صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

زندگی مهم‌تر از فوتبال

داورانی که مدیر نشدند

سینا فتوت
روزنامه‌نگار

بسیاری از داوران مهم و مشهور جهان ورزش و فوتبال پس از بازنشستگی از دوران حرفه‌ای به کارهای مدیریتی رو می‌آورند. البته برخی از آنها پس از پشت سر گذاشتن دوران دانشگاهی به صندلی‌های مهم مدیریت ورزش در نهادهای معتبر از جمله فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) می‌رسند. یکی از مهم‌ترین داورانی که پس از کنار رفتن از قضاوت مسابقات به صندلی مدیریتی رسیده‌اند، پیر لوئیجی کولینا داور مشهور ایتالیایی دنیای فوتبال بود که از سوی رئیس وقت فیفا به عنوان مدیر کمیته داوران این نهاد منصوب گردید. البته بجز کولینا داوران مهم دیگری هم هستند که به صندلی‌های مهم مدیریتی و دیگر رشته‌ها رسیده‌اند.

مارکوس مرک
داور مشهور آلمانی را همه طرفداران فوتبال با قضاوت‌های فوق‌العاده‌اش در مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا به یاد می‌آورند. این داور کهنه‌کار که سابقه قضاوت در جام‌های جهانی فوتبال را هم در کارنامه‌اش دارد و همچنین تجربه قضاوت شهرآورد پایتخت ایران بین استقلال و پرسپولیس را در کارنامه‌اش ثبت کرده، یک فصل پس از جام جهانی 2006 آلمان و پس از عبور از سن 46 سالگی که آن زمان برای داوران به منزله به پایان رسیدن کار حرفه‌ای‌شان بود، از دنیای داوری خداحافظی کرد. مرک که تحصیلات دانشگاهی‌اش را تا مقطع دکترای دندانپزشکی ادامه داده بود، پس از خداحافظی از دنیای داوری کارش را به صورت تمام‌وقت در دندانپزشکی ادامه داد.
 
روشن ایرماتوف
داور سرشناس ازبکستانی سابقه قضاوت تورنمنت‌های معتبری مانند جام جهانی 2014 برزیل، جام ملت‌های آسیا 2015 و بسیاری از رویداد‌های معتبر را در کارنامه‌اش دارد. نقطه عطف کارنامه او مربوط به رکورد فوق‌العاده قضاوت 11 مسابقه در ادوار مختلف جام‌های جهانی است. او پس از جام ملت‌های آسیا 2019 امارات از دنیای داوری خداحافظی کرد. ایرماتوف در کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا که سال گذشته میلادی به میزبانی منامه بحرین برگزار شد، به عنوان نماینده منطقه مرکزی آسیا عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا شد. این اولین سمت مدیریتی ایرماتوف پس از خداحافظی از دنیای داوری در زمستان سال 2019 میلادی است.
 
آنتونیو متئو لاهوز
داور اسپانیایی جهان فوتبال که در قضاوت‌هایش کارت‌های قرمز زیادی به بازیکنان فوتبال می‌داد، در پایان فصل گذشته فوتبال اسپانیا به صورت رسمی و پس از رفت و برگشت چندین باره به دنیای داوری از این مقام خداحافظی کرد. البته متئو لاهوز در حال حاضر مدیریت نهادی را بر عهده ندارد اما این داور اسپانیایی در سال‌های آینده به سمت‌های مدیریتی خواهد رسید.
 
فلیکس بریچ
داور مشهور و کهنه‌کار آلمانی که سابقه قضاوت شهرآورد پایتخت را هم در کارنامه‌اش دارد، پس از رسیدن به سن 45 سالگی از دنیای داوری خداحافظی کرد. البته او هم جزو معدود داورانی است که تحصیلاتش را تا مقطع دکترا پیش برده و پس از خداحافظی به صورت تمام وقت تمرکزش را روی کار‌های پزشکی گذاشته است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی