صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پایانی تلخ برای ملی‌پوش المپیکی وزنه‌برداری قبل از بازنشستگی

هاشمی با «دوپینگ» از تیم ملی جدا شد

رضا عباسپور
روزنامه نگار

قطعاً هر پایان و حسن ختامی را برای «علی هاشمی» ملی‌پوش 109 کیلوگرمی تیم ملی وزنه‌برداری ایران که سابقه حضور در 2 دوره بازی‌های المپیک 2016 ریو و 2021 توکیو، همینطور قهرمانی جهان را در کارنامه ورزشی خود دارد می‌شد حدس زد به جز اینکه او با مثبت شدن «تست دوپینگ» مجبور شود از دنیای قهرمانی و تیم ملی وزنه‌برداری خداحافظی کند! هاشمی که سوای عناوین ارزشمند جهانی‌اش دارنده نشان برنز بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی نیز بود، حالا و در شرایطی که منتظر حضور او در بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین بودیم، این‌گونه ورق برای او برگشت و مجبور است با مثبت شدن تست دوپینگ داخلی که نادو از او اخذ کرده است، عطای تیم ملی را به لقایش بخشیده و احتمالاً با دنیای قهرمانی خداحافظی کند.
 
اعتباری که یک شبه بر باد رفت!
علی هاشمی اگرچه اندکی دیرتر از آنچه حقش بود به تیم ملی وزنه‌برداری دعوت شد و از رقابت‌های وزنه‌برداری آسیایی 2015 تایلند رسماً به جمع ملی‌پوشان وزنه‌برداری پیوست، اما او در همین 7، 8 سالی که از حضورش در ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان گذشت، توانست با نشان دادن قدرت و توانمندی‌اش خیلی زود نفر ثابت تیم ملی در دسته وزنی 109 کیلوگرم شود. هاشمی ضمن حضور در 2 المپیک ریو و توکیو، موفق شد در رقابت‌های جهانی آناهایم امریکا و عشق‌آباد ترکمنستان 2 بار عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند. او همچنین در کارنامه درخشان خود مدال برنز بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی و 4 مدال (3 برنز و 1 طلای) قهرمانی آسیا در سال‌های 2015 تا 2019 را نیز دارد. نکته قابل توجه و البته تعجب‌برانگیز در مثبت شدن تست دوپینگ داخلی علی هاشمی که محرومیت 3 ساله (تا سال 2025) را برای او به دنبال دارد این است که این همه سال هاشمی در رقابت‌های مختلف بین‌المللی تست دوپینگ داد و هیچ مشکلی هم برای این ملی‌پوش به وجود نیامد، اما چرا او یک شبه (بواسطه مثبت شدن تست دوپینگ داخلی‌اش) چوب حراج به این همه سال اعتبارش زده است جای سؤال و تعجب دارد؟! هاشمی حالا چاره‌ای ندارد جز اینکه با دنیای قهرمانی خداحافظی کرده و به واسطه سن و سالی که دارد دیگر قید وزنه زدن را بزند. بی‌شک نکته تلخ این ماجرا بازنشستگی پیش از موعد او با این شرایط تلخ و تأسف‌برانگیز است. زیرا هر اتفاقی برای خداحافظی علی هاشمی با دنیای قهرمانی توقع داشتیم، به جز اینکه او به اجبار دوپینگی شدن از تیم ملی جدا شود.

علی هاشمی:
فکرش را نمی‌کردم با دوپینگ از تیم ملی بروم!

علی هاشمی یکی از چهره‌های شاخص وزنه‌برداری ایران که به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ داخلی‌اش توسط نادو محروم شده و دیگر اجازه فعالیت در ورزش ایران را ندارد در این خصوص می‌گوید: «دوپینگ از مسائلی بود که من در طول زندگی در موردش حتی فکر نمی‌کردم و برنامه‌ریزی هم برای آن نداشتم. اصلاً باورم نمی‌شد روزی من به خاطر مثبت شدن تست دوپینگم مجبور شوم با وزنه‌برداری خداحافظی کنم و از تیم ملی جدا شوم. اما حالا این اتفاق تلخ برایم رخ داده است.»
علی هاشمی ادامه می‌دهد: «این آزمایش برای 15 فروردین است و تست آن برای ملی‌پوشان اختیاری بود. یعنی من هیچ اجباری نداشتم که آزمایش بدهم. اما چون از خودم اطمینان داشتم گفتم آزمایش می‌دهم. هرچه فکر می‌کنم و به عقب برمی‌گردم به هیچ چیز و هیچ کس مشکوک نیستم که اگر بودم همه من را می‌شناسند قطعاً خودم ورود می‌کردم و از هر تریبونی برای اعلام آن استفاده می‌کردم.»
هاشمی در خصوص قبول انجام دوپینگ بعد از مشخص شدن نمونهB خود تأکید دارد: «وقتی با مسئولان نادو و بزرگان وزنه‌برداری صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم اگر قبول کنم بهتر است تا حداقل برای بازی‌های آسیایی بعدی برسم. البته اگر سن و سالم اجازه بدهد و بتوانم به تیم ملی برگردم. اگر در المپیک توکیو مقام سوم را می‌گرفتم قطعاً خداحافظی می‌کردم. اما این اتفاق رخ نداد من هم دوست دارم در صحنه مسابقات خداحافظی کنم. تمام تلاشم را می‌کنم بعد از این سه سال پرقدرت برگردم. خدا را شکر یک تست داخلی و اختیاری بود و پرچم ما در خارج از کشور پایین نیامد تا مدالی بازگردانده شود. می‌توانستم آزمایش ندهم اما آنقدر به خودم اطمینان داشتم که تست دادم.»
قهرمان وزنه‌برداری جهان در سال‌های 2017 و 2018 در پایان با بیان مراحل آزمایش دوپینگش تأکید دارد: «حقیقتاً هنوز هم باورم نمی‌شود که این‌گونه باید از تیم ملی جدا شوم. این آزمایش پروسه خاصی دارد؛ تست من آزمایش مجدد خورده بود به خاطر همین طول کشید وقتی یک تست برای تکرار می‌رود 95 درصد منفی می‌شود اما برای من مثبت شد. من می‌خواستم نمونه دوم را آزمایش بدهم که گفتند چون یک بار ریانالیز داشته این بار حدود 200 میلیون تومان هزینه دارد. دوپینگ از مسائلی بود که من در طول زندگی در موردش فکر و برنامه‌ریزی هم نمی‌کردم؛ هرکس در این شرایط قرار می‌گیرد انکار می‌کند اما من اگر یک درصد اطلاع داشتم خودم خداحافظی می‌کردم و از همه بابت اتفاقی که رخ داده عذرخواهی و حلالیت می‌طلبیدم.»


3 سال محرومیت به خاطر پذیرفتن دوپینگ

پس از مثبت اعلام شدن نمونه خون «علی هاشمی» ملی‌پوش وزنه‌برداری توسط آزمایشگاه مرجع کلن، حکم ۳ ساله محرومیت ملی‌پوش 109 کیلوگرمی تیم ملی وزنه‌برداری صادر شد. افسران کنترل دوپینگ ایران نادو در تاریخ 15/ 01/1402 با حضور در محل اردوی تیم ملی وزنه‌برداری اقدام به اخذ نمونه خارج از مسابقه از ملی‌پوشان وزنه‌برداری کردند که پس از بررسی اولیه و تکمیلی آزمایشگاه مرجع وادا، ماده ممنوعه «نورآندرسترون» از کلاس ماده ممنوعه S1 در نمونه او شناسایی و به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران اعلام شد. با عنایت به اینکه تخلف ۱-۲ و ۲-۲ از قوانین ملی مبارزه با دوپینگ ایران محرز شد، محرومیتی ۴ ساله شامل این وزنه‌بردار می‌شود. اما با پذیرش کتبی تخلف و عواقب آن توسط ورزشکار به استناد ماده ۱-۸-۱۰ قوانین ملی مبارزه با دوپینگ ایران، وی از یک سال کاهش محرومیت بهره‌مند و رأی نهایی محرومیت «علی هاشمی» بدون برگزاری مراحل دادرسی و تشکیل جلسه شورای صدور رای، توسط ایران نادو صادر شد.

ZOOM

علی هاشمی مطمئناً یکی از سرمایه‌های وزنه‌برداری ایران است که سال‌ها برای ورزش و وزنه‌برداری ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی افتخارآفرینی کرده است. قطعاً دوپینگی شدن او به واسطه اینکه تستی که از هاشمی و سایر ملی‌پوشان در آن برهه زمانی اخذ شده، اختیاری بوده است، اتفاقی ناخواسته و غیر قابل پیش‌بینی برای او بوده است. بنابراین اگرچه هاشمی مجبور است 3 سال محرومیت و دوری از دنیای قهرمانی را تجربه کند، اما همین که این اتفاق تلخ در سیستم بین‌المللی برای او و تیم ملی وزنه‌برداری ایران در این برهه حساس زمانی رخ نداد جای شکرش باقی است. زیرا اگر این اتفاق برای هاشمی در رقابت‌های برون‌مرزی رخ می‌داد، وزنه‌برداری ایران در لبه تیغ قرار می‌گرفت و یک قدم به حذف از بازی‌های المپیک 2024 پاریس نزدیک می‌شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی