حاشیه‌ای دیگر برای فدراسیون دوومیدانی

مجمعی غیرقانونی برای تایید استعفای اجباری

برگزاری مجمع فوق‌العاده دوومیدانی همانقدر عجیب است که استعفای هاشم صیامی از ریاست فدراسیون عجیب بود. 17 اردیبهشت بعد از برگزاری دوی ماراتن در شیراز و اتفاق‌هایی که در حاشیه این مسابقه افتاد، هاشم صیامی استعفا داد تا قربانی اول و آخر حواشی این ماراتن باشد و آب‌ها از آسیاب بیفتد. همان روز وزیر ورزش برای افشین داوری حکم سرپرستی زد تا به اما و اگرها پایان دهد. بیش از دو ماه از آن ماجرا می‌گذرد و حالا وزارت ورزش تصمیم به برگزاری مجمع فوق‌العاده گرفته است. آن هم در شرایطی که 72 ساعت مانده به برگزاری مجمع موضوع را به فدراسیون و اعضای مجمع اطلاع‌رسانی کرده است.
این مجمع قرار است ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه (3 مردادماه) در آکادمی ملی المپیک برگزار شود، در حالی که در نامه ارسال شده به اعضای مجمع هیچ اشاره‌ای به دستور جلسه این مجمع نشده است. نکته دیگری که مبهم است، به زمان برگزاری مجمع مربوط می‌شود. دعوتنامه حضور در مجمع شنبه (31 تیرماه) با امضای هاشم خزایی، دبیر فدراسیون ارسال شد، در حالی که طبق قانون، این کار باید 15 روز کاری قبل از تاریخ مورد نظر به اعضا اطلاع‌رسانی شود. نکته دیگر هم این است که در خبر اعلام می‌شود وزارت ورزش تاریخ برگزاری مجمع فوق‌العاده را تعیین کرده است، که این هم خلاف قوانین است. چون طبق اساسنامه فدراسیون‌ها، هیأت رئیسه فدراسیون باید تاریخ برگزاری مجمع را تعیین و به اعضای مجمع ابلاغ کند.
هاشم خزایی، دبیر فدراسیون دوومیدانی که گویا خودش هم شگفت‌زده شده، می‌گوید: «نامه وزارت ورزش روز پنجشنبه (29 تیرماه) برای ما ارسال شد که در آن تاریخ برگزاری مجمع فوق‌العاده را اعلام کرده بودند و ما هم روز شنبه (31 تیرماه) دعوتنامه اعضای مجمع را ارسال کردیم.» او درباره اینکه فاصله 15 روزه بین تاریخ دعوتنامه با زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده رعایت نشده است، نیز می‌گوید: «ما از وزارت ورزش خواستیم تا این مجمع چند روز عقب بیفتد، اما گفتند که برنامه‌شان شلوغ است و با توجه به پیگیری امور سایر فدراسیون‌ها، این امکان وجود ندارد. برای من هم به عنوان دبیر فدراسیون سخت بود که در این مدت کوتاه هماهنگی‌های لازم را انجام بدهم، اما خوشبختانه همکاری خوبی صورت گرفت.»
او درباره دستور جلسه این مجمع هم می‌گوید: «مجمع فوق با دستور بررسی استعفای هاشم صیامی رئیس سابق فدراسیون تشکیل می‌شود.»
علاوه بر ایرادهای قانونی که به برگزاری مجمع فوق‌العاده دوومیدانی وارد است، مسأله‌ای که ابهام‌های زیادی را ایجاد کرده، این است که چرا وزارت ورزش به یکباره تصمیم به برگزاری مجمع فوق‌العاده گرفته و می‌خواهد به استعفای اجباری صیامی، وجهه قانونی بدهد؟ آیا وزارت از موضوعی احساس خطر کرده که اینطور با عجله چنین تصمیمی گرفته است؟

جستجو
آرشیو تاریخی