صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

هوادار تجربه دارد، انگیزه نه

سرمربی جوان، بازیکنان پیر

سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار
در حالی که لیگ برتر فوتبال کشورمان شاهد غیبت طولانی تیم‌ها و باشگاه‌هایی مثل سایپا، مس کرمان، فجر سپاسی و... که سابقه طولانی در این رقابت‌ها دارند، است، تیم هوادار پایتخت‌نشین سومین سال حضورش در لیگ برتر را تجربه می‌کند و در این دوره یعنی بیست و سومین دوره لیگ برتر با سرمربیگری و هدایت محمود فکری پیشکسوت فوتبال کشورمان، برای سومین سال حضورش در این رقابت‌ها به میدان خواهد رفت.
 هوادار اولین سال حضورش را در لیگ برتر با غلامرضا عنایتی استارت زد و توانست با حضور رقبایی همچون نساجی مازندران، تراکتور، نفت مسجدسیلمان، شهرخودرو و فجرسپاسی، بالاتر از این تیم‌ها و در رده یازدهم قرار بگیرد و خود را در این رقابت‌ها حفظ کند.
این تیم پایتخت‌نشین سال دوم حضور را با ساکت الهامی آغاز کرد و این بار در رقابت با تیم‌هایی مثل پیکان، ملوان، نساجی مازندران، صنعت نفت آبادان، مس کرمان، نفت مسجدسلیمان، بالاتر از این تیم‌ها و در رده دهم قرار گرفت و حداقل یک رده نسبت به سال گذشته جایگاهش را ارتقا داد و مهم‌تر از آن، اینکه توانست خود را همچنان در لیگ برتر حفظ کند.
هوادار این فصل هم سنت‌شکنی نکرده و در حالی آماده‌سازی تیمش را برای لیگ بیست و سوم، استارت زد که باز هم نیمکتش دچار تغییرات شد.
 این بار محمود فکری هوادار را در لیگ برتر هدایت خواهد کرد. این سرمربی که تجربه و سابقه خوبی در مربیگری و هدایت تیم‌ها به عنوان یک مربی جوان نسبت به برخی از مربیان که سال‌ها در این رقابت‌ها حضور دارند، دارد این بار شانس خود را در هدایت یک تیم در لیگ برتر خواهد آزمود.
اما هوادار در حالی روی نیمکت‌اش یک سرمربی جوان دارد که میانگین سنی این تیم با توجه به بازیکنانی که دارد، بسیار بالا است.
حتی بازیکنانی که در نقل و انتقالات فعلی هم جذب هوادار شدند، اکثریت آنها سن بالایی دارند و این هم می‌تواند برای هوادار به جهت تجربه بازیکنان خوب باشد و هم اینکه برای بازیکنانی که آخرین روزهای عمر فوتبالی‌شان سپری می‌شود، انگیزه چندانی نخواهد داشت و این برای هر تیمی خطرناک است.
 هوادار در فصل نقل و انتقالات، امین قاسمی‌نژاد 37 ساله، ایوب کلانتری 33 ساله، علیرضا حقیقی 35 ساله، کریم اسلامی 37 ساله و یونس شاکری 34 ساله را جذب کرده و با این بازیکنان به مصاف حریف خواهد رفت.
 این تیم بازیکنانی مثل داریوش شجاعیان 31 ساله، عزت‌الله پورغاز 36 ساله، مرتضی منصوری 33 ساله و محمد چهارمحلی 30 ساله را نیز در ترکیب خود خواهد داشت. با این اوصاف 8 بازیکن اصلی این تیم بالای 30 سال سن دارند و می‌توان این تیم را پیرترین تیم لیگ برتر در این دوره از رقابت‌ها نامید. البته سایر بازیکنان این تیم هم سن بالایی دارند و اگر میانگین سنی همه بازیکنان این تیم را محاسبه کنید، به رقم بالایی دست خواهید یافت. محمود فکری برای هدایت این تیم حتماً کار سختی خواهد داشت.
 از طرف دیگر فکری باید نیم نگاهی هم به عملکرد این تیم در دو سال گذشته داشته باشد، جایی که هوادار در اولین حضورش در این رقابت‌ها توانست ضمن حفظ کردن خودش، رتبه خوبی را هم کسب کند و در جایگاه یازدهم قرار بگیرد.
 این تیم همان‌طور که گفته شد، در سال دوم حضورش، یک رده هم صعود کرد و نشان داد که قصد ترک لیگ برتر را ندارد. این شرایط را برای فکری سخت‌تر خواهد کرد.
فکری در حالی باید هوادار را در لیگ برتر حفظ کند، که هواداران اندک و مسئولین این تیم قطعاً انتظار دارند، باز هم هوادار بتواند رده بهتری را کسب کند. از طرفی هم محمود فکری فرصت خوبی دارد که با استفاده از تجربه این بازیکنان، خود را در لیگ برتر ثابت کند و نشان دهد توانایی هدایت تیم لیگ برتری را به طور مناسبی دارد.
به نظر می رسد محمود فکری، بیشترو جلوتراز هرکاری باید بتواند بازیکنانش را مدیریت  کند و در طول مسابقات انگیزه هایی را برای آنها ایجاد نماید. فکری احتمالاً آموزش چندانی برای این بازیکنان که سالهاست در لیگ برتر و فوتبال بازی کرده اند، نخواهد داشت، تنها چیزی که این بازیکنان با این میانگین سنی نیاز دارند، مدیریت و دادن انگیزه به آنها است. تا جایی که سراغ داریم فکری در این کار استاد است و می تواند از این بازیکنان بهترین بازی را بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی