریدار.
 
زاویه اینتر
از نظر اقتصادی شبیه به شاهکار می‌ماند. نراتزوری تابستان سال پیش دروازه‌بان سابق آژاکس را به صورت رایگان به ایتالیا آورد و حالا در واقع همه مبلغ این انتقال را باید برای‌شان سود خالص در نظر گرفت. آنها در نظر دارند تا با بخشی از سود به دست آورده، آناتولی تروبین، دروازه‌بان شاختار دونتسک را بخرند و احتمال دارد یان زومر کهنه‌کار را هم به خدمت بگیرند. هیچ بیزنس‌منی نمی‌تواند بگوید این رفت و آمدها از نظر مالی بد بوده. اما اینتری‌ها به خوبی می‌دانند که اگر می‌خواهند با بزرگان اروپا رقابت‌ کنند، نباید آنقدر درگیر مشکلات مالی باشند که حاضر باشند مدام ستاره‌های‌شان را به فروش برسانند. آنها باید آنقدر جیب‌شان پر باشد که بتوانند ستاره‌های‌شان را نگه دارند.
 
زاویه منچستریونایتد
بالاخره این تیم موفق شد دروازه‌بانی جذب کند که بازی با پایش خوب است. دخه‌آ در این سال‌های آخر بسیار انتقاد برانگیز بود، با این حال نباید از یاد برد که بارها و بارها دروازه تیمش را نجات داد. او به معنای واقعی از دروازه منچستر حراست می‌کرد و حتی دو فصل پیش بهترین بازیکن باشگاه شد ولی او هرگز نمی‌توانست در قامت یک دروازه‌بان مدرن ظاهر شود؛ دروازه‌بانی که بازی با پایش خوب باشد. اونانا نشان داده که این قابلیت را دارد. او در لیگ قهرمانان فصل پیش فوق‌العاده بود. تن هاخ هم قبلاً با او در آژاکس کار کرده و به خوبی می‌داند چه دروازه‌بانی را دارد جذب می‌کند. این یکی از معدود خریدهای خوب یونایتد در چند سال گذشته بوده است.
 
زاویه اونانا
همه می‌دانند این دروازه‌بان کامرونی چقدر خوب است ولی چند نفر حاضرند او را برترین یا یکی از 3 دروازه‌بان برتر دنیا بدانند؟ درخشش اونانا در منچستر می‌تواند باعث شود تا به این لیست کوتاه راه یابد. قطعاً درخشش او در لیگ برتر بیشتر از درخشش در سر‌ی‌آ به چشم می‌آید. اونانا علاوه بر بازی خوب پا و پاس‌هایش، یک مهار کننده عالی شوت‌های از راه دور هم هست و حالا فرصت دارد سطح خود را ارتقا بخشد. فشار البته کم نخواهد بود. چندین دروازه‌بان دیگر در این سال‌ها در اولدترافورد شکست خورده‌اند. سبک بازی اونانا هم ریسکی است و بعید نیست اشتباه کند ولی همین سبک بازی به ما می‌گوید از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است و شاید این برای پیشرفت در تئاتر رؤیاها کافی باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی