معارفه ستارهها در باشگاههای ایرانی
فقط عکــــس با پیراهـــــــن!
سینا فتوت
خبرنگار
در فوتبال روز دنیا باشگاهها ستارههای تازهوارد و جدید خود را با طرحهای گرافیکی و ایدههای جذاب معرفی میکنند. حتی میتوان گفت رونمایی اعضایی جدید بسته به سلیقه و امکانات باشگاهها جذابتر خواهد بود و چه بسا که نگاه رسانهها و توجه هواداران به آن باشگاه را تغییر دهد. با وجود این در ایران در فصل نقلوانتقالات تابستانی لیگ برتر مبالغ میلیاردی صرف جابهجایی بازیکنان میشود، اما شکل رونمایی باشگاهها از آنها در بدویترین و ابتداییترین شکل ممکن باقی مانده و تنها محدود به یک عکس با پیراهن میشود. بیشتر باشگاههای لیگ برتری به تبلیغ مستقیم و استفاده از لوگو باور دارند، این در حالی است که برترین کمپانیهای روز دنیا تلاش میکنند با اشاره غیر مستقیم تبلیغ خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنند. در سالهای اخیر فوتبال ایران هم کم کم شاهد ارائه طرحهای گرافیکی بوده. بعد از چند سال آزمون و خطا همچنین استقبال هواداران، باشگاههای ایرانی نیز قدمهای ابتدایی را در این مسیر برداشتهاند اما برای رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش دارند.
ملوان
ملوان یکی از باشگاههای پیشرو درباره ارائه طرح گرافیکی برای رونمایی از بازیکنان است. آنها از چند سال قبل کار خود را آغاز کردند و نمونه موفق ارائه ساده، جذاب و گیرا برای رونمایی از بازیکنان هستند. سپیدپوشان خزر در کنار تصاویر زیبا، ایده جالبی هم برای کلیپهای رونمایی بازیکنان دارند. در تصاویر این باشگاه نشانی از مدیران و نفرات اضافه برای معرفی بازیکنان نیست. ضمن اینکه توضیحات درج شده در مورد مدت همکاری و موارد مرتبط کاملاً گویا، شفاف و حرفهای است. در نقلوانتقالات تابستانی امسال ملوانیها مطابق گذشته کار خوب خود را ادامه دادند و کلیپ رونمایی از محمدرضا خانزاده نشانگر تداوم ایده جذاب این بار در بخش ویدیویی بود.
استقلال
با توجه به تغییرات مدیریتی و مشکلاتی که باشگاه استقلال با آن روبهروست، این باشگاه خیلی در حوزه نقلوانتقالات فعال نبوده. در زمان حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی سابق استقلال هیچ طرح خاصی وجود نداشت و بازیکن جدید در کنار مدیران، ایستاده و با گرفتن یک پیراهن در دست حضورش در جمع آبیپوشان رسمیت مییافت. در زمان علی خطیر کمی از نظر گرافیکی پیشرفت حاصل شده، اما خلأ یا نبود ایده همچنان به چشم میآید. طبیعتاً انتظار از باشگاه استقلال با توجه به تعدد تماشاگران زیاد است، اما وقتی باشگاهی برای عقد قرارداد با بازیکنان جدید بودجه ندارد چطور میتوان انتظار داشت به بخش رسانه توجه کافی شود؟
پرسپولیس
این باشگاه برای معرفی بازیکنان جدید خود از بکگراندی استفاده میکند که لوگوی اسپانسرها روی آن نقش بسته است. شاید ایده خیلی جذابی برای رونمایی از بازیکنان نباشد، اما بخشی از استانداردهای اولیه رعایت شده. رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس هم تمایل دارد حین عقد یا تمدید قرارداد کنار بازیکنان بایستد؛ با وجود این روابط عمومی این باشگاه تلاش کرده حق انتخاب را به رسانه و هواداران بدهد که عکس تکی بازیکنان در دسترس آنها باشد. البته این خُرده بر مدیران رسانهای باشگاه پرسپولیس وارد است که چرا درباره اطلاعات عقد قرارداد، خیلی همت به خرج نمیدهند. امسال از انیمیشنهای جالبی برای رونمایی از خریدهای پرسپولیس استفاده شد که قدمی جلو در بخش رسانهای این باشگاه به شمار میآید.
گلگهر
فیروزهایپوشان کویر سیرجان هرچه در لیگ ماندگارتر شدند، به ارتقای طرحهای گرافیکی خود پرداختند. اگر چه از کلیپ رونمایی و ویدیو کمتر استفاده میکنند، اما سادگی طرحها و نبود نفرات اضافی در تصاویر میتواند نشانگر موفقیت آنها باشد. نباید فراموش کرد بعضی شعارهای مورد استفاده باشگاه گلگهر هم در نوع خود قابل توجه است. برای مثال: رویش باورها در دل کویر، اما جدیداً در بکگراند معرفی بازیکنان از شعارهایی استفاده شده که بیشتر از تبلیغ، ضدتبلیغ است، ضمن اینکه قاببندی عکس معرفی بازیکنان گلگهر خیلی جالب نیست اما کلیت کار که نفرات اضافه حذف شدند و باشگاه تلاش میکند در رونمایی بازیکنان به سمت حرفهای شدن حرکت کند، قابل تقدیر است.
سپاهان
باشگاه سپاهان برای اولین فعالیت نقلوانتقالاتی خود در این فصل سراغ پیام نیازمند رفت و محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه کنار دروازهبان تیم حضور داشت. با وجود این در خریدهای بعدی اوضاع متفاوت شد و فقط بازیکنان با بکگراند سپاهانیها حاضر شدند. نکته منفی معرفی خریدهای این باشگاه متنهای مورد استفاده است. در کنار این نقد که بسیاری از متنها یکسان شروع میشوند، توضیحات تکمیلی هم سرشار از بزرگنمایی و خارج از روند حرفهای است. علاوه بر این باشگاه سپاهان از بکگراند نسبتاً متوسطی استفاده میکند که میتواند بهتر از این هم باشد.
تراکتور
باشگاه تراکتور از طرحها و ایدههای مختلف برای معرفی بازیکنان جدید خود استفاده میکند و ثبات رویه ندارد. بیشتر طرحهای تراکتوریها روند حرفهای ندارد و بازیکنان مطرحتر معمولاً در کنار مدیرعامل یا مالک باشگاه معرفی میشوند. قاببندیهای بعضی تصاویر فاقد هرگونه معیار حرفهای است.
پیکان
این باشگاه از نظر گرافیکی برای معرفی بازیکنان و اعضای جدید طرح جذابی ارائه نمیکند. ضمن آنکه حضور نفرات اضافی حین معرفی نفرات جدید بدجور در ذوق میزند.
شمس آذر
این تیم از بکگراند مناسبی برای معرفی اعضای جدید تیم استفاده میکند و با توجه به معرفی مدیر رسانهای جدید این تیم، احتمالاً شاهد تغییرات بیشتری به لحاظ گرافیکی خواهیم بود. البته مدیرعامل باشگاه شمس آذر در تصاویر عقد قرارداد حضور دارد که خیلی با طرح مناسب این تیم همخوانی ندارد.
آلومینیوم
این تیم در ارائه طرح پیشرفت خوبی داشته اما هنوز جای پیشرفت وجود دارد. ارائه سه عکس بعد از معرفی هر بازیکن شامل یک عکس شامل طرح گرافیکی و دو عکس هم تصویر عقد قرارداد بازیکن. با وجود این مدیران آلومینیوم هنوز ترجیح میدهند در تصویر حضور داشته باشند. اطلاعات ارائه شده این باشگاه بعد از عقد یا تمدید قرارداد مفید و حرفهای است.
استقلال خوزستان
هر چند این تیم در فصل گذشته مجوز صعود به لیگ برتر را کسب کرد، اما یک ایده اولیه برای ارائه طرح گرافیکی دارد هر چند جذابیت بالایی ندارد. به نظر میرسد برای حرفهای شدن بیشتر باید تلاش کنند.
نساجی
این باشگاه شمالی هم در ارتقای طرحهای گرافیگی خود تلاش کرده، اما نور تصاویر عقد قرارداد گاهی اوقات مورد نقد است. نفرات اضافی در عقد قرارداد حضور دارند و به نظر میرسد نساجی باید از این حیث رویه خود را تعویض کند. اطلاعات ارائه شده برای تمدید یا عقد قرارداد بازیکنان هم مختصر و مفید است.
نفت آبادان
این تیم زمان عقد یا تمدید قرارداد بازیکنان شناختهتر خود بدون طرح گرافیکی، تصویر آن شخص در کنار مدیرعامل باشگاه را منتشر کرده و برای بعضی بازیکنان هم از طرحی متفاوت استفاده میکند. در کل، طرحها جذابیت ندارد و به نظر میرسد زردپوشان باید به فکر استفاده از طرحی نو باشند.
ذوبآهن
این تیم از طرحی ثابت برای معرفی بازیکنان و اعضای جدید خود بهره میگیرد. ذوبیها سعی میکنند استاندارد اولیه را رعایت کنند، با وجود این حضور نفرات اضافی و لزوم ارائه کارهای گرافیکی در این میان به چشم میخورد. در این بین باید به تقویت بخش رسانهای سبزپوشان توجه بیشتری شود. ضمن اینکه حتی بدون لوگو هم میتوان تبلیغ ذوبآهن یا هر باشگاهی را انجام داد!
هوادار
طرحهای تیم فوتبال هوادار اگر چه قابل قبول است، اما حضور نفرات اضافه و گاهی اوقات اصرار به استفاده بیش از حد رنگ بنفش، کیفیت کار این تیم را کاهش میدهد. بخش رسانهای تیم هوادار باید به نقدهای اشاره شده توجه کند و تقویت طرحهایش را در دستور کار قرار دهد.
فولاد
این باشگاه خوزستانی از طرح گرافیکی استفاده میکند، اما طرح آن خیلی در حد و اندازه فولاد نیست و انتظارات از این باشگاه به مراتب بالاتر است. حضور نفرات اضافی حین عقد یا تمدید قرارداد و لزوم حذف آیتمهای اضافه در تصاویر این باشگاه باید مورد توجه قرار بگیرد. بکگراند این باشگاه نه تنها گرافیکی نیست بلکه کولر گازی هم در آن دیده میشود!
مس رفسنجان
رفسنجانیها معمولاً از بکگراند نارنجی استفاده میکنند و اشخاص اضافه هم در تصاویر حضور ندارند. با وجود این بعضی عکسهای این تیم فاقد معیارهای حرفهای است؛ مانند خبر پیوستن علی عدنان بازیکن عراقی به این تیم.