صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی مراسم معارفه نقل و انتقالات در فوتبال

درآمدزایــــــــی پیـــــش از ورود!

امیررضا همایون
خبرنگار

برگزاری مراسم معارفه برای بازیکنان بزرگ از سوی باشگاه‌های ورزشی امری طبیعی است. اتفاقی که البته در فوتبال ایران به واسطه کوته فکری مدیرانش رخ نمی‌دهد. موضوعی که باعث شده باشگاه‌های حاضر در فوتبال ایران از یک درآمد فوق‌العاده بی‌نصیب بمانند. عربستان سعودی در این نقل و انتقالات با شاه‌ماهی‌هایی که شکار کرد، نقش اول این فصل مهم را بازی کرد. این کشور متمول عربی به واسطه دلار‌های نفتی ستاره‌های زیادی از جمله کریستیانو رونالدو، انگولو کانته و بسیاری از ستاره‌های جهان فوتبال را به کشورش آورد و با برگزاری مراسم معارفه و به جیب زدن درآمدهای هنگفت سود بسیاری را از رقم زدن این اتفاق برد. به همین بهانه نگاهی به مراسم معارفه سه شاه‌ماهی نقل و انتقالات تابستان امسال فوتبال جهان خواهیم انداخت. مراسمی که پول‌های بسیاری را به حساب سه باشگاه النصر، الاتحاد عربستان و اینتر میامی ایالات متحده امریکا واریز کرد. در کنار آن ابزارهای تبلیغاتی باشگاه‌های بزرگ دنیا را بررسی می‌کنیم تا ثابت شود که باشگاه‌های بزرگ تا چه اندازه از جذب بازیکنان بزرگ از همان بدو ورود درآمد کسب می‌کنند.

کریستیانو رونالدو

پیش از اتمام جام جهانی 2022 قطر نشریه مارکا چاپ اسپانیا ادعا کرد که کریس رونالدو ستاره پرتغالی وقت منچستریونایتد پس از پایان جام، انگلیس را به مقصد عربستان به علت پیوستن به النصر ترک می‌کند. خبری که بارها از سوی رونالدو و اطرافیانش تکذیب شد. مدتی بعد اما فوق ستاره پرتغالی فوتبال جهان با قراردادی دو ساله تا پایان فصل 2025 میلادی و ارزش 400 میلیون یورو به این تیم متمول عربی پیوست. مراسم معارفه کریس رونالدو در این تیم یکی از باشکوه‌ترین مراسم معارفه‌های تاریخ فوتبال بود. رویدادی که اوایل سال‌جاری میلادی به میزبانی عربستان برگزار شد. نکته جالب درباره این مراسم تعداد تماشاگرانش است. این رویداد در آن زمان از سوی 3 میلیون نفر در سراسر جهان دیده شد. تعداد بیننده‌ای که برای مراسم معارفه یک بازیکن فوتبال تا آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد. سود اصلی را اما باشگاه النصر از برگزاری این مراسم برد. به گونه‌ای که این باشگاه از این مراسم مبلغ شگفت‌انگیز 33 میلیون دلار درآمد کسب کرد. البته باید گفت این درآمد در حالی از انتقال رونالدو به النصر نصیب باشگاه عربستانی شد که هنوز درآمد‌های حاصل از فروش لباس فوق ستاره پرتغالی در النصر به حساب این باشگاه نیامده بود. اگرچه رونالدو موفق نشد با این تیم نمایش خوبی داشته باشد اما این آمار، درآمد و جنبه تبلیغاتی مثبتی که حضور ستاره پرتغالی در این کشور دارد، برای مدیران باشگاه النصر و سران کشور عربستان سعودی کافی است. به عبارت دیگر باید گفت سران عربستان بیشتر به علت جنبه تبلیغاتی رونالدو او را به این کشور شیخ‌نشین آورده‌اند.


دکلان رایس

دکلان رایس ستاره فصل گذشته وستهم که با این تیم به جام قهرمانی لیگ کنفرانس اروپا رسید، در پنجره نقل و انتقالات تابستانی از چکش‌ها جدا شد و پس از رخ دادن شایعات بسیاری حول او به آرسنال پیوست. بازیکنی که یکی از جوان‌ترین بازیکنان نقل و انتقالات این فصل بود. تیم آرسنال برای معارفه او از تم کیسه‌های برنج استفاده کرده بود. اتفاقی که عکس‌های اولیه‌اش با پیراهن توپچی‌های شهر لندن را بسیار پر بازدید کرد.

بلینگهام

یکی دیگر از راه‌های معارفه برگزاری نشست خبری است. موضوعی که در با‌شگاه‌های بزرگ جهان رخ می‌دهد. به طور مثال جود بلینگهام ستاره جوان دنیای فوتبال که چندی پیش از دورتموند به رئال پیوست با یک نشست خبری به هواداران این تیم معرفی شد. رویدادی که مطالب گفته شده در آن تا مدت‌ها نقل مطلب‌های رسانه‌ها بود.

هاورتز

کای هاورتز بازیکن آلمانی چلسی تابستان امسال به آرسنال پیوست. توپچی‌های لندن برای تنوع دادن به عکس‌های معارفه شان هاورتز را به میان شمشادهای سبز بردند تا اولین عکس‌هایش در لباس آرسنال با شمشاد گرفته شود. آنچه مورد اقبال طرفداران فوتبال در جهان قرار گرفت.

تبلیغاتی

تهیه ویدیویی تبلیغاتی از بازیکن جدید ساده‌ترین راه شناخته شدن بازیکن مذکور است. اتفاقی که باشگاه‌های بزرگ جهان برای تمام بازیکنان جدید خودشان تهیه می‌کنند. نکته‌ای بسیار ساده که درآمد هنگفتی را برای باشگاه به ارمغان می‌آورد.

لئو مسی

مسی در چند فصل اخیر مشکلات زیادی را در پاری‌سن‌ژرمن متحمل شد. مشکلاتی که باعث شد او در پایان فصل گذشته فوتبال اروپا تیم اول پایتخت فرانسه را ترک کند. پس از جدایی فوق‌ستاره آرژانتینی از پاری‌سن‌ژرمن تصور می‌شد او به الهلال دیگر تیم عربستانی نقل مکان کند. اتفاقی که به دلایل خانوادگی و شخصی برای لئو رخ نداد و مسی برای ادامه دوران فوتبالش به تیم اینتر میامی ایالات متحده که مالکیت آن تحت اختیار دیوید بکام ستاره سابق فوتبال انگلستان است، رفت. مراسم معارفه مسی در اینتر میامی 5/3 میلیون نفر  بیننده داشت. آماری که باعث شد با عبور از رکورد مراسم معارفه رونالدو در النصر عربستان تبدیل به  پربیننده‌ترین مراسم معارفه تاریخ دنیای فوتبال شود. این مراسم البته مبلغ 60 میلیون دلار هم به حساب تیم تحت مالکیت دیوید بکام واریز کرد. مدت قرارداد لئو مسی با اینتر میامی 3 فصل است و در ژوئن سال 2026 میلادی به پایان می‌رسد. میامی البته در پنجره تابستانی نقل و انتقالات خرید‌های دیگری از جمله سرخیو بوسکتس هم داشت که او هم مراسم معارفه شلوغی را برگزار کرد.

کریم بنزما

کریم بنزما ستاره مسلمان سابق رئال مادرید با کهکشانی‌ها طی چند سال گذشته بخصوص از زمان جدایی رونالدو عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. عملکرد مطلوبی که برای او توپ طلای 2022 را به ارمغان آورد. پس از کسب توپ طلا بنزما دچار مصدومیت‌های سریالی شد. موضوعی که حتی باعث از دست دادن جام جهانی فوتبال 2022 قطر هم برای او شد. پس از بازگشت از مصدومیت هم بنزما موفق نشد عملکرد مطلوبش را تکرار کند. چند هفته پیش از پایان رسمی فصل، رسانه‌ها اخباری را از مذاکره باشگاه الاتحاد عربستان با ستاره فرانسوی رئال مادرید منتشر کردند. اخباری که به مانند کریس رونالدو از سوی بنزما هم تکذیب شد و حتی اعلام شد این ستاره فرانسوی فصل آینده هم در جمع شاگردان کارلتو باقی می‌ماند. اتفاقی که رخ نداد و کریم بنزما با برگزاری یک نشست مطبوعاتی غیرمنتظره از هواداران کهکشانی‌ها خداحافظی کرد. پس از جدایی او از رئال مادرید مقصدش مشخص بود. بسیاری بر این باور بودند که این بازیکن پا به سن گذاشته به الاتحاد عربستان خواهد رفت، پیش‌بینی‌ای که البته درست هم بود؛ قراردادی به مدت 3 سال و رقم 600 میلیون ریال سعودی بوده. جالب‌تر اینکه مراسم معارفه کریم بنزما هم به مانند هم‌تیمی سابقش مبلغ قابل توجهی را به حساب الاتحاد واریز کرد. معارفه بنزما در الاتحاد 60 هزار بیننده در سراسر جهان و همچنین مبلغ 107 میلیون دلار برای باشگاه الاتحاد آورده داشته.

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی