صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

ماجرای گران‌ترین بازیکن تاریخ NBA

آیا این قرارداد، ریختن پول در چاه است؟

علی رضایی
خبرنگار
جیلن براون بازیکن پوینت گارد تیم بوستون ستیکس گران‌ترین قرارداد تاریخ NBA به ارزش 7/303 میلیون دلار را تمدید کرد.
چندی پیش در فصل نقل و انتقالات که هنوز به پایان نرسیده است برخی سایت‌ها ارزش قرارداد یکسری فوق ستاره‌های NBA را اعلام کردند. در رأس گران‌ترین قرارداد ابرستاره‌های NBA، قرارداد استفن کری فوق ستاره تیم گلدن استیت قرار گرفته بود. ارزش قرارداد او مبلغ 9/51 میلیون دلار بود. علاوه بر این به ارزش قراردادهای کوین دورانت، نیکولا یوکیچ و لبران جیمز هم توجه شده بود. اما دیروز در راستای همین اخبار نقل و انتقالات، خبر جدیدی منتشر شد و آن هم مربوط به باشگاه بوستون سلتیکس است، در این خبر آمده که جیلن براون قراردادش با تیم بوستون را به ارزش 7/303 میلیون دلار تمدید کرده است. این قرارداد گرانترین قراداد تاریخ NBA است که در حال حاضر رکورد‌‌دار با‌ ارزش‌ترین قرارداد NBA محسوب می‌شود. کما اینکه 7 سال پیش هم گران‌ترین قرارداد تاریخ NBA مربوط به مایک کانلی به ارزش 153 میلیون دلار بود اما در حال حاضر تمدید قرارداد جیلن براون با تیم بوستون دو برابر این قرارداد به امضا رسیده است. این نشان می‌دهد که با گذشت زمان متغیر قرارداد‌ها هم رو به افزایش است، مثلاً چند هفته پیش قرارداد استفن کری گران‌ترین قرارداد تاریخ NBA بود‌ ولی رکورد این قرارداد توسط قرارداد نجومی جیلن براون شکسته شد. هر چند دو فصل دیگر رقم قرارداد جیلن براون هم اصلاً به چشم نمی‌خورد!
جیلن براون همیشه جزو 5 نفر شروع کننده بازی‌های تیم بوستون با رقبا بوده است، ولی ستاره اصلی تیم بوستون در واقع جیسون تیتام است و برون حتی در صورتی که هارفورد سنتر معروف تیم بوستون در زمین حضور نداشته باشد دومین بازیکن برتر این تیم محسوب می‌شود. انعقاد این قرارداد مسئولیت جیلن براون را سخت و سخت‌تر کرده است چرا‌که تا قبل از انتشار خبر قرارداد برون، جیسون تیتام همه کاره تیم بوستون بود و در برخی بازی‌ها هم کار را خوب در می‌آورد و تیم هم نتیجه می‌گرفت، ولی حالا برون با بستن این قرارداد نجومی از تیتام فراتر رفته و بوستون به او اعتماد کرده است که فصل بعد مسئولیت تیم بیشتر بر عهده بازیکن شماره هفت این تیم خواهد بود. اما با وجود تفاوت قراردادی که بین این دو بازیکن ایجاد شده است چنانچه فصل جدید بوستون نتیجه نگیرد، قطعاً فصل‌های بعد یکی از این دو بازیکن از تیم بوستون جدا می‌شود!
برخی کارشناسان بسکتبال NBA هم در مورد انتشار خبر گران‌ترین قرارداد تاریخ NBA ورود کرده‌اند که رقم ارزش این قرارداد تهوع‌آور است و تیم بوستون نباید چنین قراردادی را تمدید می‌کرد. آنها معتقدند جیلن براون نه در حد نیکولا یوکیچ است و نه در حد استفن کری. پس با این وجود بازار نقل و انتقالات هم دستخوش یکسری تصمیمات غلط شده است که علاوه بر این، تایرز جان هالیبرتون یکی از بازیکنان شاخص تیم ایندیانا اسپرز قراردادش با این تیم به ارزش 260 میلیون دلار با موافقت به پایان رسیده است. هر چند که بار فنی این بازیکن در حد جیلن براون نیست! در زمان بازی مایکل جردن هم چنین قراردادهای تشریفاتی بسته می‌شد و این اسطوره هم در آن زمان راجع به آن قراردادها انتقاد می‌کرد و می‌گفت: «پول تو چاه ریختن است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی